Test Citroën C4 Picasso BlueHDI 120: Zrelá loď

Tak ako od Lamborghini čakáte nejaké štádium šialenosti, tak od Citroënu očakávate, že bude niečim iným. Mal by byť nekonvenčný a avantgardný. Po jednej etape, v ktorej volo viac obyčajných áut, zapadajúcich do kolorytu je znova na správnej ceste.

Najžiarivejším príkladom je ostatné MPV, C4 Picasso. Nebudeme riešiť sedemmiestnu verziu, ale kratšiu a ľahšiu päťmiestnu. Jedna taká sa k nám dávnejšie dostala, ale ešte s pôvodnou jedna-šestkou a celkom bežnou výbavou. Teraz to bolo o niečom inom. Čierna farba len sama pridávala majestátnosť.

Menší, ale stále veľký

Súčasná generácia C4 Picasso sa zmenšila. Ale stále nie je malým autom. Ubudlo len pár centimetrov, z čoho najviac vidno úbytok pri porovnávaní výšky. Ešte dôležitejším však bude fakt, že nová modulárna platforma EMP2 pomohla zhodiť až 100 kilogramov.

Celé C4 Picasso vyzerá ako jeden celok, nenájde sa ani jeden detail, ktorý by nesedel k futuristickému vzhľadu auta. Teda pri tomto konkrétnom kuse. Môžu za to 3D LED zadné svetlá, v štandarde pre Exclusive, za príplatok pre menej komplexné výbavy. Klasické s bežnými žiarovkami sú oproti nim úplne nezaujímavé a obyčajné.

To isté platí o predných svetlách. Neváhajte a priplaťte si za xenóny. Pri nich nie je najdôležitejšou charakteristikou lepší výzor, ale svietivosť. S halogénmi budete vidieť, ale xenóny s natáčaním sú od nich kvalitou rozjasnenia noci vzdialené svetelné roky.

Celistvosť dizajnu určujú aj disky kolies. Šestnástky majú príliš balónové pneumatiky, čo neprospieva ani jazde. Ideálom sú preto sedemnástky, ktoré zároveň predstavujú dobrý kompromis medzi komfortom a vzhľadom. Osemnástky môžu vyzerať lepšie, ale nežijeme v krajine dokonalých ciest bez jám.

Monospace tvar MPV vizuálne zmenšila aj čierna farba. Ak zoštíhľuje na oblečení, tak na aute definitívne schováva veľkosť. V bielej farbe preto musí pôsobiť naozaj veľkým dojmom. Takže ideálom je niečo tmavšie, alebo červená. Tajomnú náturu autu poskytne až tá čierna.

Veľkosť priestoru je relatívna

Pri MPV očakávate naozaj kráľovský priestor pre každého z piatich pasažierov. Vpredu to je bez výhrad, vzadu môžu mať problém tí, čo sú vysokí a majú dlhé nohy. Na pohľad sa miesto pre nohy zdá obrovské, ale sú za ním kratšie sedáky. Do 175 centimetrov úplne bez problému a vyšší sa musia uskromniť. Na kufor sa však nebude sťažovať nikto. Ak ho budete potrebovať zväčšiť, tak to môžete spraviť posunutím zadných sedadiel, ešte predtým ako ich samostatne sklopíte. Dostanete sa do neho cez elektricky otvárané piate dvere. Sú obrovské, takže im otváranie a zatváranie celkom trvá. Naviac, ak zatvárate, nemôžete zamknúť a ísť, ale musíte počkať. Keďže sa otvárajú aj so zadnými svetlami, tak automobilka musela nejako vyriešiť osvetlene stojaceho auta. Používa preto svetielka umiestnené v nárazníku. To je fajn nápad.

Interiér v kombinácii kože Nappa čiernej a hnedej farby Havana nie je jednotvárny ako pri väčšine moderných áut. Je zaujímavejší aj tým, že hnedá sa objavuje aj na dverách a prístrojovej doske. V rámci koženého balíka majú prední pasažieri dostupné vyhrievanie a dokonca aj masáž nafukovacou bedrovou opierkou.

Ten, kto sedí vpredu, ale nešoféruje môže využiť výsuvnú oporu na lýtka, ako v business class lietadiel. Potom stačí pustiť masáž a sklopiť operadlo do ležatejšej polohy a máte najlepšie miesto na sedenie v aute. Opierka lýtok však trochu zavadzia, ak je spustená dole. Takže si pri nastupovaní a vystupovaní musíte dať trochu pozor, aby ste ju nezašpinili. No a zadní pasažieri majú zase sklopné stolíky. Malá satisfakcia za kratšie sedáky, ale decká to vedia využiť. Vpredu sa na odloženie blbostí dá použiť obrovský box medzi sedadlami, kde vojde aj zrkadlovka, aj malý pes, aj mačka, aj šesťpack piva. To posledné sme neskúšali. Vlastne sme skúsili len tú zrkadlovku.

