Alfa Romeo je určite na správnej ceste. Veď nové Tonale bolo fantastické už so základnou hybridnou alternatívou. Akurát pri samotnom teste som si tak trochu povzdychol, že by chcelo pár koní naviac. To rieši verzia s vyšším výkonom z rovnakého pohonného ústrojenstva. Ak by ste chceli ešte výkonu viac, musíte siahnuť po plug-in hybride.
Počkať, čo? Toto auto má zelené značky a nie je to plug-in hybrid? Veru tak. Toto auto dostalo elektrické evidenčné čísla aj napriek tomu, že na jedno nabitie dokáže prejsť iba pár stoviek metrov. Toto konkrétne je 160-koňová alternatíva, ktorá má výbavu Veloce. A je lepšia?
Tonale ukazuje dokonale tvary
Máloktoré auto v tomto veľkostnom v segmente má až takto extrémne pekné tvary. Je to DS7 Crossback? Či skôr D7 už bez doplnkového názvu? Možno, ale Alfa Romeo na to ide úplne inou cestou. Všetko začína vpredu náznakom troch svetelných segmentov ako mala kedysi Alfa Romeo 159. Druhá zaujímavá tvarová hra je s maskou chladiča. Zasahuje tak hlboko do nárazníka, že bolo nutné dať evidenčné číslo bokom. Doslovne.
Kombinácia oblých a ostrých línií vychádza naozaj stopercentne a k tomu použitie diskov s historickým odkazom hovorí o úplnom Alfa Romeo charaktere. Ak by ste náhodou nevedeli, akú má auto výbavu, tak stačí pozrieť na predné blatníky, kde je nápis. Veloce. A ak náhodou chcete vedieť odkiaľ auto pochádza, tak stačí pozrieť na spätne zrkadlí. Toto auto je plné malých detailov, ktoré dokážu zlepšiť deň v momente ako ich odhalíte.
No a Alfa Romeo svoju líniu nezaprie ani pri pohľade na zadnú časť. Znova tri segmenty, tentoraz prepojené vodorovným červeným pásom, ktoré vlastne delí iba farebný znak s hadom. Vzadu vidno jemný náznak difúzora, ale inak sú línie aj napriek dynamike veľmi elegantné.
O 19-palcových telefónnych číselníkoch som už hovoril. Kto vie o čom hovorím, ten je zo staršej generácie a práve pre neho je toto auto určené. Osobne by som ale určite nevolil bielu perleť, lebo na aute trochu zaniká. Skôr by som siahol po niečom výraznejšom. Optimálne červená, alebo zelená. Tie nechajú vyniknúť ešte viac rafinovanosti. No a keď už by som bol pri zmenách, asi by som predsa šiel do diskov o palec väčších, aj za cenu zhoršenia jazdných vlastnosti, teda skôr komfortu. Vyzerajú o toľko lepšie aj bez dvojfarebného lakovania!
Vnútro: dynamika v detailoch
Zvonka vyzerá Tonale výrazne menšie ako v realite je. To znamená, že interiér je dostatočne veľký a ponúka batožinový priestor s objemom až 500 litrov. Ten sa dá ďalej rozdeľovať posúvaním dna v dvoch polohách, ale to zaujímavejšie čaká trochu viac vpredu. Alfa Romeo Tonale ponúka dostatok priestoru pre pasažierov na zadných sedadlách. A to nemyslím deti a tých, čo sú výškovo do 170 cm. Myslím normálnych dospelých ľudí, ktorí majú konfekčnú postavu a výšku kľudne aj 185 cm. Miesto si nájdu. Dokonca si ho nájdu aj na hlavu, nie iba na nohy. Trojica však bude znova pociťovať menšiu šírku interiéru a tiež menšiu pohodlnosť stredného sedadla.
Aj napriek tomuto neduhu tvarov sú zadné sedadlá veľmi pohodlné pre dvojicu. Prinášajú aj vykopnú lakťovú opierku, čo je už asi v tejto cenovej hladine štandard. Štandard je aj použitie pohodlných predných sedadiel. V Alfe sú presne také, ale naviac disponujú aj športovým dychom a športovo rezaným čalúnením. V alcantare sú jemné červené náznaky a dopĺňajú tak čierny interiér. Tu netreba nič kritizovať, sedadlá sadnú naozaj širokému spektru vodičov.
No a poďme na prístrojovú dosku. Kým teda siahneme na volant, musíme siahnuť na štartovacie tlačidlo. Vlastne aj to je na volante, podobne ako to má Cupra, alebo niektoré pretekárske špeciály. Potom už stačí len zaradiť rýchlosť. Pred pákou je logo automobilky na podložke pre nabíjanie mobilu. Pekný detail, ale omnoho krajším detailom je presvietenie líšt na palubnej doske. Takisto pekný detail je alcantarou potiahnutý pás pod touto presvetlenú lištou. V strede prístrojovej dosky sa nachádza dotykový displej, ale nie je príliš veľký, je presne akurát a predvádza naozaj jemné zobrazenie. Tento displej je rozhodne v dobe iPhonov a je Nokie 3210i.
