Test BMW M440i Gran Coupe: Kde to mám podpísať?

Pôvodný plán znel jasne, fialová M240i s krásnou farbou Thunderstorm. Ale nie je každý deň nedeľa a niekedy sa stáva, že plány nevychádzajú. O to viac ma potešila možnosť presadnúť do vozidla o dve čísla väčšieho s dvomi dverami naviac. Že už som mal v rukách i4 M50? Áno mal. Ale akosi som stále mal vzadu v hlave, že chcem vyskúšať M440i Gran Coupe.

Nepýtal som sa dopredu, len som si išiel po auto a bola tam. M440i s karosériou Gran Coupe a zaujímavým sivým lakom Dravit. Tento lak je sivý len ak je škaredo a zamračené, akonáhle vyjde slnko, tak hádže odlesky od zlatej až po takmer oranžovú. Lepšie by sa to dalo nazvať medená farba odleskov, ale každý si musí spraviť úsudok sám, že akú farbu tam v pozadí vidí.

Karoséria štvordverové kúpe je, podľa môjho názoru, jednou z najkrajších, ktoré štvorka od BMW aktuálne ponúka. Má líniu strechy ako reálne štvordverové kúpe a o kúpe hovorí aj prevedenie dverí bez rámov. Jediné čo by sa dalo napadnúť tomto tvrdení je štvordverovosť modelu, keďže toto je liftback a je vlastne päťdverový. Zadné okno sa totiž otvára spoločne s vekom batožinového priestoru. Aj keď batožinový priestor nie je úplne veľký, tak sa do neho s prehľadom zmestila hlavná cena na festivale Vrbovské vetry. Veľké Ništ zaberalo takmer dokonale celý batožinový priestor. Ten sa dá síce zväčšiť sklopeným operadiel zadných sedadiel, ale pri štvorici pasažierov to asi robiť nebudem, nikoho som teda neposielal hromadnou dopravou.

Pri priemerne vysokých predných pasažieroch je priestor na zadných sedadlách taký trochu stiesnenejší a to nielen v oblasti hlavy, čo vyzerá logicky pri pohľade na tvar strechy, ale aj pri pohľade na kolennú časť. Tu je priorita úplne niekde inde a dvere s novátorsky tvarovanými zapustenými kľučkami sú aj celkom krátke na nastupovanie na zadné sedadlá.

Deťom to však je jedno, zjavne. Hlavné je, že vodič má radosť z jazdy. Pod kapotou tohto modelu je totiž radový trojlitrový šesťvalec spaľujúci benzín. Dosahuje výkon naozaj úctyhodných 285 kW (374 k). A každý určite bude mať teraz hlave otázku, že koľko to žerie. Málo. Šokujúco málo. Ale k tomu sa ešte dostanem. Kdesi som čítal, že tento motor odmerali v nemenovanej slovenskej firme na úpravu riadiacich jednotiek na 331 kW (450 k). Zdá sa mi to príliš optimistické, ale taktiež musím povedať, že toto auto sa správa ako by malo reálne viac ako 300 kW (408 k). Takže niečo pravdy na tom bude. Môžeme sa stretnúť niekde pri 309 kW (420 k), čo by mohol byť reálny výkon.

Práve ten výkon je citeľný pri športovej jazde a ak si dám režim Sport+, tak auto dokáže pľuť a strieľať do výfuku. Streľba je síce trochu obmedzená kvôli filtru pevných častíc, ale aj tak tam znie a vytvára zaujímavé efekty. Toto auto je fantastické vizuálne, pocitovo a aj akusticky. Všetko tu hrá na rovnakú strunu a podvozok je vyladený naozaj tak aby zvládol športovú jazdu. Jediné, čo ma trochu zneistilo bolo použitie masívnych 20-palcových diskov. Predpokladám, že na 19-palcových diskoch by M440i Gran Coupe zvládala presne rovnaké preťaženia a zároveň by ponúkla aj trochu komfortu jazdy.

A už sa dostaneme k tej spotrebe? Nie. Ešte nie. Toto auto je tak brutálne dobré pre každodennú prevádzku, že až nechápem ako je možné, že nie je v mojej garáži. Má brutálny výkon na jednej strane, ale kultivované chovanie na strane druhej. V režime Eco Pro je všetko trochu decentnejšie a s týmto autom nie je problém jazdiť komukoľvek. Aj neskúsený vodič, ak nemá úplne vymetenú hlavu, s ním dokáže prejsť z bodu A do bodu B. Fuj, aké klišé! V interiéri mi azda chýba už len vylepšená radiaca páka s krištáľovou hlavicou a bol by dokonalý. Systém, ktorý M440i Gran Coupe využíva ešte ten starší, na rozdiel od i4 M50. Je rozdelený na dvoch displejoch a je možno ešte prehľadnejší a intuitívnejší ako nová verzia iDrive 8.

Dobre idem na tú spotrebu. Pri ostrej jazde sa ľahko dá dostať cez 15 litrov. To je jasné asi každému. Veď pod kapotou je stále trojlitrový radový šesťvalec spaľujúci benzín. Veď to sme si už povedali. Avšak počas celého týždňa sa mi podarilo dosiahnuť spotrebu 8,2 litra. Čítate správne 8,2 litra s autom, ktoré má výkon ako v začiatkoch tohto milénia Porsche 911 Turbo generácie 996. Motor dokáže byť naozaj úsporný a na obligátnej rannej testovacej trase po diaľnici s dĺžkou 170 kilometrov mi auto priemer spotreby ukázalo 6,6 litra na sto kilometrov. Nie, nie nie je tam preklep šesť celé šesť litra! Tento priemer čiastočne znížila maximálna 110-tka medzi Trnavou a Bratislavou, ale nie nejako výrazne, lebo podľa tachometra som na nej mal asi o trošku viac.

Ak hľadáte allrounder, ktorým dokážete vytrestať nejeden horský prechod a okruh a zároveň odviezť rodinu a tiež občas využívať služby extrémne nízkej spotreby, tak toto je presne ono. Je to jedno z najdokonalejších a najlepších áut, ktoré mi bez akýchkoľvek výhrad sadli. Je perfektné a jediné, čo by som na ňom asi menil sú disky, kedy mi stačilo o palec menej a farba by tiež bola iná. Nech je táto sivá akokoľvek vymakaná, tak ja som stále skôr San Remo Green. Avšak dôležité je, že toto auto stále existuje a je v ponuke. Motor s tromi litrami objemu od BMW a špeciálne v M440i Gran Coupe je famózna kombinácia a výhra konštruktérskeho umu nad všetkým ostatným. Veď v niektorých parametroch a niektorých spotrebových porovnaniach je toto auto úspornejšie než autá s litrovými trojvalcami. A toto je presne dôvod existencie takýchto áut. Dokážu mať rozumnú spotrebu a pritom je každému asi jasné, že trojlitrový 6-valec vydrží bez problému dlhšie ako litrový trojvalec.

BMW M440i xDrive Gran Coupe

Motor R6 benzín
Objem 2998 cm3
Výkon (systémový) 275 kW/374 k pri 5500-6500 ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1900-5000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4783 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1442 mm
Rázvor osí kolies 2856 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1825/2380 kg
Batožinový priestor 470/1290 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,7 s
Spotreba (kombinovaná) 8,0-8,5
Emisie g CO2/km 181-194