Test Dacia Duster TCe 150: Konečne poriadny motor

Po vynoveného Sandera Stepway sa nám do rúk dostalo aj SUV od tejto značky, teda Dacia Duster. Rovnako ako všetky modely, aj Duster dostal novú prednú masku a branding a naviac sme ho testovali s najsilnejším, 150 koňovým motorom. Konkrétne išlo o model s predným náhonom v strednej výbave Journey s automatom. Na prvé počutie veľmi fajn špecifikácia.

Predná maska a nový branding sa Dacii vydarili a nové logo so štylizovaným D a C v bielej vyzerá výborne aj na Dusteri a vizuálne ho omladzuje. Ani Duster nie je pozadu a tak je vybavený LED svietením vpredu. Vzadu je namiesto loga moderný nápis Dacia taktiež v bielej a inak sa na karosérií nič zásadné nemení. Zelenú farbu Dusty sme mali aj na Sandere a páči sa nám aj tu, na Dusteri. Dodáva mu akýsi drsnejší zálesácky imidž a k celkovému vyzneniu auta sa hodí snáď ešte viac ako pri Sandere. Samozrejme, ak ale chcete viac nápadnosti, viete si objednať aj výraznú oranžovú. Síce je tento Duster iba dvojkolka, ľahšieho terénu sa ale nezľakne a k ochrane mu pomáha sivo-čierne oplastovanie nárazníkov a na streche zasa nechýbajú praktické lyžiny. Dacii sa veľmi podarili aj nové 17″disky Tergan. Celkovo je nový Duster proste sympatické komapktné SUV. Nemá žiadne zbytočné ozdoby na rozmaznávanie a pútanie pozornosti, ale ide z neho sympatická robustnosť a jednoduchosť bez toho, aby pôsobil lacno či nepekne. 

Pozorné oko si všimne, že aj volant je namiesto starého loga vyzdobený novým nápisom Dacia. A my to schvaľujeme, proste je to modernejšie než starý klasický znak. Kabína je inak pomerne jednoduchá a konzervatívna a tiež nemá záujem o žiadne fancy prvky. Predovšetkým tu ide o funkčnosť, trvanlivosť a stále slušnú ergonómiu a spracovanie aj napriek tvrdším plastom. Budíky sú analógové ale napriek tomu úplne dostatočne plnia svoju funkciu a tak je hlavným prvkom digitalizácie kabíny Dusteru infotainment. Ten má stabilný bezdrôtový Apple CarPlay aj Android Auto, pomerne jednoduchú ale funkčnú navigáciu aj parkovacie kamery. Duster už po novom nemá kruhové výduchy vzduchu, ale klasickejšie obdĺžnikové v striebornom rámovaní. Nebudem klamať, tie nové sa nám zdajú modernejšie. Kabíne inak vládne čierna s akcentami  striebornej na volante a madlách dverí. Biele nite oživujú sedadlá a aj keď kabína neprináša farebne nič prevratné, tento farebný minimalizmus nám až tak nevadí a vítame ho viac než niektoré prestrelené farebné kombinácie. Vo výbave je aj jednozónová automatická klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, štartovanie tlačidlom či lakťová opierka. Tá by ale mohla byť dlhšia alebo nastaviteľná. Vpredu je miesta dosť, vzadu je to ale skôr pre dvoch než troch dospelých. Deti sa ale sťažovať nebudú a zvládnu tu aj cestu na dovolenku. Do 445 litrového kufra sa rodina zbalí, prebytok miesta ale mať nebude. V globále si ale myslíme, že za danú cenovku ponúka kabína Dusteru nadštandard, čo sa výbavy týka a ani jej spracovanie nemôže uraziť. Ten, kto čaká prémiové prvky a kvalitu, nebude pokukovať po Dacii a musí mať vo vrecku násobný rozpočet.