;

Na prístrojovej doske v strede trónia dva displeje. Širší hore s plne grafickým zobrazením má v základnej ponuke tri témy. Jednu oblú, jednu ako Lambo Reventon a jednu so zobrazením v akýchsi štvorcoch. Práve posledná sa najviac hodí k avantgardnosti auta. Spolu s témou horného displeja sa mení aj zobrazovanie spodného. Práve téma Cubic má najlepšie ovládanie klimatizácie. Sústava displejov má len tri mínusy. Ak chcete zobrazovať údaje a mapu navigácie na hlavnom displeji, musí byť navigácia aj na dolnom dotykovom. To je celkom nelogické. Keď máte zapnutú navigáciu a musíte náhle prepnúť vnútornú cirkuláciu klimatizácie, musíte si najskôr prepnúť klímu na spodnom displeji, čo však odstráni mapu na hlavnom. To by bolo všetko stále v poriadku, ale reakcie na dotyk nie sú práve najrýchlejšie, tak je možné, že smrad stihne preniknúť aj dovnútra.

Luxusné Picasso malo vo výbave aj automatické parkovanie. Funguje síce dobre, ale trénovaný vodič zvládne manéver omnoho rýchlejšie. Je však pravda, že pre neho tento systém určený nie je. Ten možno využije 3D zobrazenie kamier okolo auta pre stopercentné nastavenie v parkovacom mieste. Ale kvalitou zobrazenia unesený nebude. V tomto prípade menej znamená naozaj viac a ak chcete jeden výstup kamery, ale poriadny, tak si nechajte klasickú, čo mieri iba dozadu, má kvalitnejší obraz aj v noci.

Konečne radí pekne

Citroën do niektorých modelov montuje robotizovaný manuál. To je celkom zlá správa, lebo napríklad v C4 Cactus zanechal naozaj rozpačité dojmy. Ale tu nie. Je to najmä kvôli tomu, že automobilka konečne použila normálnu automatickú prevodovku a nezostala na polovici cesty. V ponuke je aj možnosť manuálneho radenia pádlami pod volantom, ale tú využijete len pri spomaľovaní. Inak nemá výrazné využitie, s C4 Picasso aj tak nebudete lietať po okruhu.

Motor pod prednou kapotou je zatiaľ posledné štádium naftovej jedna-šestky s výkonom 88 kW (120 k), ktorý pracuje aj v úžitkovejšom Berlingu, či štýlovom DS3 a vlastne aj v ostatných modeloch automobilky. Na papieri sa pohotovostná hmotnosť cez 1500 kilogramov, výkon a automat zdajú ako taká priemerná kombinácia, ale reálne sa pocitová dynamika blíži dvojlitru s manuálom. Lenže tabuľky nepustia a tá sekunda a pol na zrýchlení je stále realitou. Na pretekanie teda motor nie je, ale zvláda aj razantné obiehanie a skončí so slušnou spotrebou. Na papierových 3,9 litra sme sa nedostali aj kvôli zimným pneumatikám. S obrovskou dávkou svižných diaľničných kilometrov sme zvládli 5,6 litra na sto kilometrov. Pri snahe o ekojazdu zase palubný počítač ukázal 4,2 litra. Takže priemer do 5,3 sa dá spraviť kedykoľvek s akýmikoľvek pneumatikami.

Podvozok na aute je celkom zvláštny. Zadná náprava vie pobúchať pri prejazde priečnych nerovností neprimeranou rýchlosťou, ale to dokážete prepočuť pri silnejšej hudbe z aparatúry JBL. Skôr vás prekvapia zákruty. Picasso sa v nich nakloní, zhupne a správa sa až šokujúco dlho neutrálne. Nedotáčavosť je na hrane toho, že vám budú vzadu nadávať deti a žena vrazí lakťom pod rebrá. Na diaľnici a v meste filtruje veľmi dobre aj na sedemnástkach. Osemnástky by už boli asi menej komfortné. Tak isto šestnástky by spôsobili, že podvozok stratí ochotu zatáčať a auto sa nebude nakláňať len na pružinách, ale aj na pneumatikách.

Rodinný ideál

Ak máte rodinu a povedzme, že nad 35 rokov, tak je C4 Picasso naozaj ideálnym autom. Ľahko v ňom odveziete rodičov, ak sa im horšie nastupuje, ľahko do auta zbalíte deti, batožinu, psa, manžela/manželku a vlastne hocičo. Len ak psa budete dávať do kufra, tak ho musíte vycvičiť na povel zostaň, aby ste stihli zatvoriť. Naftový motor s objemom 1,6 litra sa ukázal v tom najlepšom svetle aj sa automatom. Jediným chrobákom v hlave zostane dvojliter s manuálom za rovnakú cenu. Spotreba je pri ňom trochu nižšia a zrýchlenie naozaj lepšie.

Ak budete auto špecifikovať, tak nezabudnite na xenónové svetlomety, lebo tie svietia neúmerne lepšie ako základné halogény. Tiež budete potrebovať sedemnástky disky kvôli ovládaniu auta a na výzor aj 3D LED zadné svetlá. Farbu nejdeme navrhovať, ale práve čierna pôsobí celkom príjemne. A to sme zástancovia farebnosti áut. Panoramatická presklená strecha je tiež fajn, ale celú sumu budete platiť kvôli zadným pasažierom. Vodič a spolujazdec v plnej miere použijú predné predĺžené okno s roletkami a clonami.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography


Citroën C4 Picasso Exclusive BlueHDI 120

Motor R4 nafta
Objem 1560 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Automat 6 stupňov (nie robot)
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4428 mm
Šírka 1826 mm
Výška 1625 mm
Rázvor osí kolies 2785 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1480/1975 kg
Batožinový priestor 537/1709 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,4/3,6/3,9
Emisie g CO2/km 101