Reportáž: Ako sme si boli pozrieť fabriku Lotusu a výrobu modelu Emira

Aký bol váš najväčší motoristický zážitok? Bola to jazda niekde na okruhu alebo ako ste si na svojom obľúbenom aute prešli tie najkrajšie okresky? Možno to bola výstava, zraz alebo stretnutie majiteľov vašej obľúbenej značky. Alebo ste sa vybrali autom niekam na dobrodružnú cestu? Podobných zážitkových príbehov sme vám na v našich reportážach už predstavili niekoľko. Dnes to bude úplne iný príbeh. Dostali sme príležitosť sa pozrieť z blízka ako sa na výrobnej linke v anglickom závode začína život Lotusu Emira.

Tento náš príbeh sa začal ešte začiatkom roku 2020, kedy sme s kamarátom dostali ponuku zúčastniť sa počas leta na slávnom festivale rýchlosti v Goodwoode. Len pár týždňov neskôr sa tie naše plány začali sypať. Autosalón v Ženeve zrušili len pár dní pred našim plánovaným odletom. A podobný osud čakal aj náš dlhé roky plánovaný Goodwood. Žiaľ, Covid nám prekazil množstvo plánov, ale našťastie sa život začal postupne rozbiehať ďalej. Naše lístky sa posunuli na ďalší rok a netrpezlivo sme čakali ako sa počas leta upravia možnosti na cestovanie. Aj keď sa hranice otvorili, podmienky pre karanténu boli také prísne, že sme to nakoniec vzdali. Stráviť 5 dní na hoteli a čakať, či sme niekde cestou nechytili prekvapenie bolo zbytočné plytvanie našim časom aj peniazmi.

A prečo sa tento príbeh začína práve takto? Dôvod je úplne jednoduchý. Presne 6.7.2021 bol na festivale Goodwood predstavený posledný benzínový Lotus, model Emira. Model, ktorým sa končí jedna slávna éra legendárnej anglickej značky. Lotus, ktorý sa preslávil výrobou hlavne malých, ľahkých, obratných a hlavne zábavných áut tak zmenou ekologických predpisov príde o jednu zo svojich hlavných charakteristík. Každý ďalší model už bude čisto elektrický a s výrobou spaľovacích áut sa v Lotuse už nepočíta. Okrem elektrického hyperšportu Evija sa dnes v Číne pripravuje výroba prvého elektrického SUV tejto značky pod označením Eletre. SUV je dnes trendom u každého výrobcu športových áut. V Lotuse ale spravili rýchlu zmenu smeru a preskočili rovno do elektromotora. Toto riešenie dnes zachránilo Lotus, výsledkom je práve predstavená Emira. Ako to zvládne táto legendárna značka uvidíme až časom.

Pri písaní tohto článku som si spomenul ešte na jeden paradox. Je to presne 9 rokov, ako sme si s kamarátmi cestou po Kube robili srandu z požičaného auta značky Geely. Lacné, v tom čase aj pomerne nekvalitne spracované auto. Ani vo sne by nás vtedy nenapadlo, že práve pod túto značku dnes bude patriť Volvo a Lotus. Vďaka investíciám z Geely dnes stojí v anglickom meste Hethel nová výrobná linka, na ktorej sa dnes vyrába práve Emira. A my v redakcii sme využili príležitosť sa na jej výrobu pozrieť úplne z blízka.

Centrála Lotus Cars nájdete v meste Hethel asi 150 míľ na sever od Londýna. Dobrodružstvo pokračuje keď si z požičovne preberieme Vauxhall Mokka a snažíme sa v protismere vymotať cez desiatky kruhových objazdov. Prečo tu nerobia svetelné alebo mimoúrovňové križovatky tak, ako je to dnes bežné vo zvyšku Európy? Sledovať zrkadlá, navigáciu a ešte popri tom trénovať radenie rýchlostí ľavou rukou je veľká sranda. Ešte že sme v aute dvaja a spolujazdec sa chytá úlohy navigátora. Ak by nás tu niekto v aute odpočúval, mal by určite pocit že sa hráme na žiaka a inštruktora v autoškole. Zvláštny pocit, keď už máme obaja odjazdené viac ako 1 milión kilometrov. Po 2,5 hodinovej ceste prichádzame do Lotusu. Úzke vidiecke cesty ani do poslednej chvíle nenaznačujú, že by sa v okolí mala nachádzať legenda motoristického športu a filmového plátna. 