 

Ako sme spomenuli v úvode, náš testovaný Duster poháňal štvorvalec TCe 150. Ten z objemu 1.3 litra dokáže vydolovať 110kW/150 koní a 250Nm. Poháňal síce iba predné kolesá, ale povedzme si rovno, na väčšinu situácií to mestskému človeku aj tak stačí. Dynamicky ide o to najlepšie, čo Dacia Duster ponúka a aj my môžeme konštatovať, že má konečne dôstojný motor, ktorý nie je žiadnym kompromisom. Duster s ním slušne zrýchľuje za každých podmienok a aj pri plnom obsadení nie je žiadnou brzdou premávky a predbiehanie nie je stresom. Na stovke je za 9,7 sekundy. Aj samotná kultúra chodu je vcelku fajn a odhlučnenie nie je úplne zlé. Auto je v diaľničných rýchlostiach o poznanie tichšie než Sandero s menším motorom, ktoré sme testovali nedávno. Samozrejme, v tejto triede sú aj výrazne tichšie autá, avšak s vyššou cenovkou. Šesťstupňový automat EDC radí hladko a s motorom si rozumie, aj keď nepatrí medzi najrýchlejšie prevodovky. Lenže to je u Dacie Duster úplne jedno, ani so silnejším motorom nemá žiadne športové ambície a tak k jej pohodovému charakteru prevodovka sedí a ak vyslovene chcete automat, nič ním neskazíte. Pri prímestskom a mestskom jazdení sa spotreba pohybovala okolo 6,9 l/100km. To nie je zlé a sme si istí, že by to šlo aj za menej, keďže sme nemali úplne najľahšiu nohu. Výber tohto motora môžeme rozhodne iba odporučiť. Ak chcete benzín, tak práve tento vám zaručí dostatok výkonu a prijateľné prevádzkové náklady. Štvorkolka je už len vecou použitia a je na vás, či si vyhodnotíte, že ju skutočne potrebujete. Podľa nás je pre 90 % vodičov a bežných situácií zbytočná ale ak skutočne plánujete jazdiť pravidelne mimo spevnených ciest v horších podmienkach, patríte medzi tých zvyšných 10%. Jazdné vlastnosti Dusteru sú vďaka relatívne nízkej hmotnosti príjemne obratné a veľmi nás bavila jeho schopnosť filtrovania nerovností. Bežné mestské prekážky ako výmoly, kanálové poklopy či retardéry veľmi riešiť nebudete. Samozrejme, pri prudkom prejzade zákrut sa auto výraznejšie nakloní, čím vám len pripomenie, že k športu ho to neťahá ani náhodou.

Výbava Journey je pred najvyššou špecifikáciou Extreme a ak sa trochu uskromníte, aj Journey vám ponúkne všetko potrebné. Štvorkolka je už na vás, avšak táto, takmer vrcholná Dacia Duster, sa nám javí ako veľmi pragmatická voľba bez väčšieho kompromisu. Výkon 150 koní je pre toto kompaktné SUV dôstojný a dynamicky vôbec nestráda.  Je síce trochu hlučnejší ale nie je to nič, čo by výrazne vadilo či obmedzovalo. Za cenu 20 903 eur s DPH tu máte robustné, slušne vybavené rodinné auto, ktoré zvládne aj ľahší terén a drsnejšie zaobchádzanie. Vyzerá k svetu, nespáli veľa a za takú cenu takmer určite nenájdete viac výkonu, výbavy ani priestoru. Nie je o čom, smelo do toho.

Dacia Duster TCe 150 4×2 Journey

Motor R4 benzín
Objem 1332 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5250-6000 ot/min
Krútiaci moment 260 Nm pri 1750-2750 ot/min
   
Prevodovka automatická šesťstupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4341 mm
Šírka 1804 mm
Výška 1682 mm
Rázvor osí kolies 2676 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1338/1778 kg
Batožinový priestor 445/1478 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,7 s
Spotreba (WLTP) 6,2
Emisie g CO2/km 140-141