Podobne dobrý displej je aj pred vodičom a ponúka až tri druhy zobrazenia vitálnych údajov. Reálne to najkrajšie vychádza z minulosti. Retro prístup ku číselníkom sa naozaj podaril a je to jeden z najkrajších digitálnych kokpitov, ktoré automobilky kedy spravili. Pri pohľade naň som úplne zabudol, že by displej mohol mať aj iné vizuálne verzie zobrazení. Čiže si to zhrňme. Sedadlá fantastické, športové, ale zároveň elegantné, volant perfektný s klasickými tlačidlami, ale trochu náchylnejšími na chytanie prachu v záhyboch. No a k tomu veľmi dobrý systém s bezdrôtovým zrkadlením. Čo viac si želať? Azda už len sedadlá s odvetrávaním verzie Speciale za príplatok.
Už je ten výkon dostatočný?
Motor aj v tomto prípade pozostáva z 1,5-litrového štvorvalca, ktorý spolupracuje s elektrickým motorom a sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Tento systém je hybridný a jediné, čo ho troška odlišuje od ostatných hybridov je, že prebratie z fázy elektrickej do fázy spaľovacej je trochu ostrejšie. Znova sa mi ale potvrdilo, že prevodovka sa učí a takisto sa učí aj samotný systém. Kým na začiatku týždňa bolo v testovacej konfigurácii trochu ostro stvárnené budenie, na konci týždňa som auto odovzdával už s plynulým chodom.
Tiež treba povedať, že menšie disky s priemerom iba 19 palcov výrazne pomáhajú podvozku, ktorý je razom úplne perfektný, vôbec nie je utrasený. V reále to znamená, že s autom dokážete, bez problému, jazdiť každý deň a budete sa tešiť na akékoľvek cesty. To je výrazný rozdiel oproti dvadsiatkam, ktoré zase prichádzajú sa trochu tvrdším naladením. Ja by som ale aj tak siahol po dvadsiatkach kvôli vizáži a kvôli prejazdom zákrut.
Toto Tonale je naviac vybavené, tento konkrétny kus, aj adaptívnym podvozkom. Stačí vozidlo prepnúť na prepínači DNA do dynamického režimu a vtedy si dokážete prispôsobiť tvrdosť tlmičov. Štandardne sú tvrdé, ale je možné ich zmäkčiť. Je to trochu cítiť, ale rozdiel nie je vôbec výrazný. V režime A zase auto spotrebúva najmenej ako je to možné a v najväčšej miere využíva kombináciu motorov pre čo najnižšiu spotrebu.
No a aká je tá spotreba? Základná hodnota, od ktorej sa treba odraziť je 7 litrov, možno 7,2 litra spotreby pri diaľničnom tempe. Stále sa bavíme o vozidle, ktorý relatívne veľké, ťažké, ale zároveň výkonné. Má predsa 118 kW (160 k). Čo na tom, že poháňajú len prednú nápravu? No ale pri zjazde z diaľnice sa spotrebová hra trochu mení. Dokážete sa až nebezpečne priblížiť ku 5-litrovej hranici. 5,5 litra nebude vôbec problém, a aj pri dynamickejších prejazdoch budete zvládať jazdu s priemerom okolo 6 litrov. A to je úplne super!
Dilema s ľahkým riešením
Máte 45 000 €, čo s nimi? Ak sa vám páči Alfa Romeo Tonale, tak smelo do toho. Jedine by som asi nevolil, v súčasnej situácii, výbavu Veloce, lebo aktuálne prichádza na trh aj verzia Speciale, ktorá má cenové zvýhodnenie a dokáže ponúknuť ešte lepšiu výbavu dokonca aj s týmto motorom. Je otázne ako to dopadne s plug-in hybridom, ktorý má 1,3-litrový motor, ale to uvidím až niekedy v budúcnosti. Za mňa je zatiaľ favorit práve tento výkonnejší hybrid. Je to ale stále slabý výkon vzhľadom na to ako auto vyzerá. Auto vyzerá na 300 koní, jazdí ako keby malo 300 koní, brzdí ako keby malo 300 koní, má detaily ako keby malo 300 koní a má len niečo viac ako polovicu. To však absolútne nevadí a auto je jednoducho famózne. Dokážem mu odpustiť všetky nevýhody už len kvôli tomu ako perfektne vyzerá.
Alfa Romeo Tonale 1,5 MHEV 160 TCT Veloce
Motor | R4 benzín |
Objem | 1469 cm3 |
Výkon | 118 kW (160 k) pri – ot/min |
Krútiaci moment | 240 Nm pri – ot/min |
Prevodovka | automatická sedemstupňová dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4528 mm |
Šírka | 1841 mm |
Výška | 1601 mm |
Rázvor osí kolies | 2636 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1600/- kg |
Batožinový priestor | 500/1550 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 212 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Spotreba (WLTP) | 5,7 – 6,2 |
Emisie g CO2/km | 130 – 142 |