Univerzálne auto na každý deň dáva čím ďalej väčší význam. Športové autá síce vyzerajú stále cool, ale čo z toho keď si, za chvíľu, nebudeme mať na nich nikde zajazdiť? Postupne si musíme nájsť novú zábavu na volnočasové aktivity, prípadne vyhradiť čas pre rodinu. Tu sa hodia úplne iné autá ako tie nízke s maličkým kufrom a dvomi miestami na sedenie. Takéto požiadavky môže naplniť aj niečo z čiastočne úžitkovej flotily výrobcov.
Prvá generácia Berlinga bola dizajnovo skôr iba vysoká úžitková a praktická „krabica“ vhodná hlavne do práce. Postupne sa jej dizajn vyvíjal a dnešná, tretia generácia, už dokáže zaujať nielen praktickou stránkou, ale aj dizajnom. Niekto mi môže oponovať, ale mne sa to auto počas redakčného testu začalo páčiť. Delené predné svetlá, ako aj zaujímavé zapracovanie LED svetiel do chrómovej línie spolu s logom Citroënu vyzerá minimálne zaujímavo.
Ochrané plasty na prednej maske, ako aj na bočných dverách dostali miesto jednoduchých hladkých plôch originálne motívy. V kombinácii so striebornými doplnkami vyzerajú veľmi dobre. Ak ste si ešte nevšimli, tak Citroën začal diferencovať pracovnú plechovú verziu a osobnú nielen zadnou časťou, ale aj spredu. Kým táto osobná verzia má svetlá a tvary skôr prislúchajúce ku C4 Spacetourer, tak úžitkový model zase nezaprie rodinné príslušenstvo s väčším Jumpy.
Dizajn lomených rámov okien vytvoril zvláštny detail na strane z interiéru, kde sa nezhoduje tvar vonkajších dverí a čalúnenia na vnútornej strane. Nie, že by to v niečom vadilo, ale vyzerá to trošku zvláštne. Aj keď rovnaký dizajnérsky bug, či vlastne feature mala aj prvá generácia Berlinga. Možno je to len retroprvok a tie sa cenia. V interiéri to je ale asi jediná pripomienka.
Vlastne, v testovanom aute sme nemali zadný dekel v kufri a bolo dosť odvážne tam nechávať čokoľvek čo by mohlo cez okná pútať pozornosť dlhoprstých. Vyriešili by to aj tmavé zadné okná, ale to už je skôr na osobné zváženie každého majiteľa. Inak je kufor nádherne priestranný a baliť sa na dovolenku alebo na výlet musí byť veľká radosť. Ak by to niekomu nestačilo, musí sa obhliadnuť už len po Spacetoureri alebo Jumpri.
Miesta je dosť aj na sedenie. Pohodlne sa odvezú piati cestujúci a k dispozícii majú dostatok odkladacích miest. Vysoká strecha ponúka oproti nižším autám aj veľký odkladací priestor nad čelným sklom. Praktická je aj schránka na palubnej doske pred volantom. Originálny držiak na nápoje na oboch stranách vpredu pod oknom by bolo zaujímave testovať v lete. Na kávu to bude úplne ideálne, ale čo tak chladené nápoje v lete? Nebudú sa na slnku prehrievať? Ak máte s týmto riešením skúsenosť, budeme radi ak sa nám s ňou podelíte, napíšte nám cez fejzbuk.
Módnemu trendu centrálnych tabletov sa nevyhol ani Citroën Berlingo. Je prehľadný a ľahko ovládateľný. Pochvalu si zaslúži aj jednoduché intuitívne ovládanie palubného počítača. Pri niektorých autách s tým ovládaním musím bojovať, pri Civicu som to radšej hneď vzdal. Štartovacie tlačidlo je síce skryté na stredovej konzole, ale to je asi skôr vec zvyku. V nami testovanom aute chýbali vyhrievané sedadlá, v zimných mesiacoch by aj napriek textilnému interiéru boli užitočné. Ale to zase vyvažuje viac ako priaznivá cena.
Jazda s Berlingom je príjemná nielen v meste, ale aj na diaľnici. V kombinovanej prevádzke sme jazdili s priemernou spotrebou okolo 6,4 litra. Škoda, že chýbal šiesty prevodový stupeň. Ten by mohol prispieť k výraznejšiemu zníženiu spotreby najmä na diaľnici. Ani takto nemá motor vysoké otáčky, ale dlhšie poskladaný päťstupňový manuál trochu zvyšuje spotrebu a tiež vraždí akékoľvek snahy o dynamickejšie zrýchlenie.
Motor samotný šiel veľmi kľudne a kultivovane, teda hlavne po zahriatí. Studený agregát nezaprie svoju naftovú náturu. Pri aute s manuálnou prevodovkou prekvapil systém voliteľných jazdných režimov Grip Control. V praxi sa som ich navzájom nemal možnosť porovnať, možno ale prídu vhod ak sa na ceste dostanete priamo do situácie, ktorá je na daný jazdný režim určená.
Nové Berlingo sa počas nášho redakčného testu osvedčilo ako výborný partner na každý jeden deň. Ráno pomohlo odviezť deti do školy, cez deň pomáhalo pri zásobovaní v práci. S kľudným svedomím odvezie večer do divadla a cez víkend celú rodinu na chatu. Pri kombíkoch treba robiť často kompromisy, ale Berlingo má v tomto asi navrch a lepšie sa s ním parkuje vďaka príjemnejšiemu pôdorysu. Zmena dizajnu medzi generáciami modelu veľmi prospieva. Nový vzhľad pri Citröenoch môže byť diskutabilný, ale pri Berlingu to je vynikajúci prístup, aj to, že automobilka odlíšila čisto úžitkovú verziu od tej osobnej.
Cena Berlinga je aktuálne v akciovej ponuke Business 17 490 eur vrátane DPH. A súčasťou výbavy sú aj vyhrievané sedadlá. Avšak ponúka niečo, čo inak nie je samozrejmé. Limitka má dvojkrídle zadné dvere. Neskryjete sa pod ne v prípade dažďa, ale v parkovacom dome nepotrebujete za autom nechávať dva metre priestoru. Ich nevýhodou je pohľad dozadu cez vnútorné spätné zrkadlo. Stred trochu zavadzia. Avšak zároveň tento neduh eliminuje tých, ktorí vám chcú diaľkovými svetlami spraviť röntgenovú snímku na čelné okno.
Ak budete zvažovať Berlingo a listovať cenníkmi, tak odporúčam priplatiť si za verziu s výkonnejším motorom a šesťstupňovou prevodovkou. Potom mi môžete poslať ďakovný darčekový kôš za radu.
Citroën Berlingo BlueHDI 100
Motor | R4 nafta |
Objem | 1499 cm3 |
Výkon | 75 kW (100 k) |
Krútiaci moment | 250 Nm |
Prevodovka | Manuál 5 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4403 mm |
Šírka | 1848 mm |
Výška | 1796 mm |
Rázvor osí kolies | 2493 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1190/1675 kg |
Batožinový priestor | 775 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,5 s |
Spotreba (WLTP komb) | 4,3 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 114 |