Na konci slepej cesty sa po ľavej strane nachádza nová výrobná hala. Po pravej strane, naopak miesto, kde sa udržujú pri živote klasické Lotusy – Classic Team Lotus. Tieto nestarnúce závodné legendy totiž ešte aj dnes stále jazdia rôzne preteky. Cez okno z obchodu na suveníry je vidno ako majú v dielni rozpracovaných niekoľko starších okruhových aut. Do našej prehliadky máme ešte chvíľu čas, tak si ešte poobzeráme vystavené modely autíčok a prelistujeme knižky mapujúce históriu značky.

Pri bráne nás privíta veľmi príjemný vrátnik. Ukážeme mu lístky na prehliadku fabriky a vysvetľuje nám, aby sme sa autom odviezli na druhú stranu areálu a zaparkovali hneď vedľa testovacieho okruhu. Žiadne komplikované bezpečnostné opatrenia, ako sme zvyknutí napríklad z bratislavskej fabriky VW, či trnavského Peugeotu. Cítiť tu z každého dôveru a veľmi príjemnú atmosféru. Zaparkujeme a sme na parkovisku obklopení možno až stovkami úplne nových Emir čakajúcich na dopravu k zákazníkom. Vystupujeme z auta, víta nás náš dnešný sprievodca po fabrike. Slušne nás poprosí aby sme tu nerobili žiadne fotky. Žiadne odovzdanie telefónu do trezoru, stačí že nás upozorní a my to rešpektujeme. Máme krásny slnečný deň, autá okolo nás dnes nádherne žiaria a po priľahlom okruhu krúži testovacia Emira GT4 pričom jej zvuk sa ozýva po celom okolí.

Prehliadku začíname krátkym úvodom v zákazníckom centre. Je to zároveň jediné miesto, kde máme v rámci areálu možnosť fotiť. Vystavené tu dnes máme rôzne modely, napríklad klasický Esprit, Esprit Turbo, Elise S1 a tri Emiry. Dve pod plachtou čakajú na svojho majiteľa a tretia slúži na prezentáciu novým záujemcom. Prezentačné centrum už je súčasťou investície od Geely. Zákazníci z Anglicka si môžu prísť prebrať svoje objednané vozidlo aj priamo sem. Zvyšok fanúšikov z celého sveta si sem môže ale prísť na vlastné oči pozrieť ako sa tu aj to ich objednané auto vyrába. Spolu s nami tu je pán, ktorý si objednal Emiru v Bostone a so synom sa sem prišli pozrieť do výroby počas dovolenky v Európe. Pridajú sa k nám ešte dvaja páni z Anglicka a môžeme začať. Jeden prišiel na novej Alpine, druhý na vyleštenom Lotuse Elise.

Cestou do výrobnej haly prechádzane okolo desiatok zaparkovaných Emir. Niektoré sú dokončené, iné ešte asi čakajú na chýbajúce diely. Minulý rok bol pre Lotus náročný. Nedostatok náhradných dielov, komponentov a problémy v logistike postihli aj výroby Emiry. Aj to je dôvod, prečo dnes stále meškajú vo výrobe autá ktoré mali byť zákazníkom doručené ešte počas minulého roka. Výroba je, žiaľ, závislá na externých dodávkach a Lotus len realizuje podobne ako iné značky ich finálnu kompletáž. Ak im nedodá včas Toyota, alebo Mercedes motory, posúva sa automaticky celá výroba. To je aj jeden z dôvodov prečo sa počas minulého roka vyrábali len autá s manuálnou prevodovkou. Automatické prevodovky pre Emiru so šesťvlacovým motorom prišli do výroby len začiatkom tohto roka. Pre zákazníkov tak boli dokončené prvé Emiry s automatickou prevodovkou len začiatkom februára. Ide ale len o prevodovky od Toyoty. Pre motory od AMG bude k dispozícii len dvojspojková automatická prevodovka. Pri tomto motore už nebude možnosť voľby manuálnej prevodovky ako je dnes pri šesťvalcoch od Toyoty.

