Dostal som vskutku zaujímavú úlohu, ísť sa pozrieť na Autosalón v Nitre. Sám od seba by som asi na toto podujatie nezamieril, ale nakoniec to nebola taká tragédia. Veď to bolo spojené s výstavou detských vecí. Vlastne nie, mal som autosalón v Nitre dlhodobo zaznamenaný v hlave ako inferiórny voči tomu bratislavskému. No a bratislavský stojí ostatné roky za čo? Za klobásky a želé medvedíkov a za pelendreky. Preto prichádza v prípade Nitry malé prekvapenie.
Vlastne to nebolo až tak zlé a predpoveď, že väčšinu plochy si zaberie Čína sa rozhodne nepretavila do skutočnosti. Väčšinu plochy mali vlastne veterány. Tie zabrali dve celé haly. Ostatné boli relatívne nové auta a vo štvrtok bola prechádzka po vonku okorenená smradom zo spálených gúm a kvílením pneumatík z driftovacích ukážok.
Ale poďme na to pekne postupne. Dostal som sa ku výstavisku, samozrejme na nabíjačke v blízkosti bol naftový golf. Čo iné by tam bolo. Ako viem, že nebol plug-in hybrid? Nemal zapojený kábel a bol zo štvrtej generácie, takže asi ťažko. Prešiel som sa, našiel som nejakú búdku, v ktorej som sa spýtal ako to je s novinárskym preukazom. Bolo mi vysvetlené, že mám ísť za roh a tam mám ísť do p… Press centra. Že tam mi pomôžu. A pýtam sa, či to stojí za to, keď lístok ma vyjde 8 €. Vraj nie. Tak platím 8 €. Good.
Začínam pekne podľa toho ako idú hodinky. Tou halou vpravo. To je Áčko, ak sa nemýlim. Dongfeng a Voyah sú hlavnými hviezdami. Dongfeng aj predstavil nejaký nový sedan, ale absolútne som nevedel o čo ide. Túto sekciu trhu, asi už výraznejšiu, si musím zjavne doštudovať. Zaujal ma ale ten Voyah Free, Elektromobil, ktorý má obrovskú batériu a zároveň má luxusné prvky. Také wannabe iX. V tejto hale je ale ešte aj jedna zaujímavá vec, expozícia Subaru. A nie sú v nej iba terénne zamerané autá a štvorkolky. Zjavne výstavnú premiéru, aspoň v Nitrianskom kraji, si tu užil aj model BRZ. Musím uznať, že sa mi asi celkom páči. A tlačí ma mechúr. Idem ďalej, po pauze na WC vchádzam do ďalšej haly, kde je autoservisná technika. Tu len tak letmo prebieham a jediné, čo tu je zaujímavejšie je MINI a súťažná AVIA. Teda AVIA, čo vozila diely na súťaže, nie tá, ktorou by niekto závodil v pretekoch kamiónov, to je celkom logické.
Ďalšia už tretia hala za ostatných 15 minút aj so záchodom je v znamení autíčok na diaľkové ovládanie. Moderuje to tu Samo Vanko a má tu aj svoj stránok Veterán. Prichádzam zrovna v momente zatemnenia a predvedenia rôznych svetelných efektov diaľkových vozidiel. Teda vozidiel na diaľkové, nie diaľkových, to sú autobusy predsa!
Ďalšie haly si ako si nepamätám, ale viem, že tam bolo veľa veteránov, hala S bola zavretá, pred ňou boli drifty, následne som videl aj zopár tuningových pokusov a tuningových kreácii a pokračujem do ďalšej haly.
Nasledujúca relevantná hala je až M3. A BMW v nej nie je. Taký vtip na začiatok. Volvo, Nissan, DS Automobiles, MG, Mitsubishi, Suzuki a Honda. Čo tu však bolo nové? Ak ste ešte nevideli MG4, tak to a rovnako nové MG5 ako kombi na elektrickú energiu s dojazdom až niečo cez 500 km. Mitsubishi tu má ASX, Honda novú CR-V. Tý by som možno dala nazvať najväčšou novinkou v expozícii a vlastne aj v hale, ale troška temnoty a odkazu do minulosti prináša fakt, že bola asi dílerská a preto zamknutá. Ostáva teda premiérou v tieni inovovaného DS7 s kompletne novým predkom a novou architektúrou informačno-zábavného systému. Toto auto je dokonca otvorené a reálne sa s o ňom dá s niekým porozprávať. Dokonca s niekým, kto vie, čo hovorí. Takže user experience tohoto stánku na veľmi vysokej úrovni. Ale podobne to bolo aj pri MG.
