Test BMW 330e: Vyvážená osobnosť

To, že BMW radu 3 prešlo nedávno faceliftom je každému jasné. A modernizácia zasiahla každú jednu verziu. Prvá alternatíva s modernizáciou, ktorú som testoval bola minulý rok M340i. Teraz som načrel do úplne iného súdka a vyskúšal si ako sa jazdí z plug-in hybridom 330e. Ak chcete spoilery, tak je to stále výborná aj jazdecká alternatíva.

Poďme na to ale pekne poporiadku. BMW radu 3 ponúka všetky možnosti, ktoré aktuálne môže. To znamená, že predvádza nielen naftový mild-hybrid, ale aj benzínový a môže mať aj plug-in hybrid. Plne elektrické BMW radu 3 nejako nie je na programe, to si musíme vystačiť s trochu väčšiu alternatívou i4. Ale pozrime sa na to, aká je verzia 330e.

BMW 330e zachraňuje sedany

Karosérie SUV postupne vytláčajú všetky ostatné alternatívy. Nie je to len v prípade MPV, ktoré už takmer zomreli úplne, ale postupne ukrajujú aj z koláča, inak určeného pre modely z klasickejšími prevedeniami sedan a kombi. Veď už len v prípade BMW treba povedať, že podobný priestor ako má trojka má aj X1.

Karoséria sedan ale stále pôsobí vyvážene a zboku vytvára naozaj perfektný dojem. Je to auto, ktorému stačí s prehľadom aj základná výbava bez balíka doplnkov M. Už takto vyzerá veľmi dobre. Stačí pár príplatkov za peknú farbu a pekné kolesá a elegancia z vozidla priam srší.

BMW radu 3, teda aj 330e, ukazuje, že BMW so sedanmi určite nechce skončiť, lebo má všetky lákadlá a dokonca ani ten otvor batožinového priestoru nie je až tak malý. Ak by sme hovorili o lákadlách, tak tými sú určite svetlá s adaptívnymi LEDkami. Fungujú veľmi dobre a predvádzajú svetelnú hru, ktorá dokáže odbremeniť šoféra od nutnosti prepínania svetiel a naviac dokáže osvetliť cestu veľmi schopné a neoslní nikoho okolo.

No a čo sa udialo pri facelifte? Trochu sa zmenili zadné svetlá, ale to len mierne. Predné svetla sú omnoho viac upravené. Chýba im zub v spodnej časti a takisto majú denné svietenie v tvare písmena L, ale zrkadlovo obrátené podľa horizontálneho zrkadla. Základné verzie disponujú elegantným predným nárazníkom, ktorý neukazuje takmer žiadne športové záležitosti. No a kde nájdete to najdôležitejšie pri plug-in hybride? Pred vodičovými dverami je konektor zakrytý zatváracími dvierkami.

S batožinovým priestorom nevyhrá

Čo je najväčší rozdiel plug-in hybridu a klasického BMW radu 3 so spaľovacím motorom, prípadne mild hybridom? Je to použitie batérie s kapacitou 12 kWh, ktorá je umiestnená v batožinovom priestore, väčšinou. To znamená, že ten má objem iba 375 litrov a je celkom plytký, nemá hĺbku na väčšie batožiny, ale pozitívom je, že pri zatváraní mechanizmus veka nezasahuje do priestoru. Možno aj zasahuje, ale je skrytý za kobercovými stenami.

Lenže batožinový priestor nie jediná charakteristika tohto auta. Zadné sedadlá sú až rozumne veľké, aj keď zvažujúca sa strecha necháva vyššie osoby trochu na pochybách o tomto tvrdení. Toto auto je stále zástupcom jednej konkrétnej triedy, teda strednej a určite je na jej začiatku, čo sa týka veľkosti. Preto je možné, že nájdete určite aj väčších konkurentov, ale tu je miesta akurát na to, aby automobilka mohla využiť všetky komponenty a platformu.

Tie dôležité miesta sú predsa vpredu. Krásne bledé čalúnenie kontrastuje s čiernymi prvkami interiéru a vozidlo predvádza šarm perfektnej zladenosti. Sedadlá dokážu poskytnúť oporu a samozrejme aj pohodlie na dlhé vzdialenosti. Páka už nie je na svojom mieste, myslím tú radiacu, miesto nej je len prepínač ale pozíciu nezmenil. Len zmenil formu. Trojka si zachováva aj ovládanie infotainmentu kolieskom hneď vedľa prevodovkového prepínača.