Prehliadku začíname v motorárni pri prototype motora AMG. Aj keď ešte nie je zaradený do výroby, prebiehajú tu posledné ladenia a skúšky. Z dôvodu ekologických daní a poplatkov bude tento menší motor dodávaný hlavne do krajín západnej Európy a Škandinávie. Má síce menší objem a výkon ako šesťvalcový motor, ale dokázali z neho vytiahnuť vyšší krútiaci moment a maximálnu rýchlosť. Zrýchlenie z 0 na 100 a spotrebu majú prekvapivo rovnakú. V emisných pretekoch ale bezkonkurenčne vyhráva menší objem oturbehého motora. Pokračujeme ďalej a sledujeme ako na pripravený rám karosérie montujú šesťvalcový motor. Motor od Toyoty sa tu najprv upraví na potreby Emiry a nepotrebné komponenty sa odkladajú bokom aby sa mohli použiť na ekologickú recykláciu. Následne sa na motor pripojí kompresor od Edlebrocku a ostatné komponenty s logom Lotus.

Výroba Emiry je rozdelená na niekoľko časti. Na začiatku sa samostatne skladajú tri samostatné celky. Základná kabína, predná časť s nápravou a zadná s motorom a prevodovkou. Tie sa následne spoja na výrobnej linke a pokračuje kompletovanie vozidla. Preto naša prehliadka pokračuje ďalej cez oddelenia ktoré skladajú kokpit vodiča, alebo prednú nápravu. Podľa špecifikácie od zákazníka sa tak osadia farebné brzdové strmene alebo Sport/Touring podvozok. Rozdiel je hlavne v nastavení tlmičov a pružín od Bilsteinu.

Vedeli ste o tom, že ľahký hliníkový rám Lotusu Emira nemá žiadny zvar? Všetky presne narezané diely sa navzájom zlepia leteckým lepidlom ktoré sa na konci zapečie. Ak by ste sa báli, či to lepidlo dokáže zvládnuť zaťaženie akým je jazda na športovom aute tak môžete byť v kľude. V leteckom priemysle sú tieto lepidlá namáhane ešte viac. Aj napriek tomu sa tu na konci výroby každého rámu robí trhová skúška na spoj. Ten je realizovaný z rovnakého materiálu a lepidla ako bolo použite pri lepení konkrétneho rámu. Tenký lepený spoj dlhý asi 5 cm musí udržať zaťaženie silou, ktorá sa vyrovná váhe dvoch plne obsadených Lotusov Emira pasažiermi.

Na tento hliníkový rám sa následne pridávajú ďalšie prvky. Skoro všetky kroky sú súčasťou ručnej výroby. Roboticky je osadený len strešný laminátový panel a lemovacie lišty.  Automatizácia je fajn, ale ekonomický zmysel dáva len pri veľkosériovej výrobe. V Lotuse, ktorý dlhé roky vyrábal niečo cez tisíc áut ročne stále dáva najväčší zmysel práve ručná práca. Rovnako to platí aj pri výrobe karosárskych dielov. Automatizovaný lis na karosárske diely je efektívny pri výrobe viac ako 100 000 áut ročne. Lotus, ktorý má ambíciu tento rok vyrobiť viac ako 6 000 áut je od tejto matematickej hranice stále extrémne vzdialený. Neznamená to, že sa tu pri výrobe nevyužije moderná technika. Automatizované elektrické vozíky na ktorých sa kompletujú Lotusy Emira ušetria množstvo ľudskej práce. Zaujímavá bola informácia, že tu majú nastavený štvordňový pracovný týždeň. Robotníci si za štyri 10-hodinové pracovné smeny odpracujú celý týždenný plán a v piatok majú voľno. Ten sa zároveň môže v prípade potreby využiť tiež ako náhradný deň na výrobu.

Krátku zastávku si urobíme aj v oddelení na výrobu sedadiel. V Lotuse si ich vyrábajú sami. Základom kožených sedačiek je kravská koža zo Škótska. Práve tam je vhodná mäkká voda, vďaka ktorej potom na pastvinách rastie ta najlepšia tráva, z ktorej majú potom kravičky požadovanú kvalitu kože a nie je tam veľa komárov, ktorí by kožu kráv ničili. Koža odtiaľ cestuje na spracovenie a za pomocou CNC stroja sa nareže na veľmi presné kusy. Tie sa následne ručne šijú a v ďalšom kroku, v dielni, natiahnu na pripravený rám. Pri záverečnej kontrole sa potom ešte koža jemne nahreje aby sa teplom na spojoch dorovnali prípadne nerovnosti.