Pokračujem ďalej, hala M2 a Patak Motors. To je tá mašina, na ktorej sa vozil v Grand Tour aj Jeremy Clarkson a celkom z nej trčal. Je to zaujímavé auto, ktoré prítomný pán z destinácii ďalej ako Poprad označil pred kamarátom vetou s celkom východným prízvukom: “taaaa, to je perfektne auto naaaa…. -pauza- takeee vozeeenie.” Zjavne ani on nedokázal nájsť úplne význam tohoto vozidla. Nedáte ho dieťaťu, lebo by sa zabilo, nebudete na ňom jazdiť, lebo vás zoberie prvý šoférujúci tínedžer, ktorý miesto cesty hľadí do mobilného telefónu a aj tak by ste zomreli. Naviac by to bolo s celkom zaujímavými efektami, keďže autá sú hlavne elektromobily, ale možno sa mýlim. V tejto istej hale je aj Kia, Peugeot a Mercedes. Peugeot predviedol celý svoj line up, ale v ňom nič zásadné nové nie je. Nová 3008 sa do Nitry nedostala. Mercedes ukázal nové Éčko, pričom dvojlitrový diesel stojí 91 000 €. Najväčšiu bombu tu predviedla Kia, model Sportage so špeciálnou edíciou pri príležitosti 30. výročia. A aký je? Sivý. To je asi všetko, čo nepotrebujete vedieť a má trochu lepšiu výbavu.
Dostávam sa do predposlednej haly, v ktorej som strávil, vďaka ústretovosti obedňajšej pauzy najviac času. Citroën v nej ukázal celý svoj modelový rad a mňa najviac zaujala C5 X s krásnou zelenou farbou. A taktiež ak budete konfigurovať C4 X, tak si určite zvoľte červenú. Sivá, čo sme testovali nie je až tak pekná. Svoje tu má čo povedať aj Renault. Stánok sa mal niesť v znamení prezentácie nových verzií Dacie, Extreme, ale aj vo sfére nového Clia s faceliftom. Mňa však zaujalo niečo úplne iné. Renault tu na ploche ukázal aj model Koleos, ktorý sa už nevyrába a pritom vyzerá stále výborne. Opel v M2 predviedol modely GSe a ešte nesmiem zabudnúť ani na technickú univerzitu, ktorá tu ukázala to krpaté malé auto, čo vyhralo veľa ocenení. No a vlastne ešte Matador so svojím vodíkovým športiakom. Vchádzam do poslednej haly.
Ako prvé na mňa za svieti Ssangyong Korando a hneď za ním Ssangyond Torres. Taký Hummer z Wishu, ale celkom podarený. Z Bronca má predsa nejaké držiaky vpredu. Táto hala je skôr výstavou evergreenov v ponukách, lebo je tu napríklad aj Seat Tarraco a celý line up Škody. Vlastne nemá náhodou tá Scala facelift? Má, ale pokračujem ďalej, viac ma zaujala oranžová Octavia RS v kombi verzii a rovnakej farby Enyaq RS. Cupra zase predviedla spoločný stánok so SEATom a jediná škoda je asi, že Tarraco nedostalo verziu Cupra, ale nemohlo, z pochopiteľných dôvodov. Posledným z navštívených stánkov je teda Volkswagen s inovovaným Touaregom. Či je krajší nechám na vás, mne sa asi viac páčil ten pred modernizáciu, ale nechám posúdenie až na test. Reálne mi prišla predná maska s oddelenou spodnou líniou svetlometov trochu honosnejšia. Tento prepoj mi príde celkom lacný. A ešte je tu prekvapenie vo forme Amaroku, ale aj vo forme ID.Buzz s obyčajnou striebornou farbou, ktorá je úplne v základnej výbave. Ak chcete bielu, tak vtedy musíte príplácať.
Zhodnotím to všetko teda? Vonku stojí ešte Hyundai a pár ďalších expozícií napríklad Jeep. Reálne som šiel s predsudkami na tento event, ale nakoniec to vôbec nie je až tak zlý výlet. Nitra teda postúpila výrazne dopredu. Ak pôjdete cez víkend okolo a máte radi masy, tak do toho. Je tu zopár noviniek, ktoré je fajn vidieť. Až mám strach, že budúci rok pôjdem sám od seba po toľkých rokoch ignorácie podujatia.