Kolieska predsa patria do vyšších tried a už stredná trieda zjavne vyššia je. Automobilka ale pristúpila ku zmene displejov, ktoré nahradila jedna veľká zaoblená presklená súčiastka v interiéri. Pod ňou sú dva displeje a dajú sa ovládať nielen kolieskami, ale aj dotykom. Logika ovládania je takmer perfektná a ak ste sedeli v akomkoľvek inom BMW, tak budete všetko zvládať bez problému. Jediný zádrhel bude možno zvykanie si na nový systém iDrive 8, ktorý má určité špecifiká a disponuje skôr smartfónovým rozhraním ako klasickou automobilovou tematikou.

Vlastne stále viete jazdiť elektricky

Pohonná sústava tohto auta teda pozostáva z batérie s kapacitou 12 kWh, palivovej nádrže s objemom iba 40 litrov, ale tiež z elektromotora s výkonom 83 kW (113 k) a krútiacim momentom 354 Nm, spaľovacieho motora a 8-stupňovej automatickej prevodovky. Spaľovací motor je dvojliter, ktorý bežne poskytuje výkon 135 kW (184 k). To znamená, že celkovo sa toto auto dostáva na 215 kW (292 k) a 420 Nm smerujúce na zadné kolesá. A to predsa stačí, nie?

Výkon je naozaj dostačujúci a auto pôsobí veľmi ľahko aj napriek pridaným 160 kilogramom oproti 320i. Alternatíva s označením 330e je možno ešte vyváženejšia z pohľadu hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou, lebo motor vpredu vyvažuje batéria vzadu. Aj napriek zvýšenej hmotnosti je v 330e dostatočný komfort na každodenné používanie. Toto auto môže byť optimálnou voľbou do vozových parkov, ktoré jednoducho plug-in hybridy potrebujú. A takisto môže byť dobrou voľbou aj pre súkromných používateľov, ktorí majú garáž a majú kde nabíjať.

Batéria sa dá nabíjať výkonom až 3,7 kW, čo znamená, že plná je za 2 hodiny a 20 minút. Na plné nabitie automobilka udáva dojazd 59 až 66 kilometrov v režime WLTP. Aká je realita? Mne sa bežne darilo jazdiť takmer 47 kilometrov na nabitie a to aj s použitím diaľnic. Čiže taká tá klasická potreba jazdy v každodennom svete je adekvátne pokrytá elektrikou bez nutnosti spustenia spaľovacieho motora. Ja som si však vyskúšal aj alternatívu, že som sadol do vybitého auta a išiel som s vybitým akumulátorom klasický okruh s diaľnicami a so všetkým, čo k nemu patrí. A výsledok? 6,3 litra benzínu na 100 km.

V prípade hybridov s nabíjaním však platí zlaté pravidlo, že ak nemáte kde nabíjať, tak to asi nebude vozidlo pre vás. Iba v prípade reálneho nabíjania dokážete využiť potenciál systému a nebudete so sebou vláčiť mŕtvych 160 kg. Do kufra ich predsa nezmestíte ku baterke.

Je to o využití

Tak teda ako som povedal, ak máte ako využiť plug-in hybrid, tak do neho určite skočte. Dokážete eliminovať svoju karbónovú stopu, minimálne u nás, kde energia reálne pochádza z atómových elektrární, ale zároveň máte rozumnú spotrebu na benzínový motor. Cena tohto auta je 74 385 €, čo vzhľadom na technológie nie je až tak vážny problém. Ak by ste mali ale auto kupovať do flotily manažérovi, ktorý ho nabíjať nebude, tak sa rovno na to vykašlite a Kúpte mu buď 320i, alebo 330i. Bude mať o kúsok lepšiu spotrebu a firma síce nebude vyzerať tak zeleno, ale reálne emisie budú výrazne nižšie ako pri nenabíjaní plug-inu. No a ktorú karosársku verziu zvoliť? Ja by som volil sedan, kvôli tomu, že je o štipku pevnejší a taktiež ma ešte lepšie odizolované zadné kolesá a je od nich o máličko menej hluku.

BMW 330e

Motor R4 benzín+elektromotor
Objem 1998 cm3 batéria 12 kWh
Výkon Benzín: 135 kW (184 k) pri 5000-6500 ot/min
Elektro: 83 kW (113 k)
Celkovo: 215 kW (292 k)
Krútiaci moment Benzín: 300 Nm pri 1350-4000 ot/min
Elektro: 265 Nm
Celkovo: 420 Nm
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4713 mm
Šírka 1827 mm
Výška 1444 mm
Rázvor osí kolies 2851 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1770/2290 kg
Batožinový priestor 375  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 230 km/h (EV 135 km/h)
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,8 s
Spotreba (WLTP) 1,3-1,8 l/100 km (16 kWh/100 km)
Emisie g CO2/km 30-40