Test BMW M340i: Daily special

Priznám sa bez mučenia, toto auto som testoval ešte predtým ako som o ňom mohol reálne hovoriť, a spôsobovalo mi to trochu problém. Od kamarátov som dostával otázky, že ako auto jazdí. A nemohol som hovoriť. O jazdných vlastnostiach a využití dokonale hovorí nadpis článku. BMW M340i je stále auto na každý deň, ale môže byť aj špeciálne, ak ho správne prepnete.

BMW M340i Prešlo faceliftom a od svojej pôvodnej verzie sa líši inou prednou častou s novými svetlami s možnosťou adaptívnych elementov, ale aj novým predným nárazníkom. V ponuke farieb pribudla nová matná sivá a v zadnej časti zase prichádza inak tvarovaný nárazník. Sú to zmeny, ktoré nie sú nejako zásadné a je vidno, že tu automobilka nechce využívať neštandardné prvky na masovo predávaných modeloch, kde sa experimentovať naozaj neoplatí. Tu treba brať zreteľ na konzervatívnosť niektorých korporátnych zákazníkov.

Ale aj konzervatívnosť dostáva niekedy celkom na hubu a nemôže byť univerzálna všade. Vidno to v interiéri, ktorý získal dlhý snowboard cez dve tretiny prístrojovej dosky, ktorý v sebe združuje dve zobrazovacie jednotky. Ten pred vodičom má novú grafiku ukazovateľov rýchlosti, otáčok a vlastne všetkého a druhá zobrazovacia jednotka ukazuje údaje z informačno-zábavného systému. Ovládať ho môžete buď dotykom, ale skôr ešte stále prežívajúcim kolieskom. Ako pozerám na tú stredovú konzolu, tak mi niečo nesedí. BMW sa zbavilo tej peknej radiacej páky a nahradilo ju malým prepínačom na štýl Porsche 911 992. Trochu ma to škrie, ale nie dlho, lebo na prepínanie režimu prevodovky stačí raz ťuknúť a ďalej používať len pádla pod volantom.

Interiér M340i disponuje dostatočne praktickým batožinovým priestorom s veľkosťou 480 litrov v štandardnom nastavení s vzpriamenými zadnými sedadlami. Akých sklopíte, tak dokážete naložte ešte niečo, ale prečo by ste to robili v aute za takmer 90 000 €? Toto auto budete používať skôr ako luxusnejší krížnik, ktorý dokáže okrem športových zážitkov ponúknuť aj ekonomickú jazdu. 

Tento Jekyll a Hyde zvláda s trojlitrovým radovým šesťvalcom s prepĺňaním a spaľujúcim benzín jazdu za extrémnych 6 litrov benzínu na 100 km, ak idete slušne. Ak nie, tak samozrejme dokážete aj trojnásobok. Ale na dennej báze viete mať spotrebu okolo 8 litrov. S prihliadnutím na výkon 275 kW (374 k), pohon všetkých štyroch kolies a celkové zameranie auta je až prekvapivé, že viete cestovať v reálnom pohodlí. Ale na jeho zrušenie a akútne zvýšenie apetítu stačí vozidlo a myslel prehodiť do športového nastavenia.

BMW M340i má vlastne 3 športové režimy. Sport, Sport Plus a Sport Individual. Ja som, vzhľadom na slovenské cesty, nechával auto v posledne menovanom, kedy som do extrému priviedol všetko, okrem podvozka. Ten zostal v komfortnom režime. Športový režim je jedinou možnosťou ako vypnúť štart-stop systém, ale to už viete z testov M440i. Systém je lepšie integrovaný vďaka mild hybridnému doplnku. Aj ak je zapnutý pôsobí prirodzenejšie a menej násilne ako kedykoľvek predtým.

Bol som pri športovej jazde. Tu musím vyzdvihnúť bez pochýb podvozok, ktorý dokáže vyťažiť z jazdy maximum aj napriek horším pneumatikám. Možno je to subjektívny názor, ale Bridgestone Turanza zo srdca neznášam. Sú to najhoršie pneumatiky, ktoré môžu byť na relatívne športovom vozidle. Malo ich aj BMW 128Ti a to bola katastrofa. Tu to až taká katastrofa použitie pneumatík nie je, lebo M340i disponuje omnoho lepším podvozkom s prioritou pohonu zadnej časti. Je až šokujúce ako brutálne dokáže tento model držať stopu a ak vypnem trakčnú kontrolu, tak dokážem vystúpiť zadnou účasťou z pôvodnej trajektórie. Pre tých, čo nevedia, čo som napísal, tak dokážem spraviť veľmi jemný driftík. Šialene dobre to jazdí. A má aj šialene dobrý zvuk. Radový 6-valec sa prejavuje naozaj masívnym zvukovým prejavom, samozrejme hovorím o režime Sport. V takom prípade viem dosiahnuť strieľanie do výfuku, viem zabezpečiť, aby som mal chrchlanie pri radení smerom nahor, proste to auto spolupracuje a dáva reálnu odozvu ako seriózne náradie. Pri M440i Gran Coupe som takéto vlastnosti podvedome očakával, ale tu je to naozajstným a extrémnym zlepšovačom nálady.

Kedykoľvek prepnem do režimu Sport zažívam príval endorfínov už pri zrýchlení a pri tom ako auto dokáže prechádzať kľukatými pasážami mojich obľúbených ciest. Vlastne jediná zmena, ktorú by som si prial je karoséria kombi. Tá je ešte o niečo praktickejšia a ľahšie si ju dokážem v mysli odôvodniť.

Sedan má určite väčšiu tuhosť karosérie, ma určite o niečo lepšie jazdné vlastnosti, ale kombi je tou alternatívou, ktorá dokáže univerzálnosť auta ešte viac podčiarkovať.

Ako by som si teda vybral? M3, alebo M340i? Ja by som bral asi tú slabšiu alternatívu, nakoľko práve M340i je blbuvzdornejšie a nie je tak ľahké s ňím spraviť osudný kiks. Moja voľba by teda padla na M340i s karosériou kombi Touring a hlavne s lesklou farbou. Optimálne Brooklyn Grey a k nej červený interiér, ale nebránil by som sa ani inej kombinácii. Veď v ponuke stále existuje možnosť modrého čalúnenia interiéru, pre ktoré mám trochu slabosť. Aj napriek nesporným geniálnym vlastnostiam podvozku by som asi siahol po pneumatikách, ktoré majú športovejšiu charakteristiku. Bridgestone Turanza T005 naozaj také nie sú, aj keď autu zásadne nevadia. Videl by som to buď na Michelin Pilot Sport niektorej z novších generácií, alebo na Continental SportContact 7. Bridgestone by som asi vynechal úplne a skôr by mi napadlo siahnuť po niektorom modeli Pirelli.

V každom prípade je práve M340i, či už ako sedan, alebo ako kombi, dokonalou súhrou každodenného ekologického vozidla s rozumnou spotrebou a športového náčinia v jednej veľmi príťažlivej karosérii.

BMW M340i

Motor R6 benzín + MHEV
Objem 2998 cm3
Výkon 275 kW (374 k) pri 5500-6500 ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1900-5000 ot/min
   
Prevodovka Automatická osemstupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4714 mm
Šírka 1827 mm
Výška 1440 mm
Rázvor osí kolies 2851 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1800/2260 kg
Batožinový priestor 480/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,4 s
Spotreba (WLTP) 7,8-8,5
Emisie g CO2/km 177-192