Škoda a Nissan majú autá na kinderDakar

Je zaujímavé, že Nissan a Škoda predstavili svoje vozidlá, ktoré by mohli svojim zameraním zvládať ľahšiu verziu pretekov Dakar takmer súčasne. Ale začneme s nimi postupne. Škoda má nový koncept s názvom Afriq, ktorý vytvorili študenti a ako základ dostal tvary modelu Kamiq. Nissan sa zase prezentuje s modelom založením na novej generácii Juke.

Škoda Afriq

Študenti v strednej škole podporovanej automobilkou postavili nový koncept s názvom Afriq. Je postavený na platforme MQB-A0, ktorá je inak úplne pre všetky modely predokolková. Avšak toto vozidlo si požičalo pohon aj zadnej nápravy z Octavie. Afriq je tak jediným vozidlom využívajúcim túto verziu platformy s pohonom všetkých kolies. A takisto je prekvapivý aj pohonný agregát.

Dobrodružný Kamiq poháňa dvojlitrový benzínový motor s výkonom 140 kW (190 k) a krútiaci moment dosahuje 320 Nm. Ako prostredník medzi motorom a pohonom všetkých štyroch kolies je sedemstupňová dvojspojková prevodovka. Študenti mali celkom ťažkú úlohu skombinovať všetky tieto prvky, ale aj nainštalovať upravený výfuk po zmene spodnej časti vozidla. Aby všetko fungovalo, tak má Afriq, znova ako jediné vozidlo s touto verziou platformy, aj nezávislé zavesenie zadných kolies.

Veľká zmena nastala aj v prípade karosérie, kedy model Kamiq stratil dvojicu zadných dverí a Afriq je len dvojdverovým vozidlom. Aj zadné piate, či skôr tretie dvere sú zmenené a zmizla z nich časť reflektorov. Sfarbenie pochádza z modelu Fabia Rally2 Evo, ktorá poskytla veľa inšpirácie, aj v prípade strešného nasávania, spojleru, ale aj predných dodatkových svetiel.

V interiéri naozaj nie je nič nazvyš a hlavnými prvkami sú dve športové škrupinové sedadlá a tiež systém kamier a mikrofónov z Fabie určenej pre rally. Navigačný systém má displej pred spolujazdcom, čo je výhodou pri navigácii. Takisto vlastne celá prístrojová doska je odvodená od pretekárskeho vozidla Fabia.

Veľkou bombou interiéri je vodný generátor. Ten vyvinula izraelská spoločnosť Watergen. Zariadenie vytvára pitnú vodu z vlhkosti vo vzduchu v štvorkrokom procese. Prvá časť znamená, že ventilátor nasaje vzduch a vstavané filtre odstránia nečistoty a prach predtým ako sa vodná para vyčistí a prejde tepelným výmenníkom, kde kondenzuje na vodu samotnú. Následne prechádza cez viacero filtrov a UV žiarič, ktorý odstráni mikroorganizmy. Po tomto procese je voda v nádobe, kde neustále cirkuluje a UV svetlo ju znova a znova dezinfikuje od vírusov a baktérií.

Nissan Juke Hybrid Rally

Druhým vozidlom, ktorý by mohol zvládnuť aj takú detskú verziu Dakaru, alebo trochu light alternatívu, je Nissan Juke Hybrid Rally. Na tomto vozidle sú dizajnové prvky, ktoré evokujú predchádzajúci model 240Z, ktorý pred 50 rokmi súťažil v púštnych rally. Juke má teda tiež čiernu kapotu a zväčšené čierne kolesá. Logá sponzorov a číslo 11 tiež reflektujú časy v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. Juke Hybrid Rally dostal aj zosilené odpruženie s dlhším zdvihom a pneumatiky majú rozmer 265/70 R 16. Interiér ozvláštnil ochranný rám spevňujúci karosériu a chrániaci pasažierov pri prevrátení. Zadné sedadlá sú fuč a vytvorili priestor pre rezervné kolesá dostupné zvonku pod zmenenými zadnými dverami. V interiéri je aj hasiaci prístroj, interkom a tiež hydraulická ručná brzda.