Rovnako funguje precízna kontrola aj pri ostatných krokoch výroby. Automatizovaný robot napríklad premeriava ako presne je zložený základný skelet karosérie. Na konci je celé zložené auto premerané lasermi, aby sa preverilo či je celé v rovnakej výške alebo sa nenakláňa do niektorej strany. Všade je vysoká čistota a poriadok. Pracovníci na linke majú elegantné zelené tričká so žltým logom Lotus. 

Po prejdení dielňou mi prišlo že tu je všade veľa ľudí. Každý z nich má presne svoje miesto a vie, čo má robiť. Výroba je výborne organizovaná a každý jeden krok má svoj presne stanovený čas, aby nebrzdil ten ďalší. Výsledkom je, že z výrobnej linky zíde nová Emira každých 29 minút. To je skoro polovičný čas ako tomu bolo ešte počas minulého roka pri rozbiehaní výroby. Súčasne sa dokončujú ešte autá, ktoré sa pre chýbajúce diely nedali dokončiť skôr. Podľa množstva áut, ktoré sme dnes videli vo výrobe, vyzerá že sa Lotus konečne rozbehol a jednotlivé kusy modelu Emira sa po počiatočnom omeškaní konečne začínajú dostávať ku svojim šťastným majiteľom. Aktuálne je stále vo výrobe Emira First Edition s extra výbavou a obmedzenými farbami. Tie sú ale dostatočne pestré a vidieť to aj pri pohľade do montážnej haly, alebo na parkovisko vonku. Žiarivá žltá, svetlomodrá, tmavočervená (možno až bordová), bledosivá metalíza, tmavozelená, ktorá na slnku mení svoj odtieň a tmavošedá. Postupne by sa k nim mala ešte pridať biela, svetlejší odtieň červenej a čierna. Tie si zatiaľ môžete skombinovať s rôznymi farbami brzdičov, striebornými, čiernymi alebo strieborno/čiernymi diskami diamant. Konfigurátor ešte umožňuje rovno z výroby objednať ku všetkým farbám karosérie čiernu strechu alebo podbehy. Rovnako vám dáva možnosť zvoliť, či máte chuť sa pochváliť cez číre sklo že máte za sedadlami ukrytý motor alebo ho zahalíte tmavým krycím sklom.

Pokiaľ ide o interiér, tam sú voľby buď z čiernej alcantary s rôznymi farbami prešitia, alebo celokožené sedadlá. Okrem čiernej kože je dnes k dispozícii hnedá, biela alebo červená. Červena vyzerá výborne v kombinácii s bledosivou Nimbus Gray. Hnedá so zelenou Dark Verdant. Tých farebných kombinácií sme počas prehliadky výroby videli neúrekom. Zaujímavé, ako si každý zákazník dokázal vybrať farebne rôzne aj keď v základe rovnaké auto. Stretnúť rovnako vyskladané Lotusy Emira tak nebude úplne jednoduché ako by sa pri prvom pohľade na online konfigurátor mohlo zdať.  A to sa dnes ešte stále len rozbieha výroba First Edition.

Čas sa kráti a my sa musíme vybrať smerom na Londýnske letisko. Cestou sa ešte raz zastavíme v zákazníckom centre a na pamiatku si zakúpime pár spomienkových tričiek a šiltoviek. Doplníme pár malých modelov závodných Lotusov a opúšťame tento malý motoristický raj na zemi. Škoda, že tu nemáme možnosť ostať dlhšie. Inak by sme určite využili možnosť sa pozrieť aj do Heritage múzea. Rovnako môže byť silný zážitok vyskúšať Emiry na ich testovacom okruhu cez Lotus Drive Academy. Jazdecká sezóna tu ale začína až od jari. Škoda, že tu majú všetky aktivity dostupné len počas týždňa. Ak by ich mali k dispozícii aj počas víkendu, dal by sa tu stráviť jeden nezabudnuteľný čas plný krásnych áut a jazdeckých zážitkov.

Aj napriek krátkej zastávke dnes odchádzame z Hethelu nadšení a spokojní. Sledovať, ako sa rodí na výrobnej linke nová Emira je veľký zážitok, za ktorý táto cesta určite stojí. U nás sa tá dnešná prehliadka určite zaradila medzi najväčšie motoristické zážitky. Onedlho ideme, úplne náhodou, na podobnú prehliadku výroby vo VW Bratislava. Ak vás bude tato téma zaujímať, môžeme si niekedy v ďalšej reportáži pocity z týchto dvoch výrobných závodov navzájom porovnať.