Prvá jazda V2.0: Renault Megane RS

Okolo  nového Megane RS sa ostatné dni rozprúdila veľká diskusia. Ale nič iné sa ani nedalo čakať. Hyundai i30N skúsil koncom minulého roka zamiešať karty v triede ostrých hothatchov. A podarilo sa mu to výborne. Ešte pred pár rokmi by málokto čakal, že sa o to v Kórei vôbec pokúsia. V Renault Sport túto hru museli zaregistrovať ešte skôr a odozva na seba nenechala dlho čakať.

Nový Megane RS sme obdivovali už na autosalóne v Ženeve. Po stránke dizajnu patrí určite k hviezdam svojej triedy. Elegatné, ale zároveň výrazné svaly mu ohromne seknú. Konkurencia je buď veľmi vyzývavá, alebo svoje ambície až veľmi maskuje. V Renaulte sa podaril výborný kompromis na ktorý je radosť pozerať. Za volant RS si prvý krát sadol kolega Jozef, na autosalóne, počas rozhovoru so šéfom Renault Sportu. Vtedy ho len poriadne vyspovedal množstvom otázok. Pred pár dňami ho už v rámci prvého rande prevetral na okreskách okolo Trenčína. To jeho nadšenie som si vypočul hneď ako vrátil požičané auto. Niečo mal už odjazdené na minulej generácii RS, môže aspoň pokrok objektívne porovnávať. Z dielne Renaultu som dodnes vyskúšal len aktuálny Megane GT, ktorý mi robil parťáka počas redakčného tripu po Alpách. Pokiaľ ide o modely RS, do dnešného dňa som ešte stále poriadne vyprovokovaný „panic“, nedočkavý vyskúšať toto francúzske pokušenie.  Ale ako to často v živote býva, na niektoré dobré veci sa oplati vyčkať. A aké môže byť príjemnejšie miesto na stratu motoristického „panenstva“ ako je Slovakiaring?

Na premiéru sa v Renaulte pekne pripravili. K dispozícii bolo hneď niekoľko rôznych farieb. Už viem, že Jozef by ostal pri čiernej.  U mňa by vznikol vnútorný boj pri pestrých farbách. Voľba farby ale, zatiaľ našťastie, nie je na dôležitá. Najprv si nový Megane RS musím vyskúšať. Aj keď ide zatiaľ len o základnú verziu Sport so 6-stupňovou automatickou prevodovkou EDC, nemám pred takýmto usporiadaním pohonu žiadne zbytočné predsudky. Nie som ani žiadny vyhľadávač okruhov, takže mi možno ani ten Cup podvozok nebude chýbať. Asi som presne ten typ zákazníka, čo si viem Megane RS prestaviť ako auto na každý deň. A pri jazde v meste mi práve automat padne vhod. Nad kombi verziou ešte nikto neuvažuje. Leon Cupra ani Focus ST tak v tomto segmente zatiaľ konkurenciu nemusia očakávať. Avšak Focus ST nie je práve konkurent Megane RS, na ten bude stačiť Megane GT a čo je dôležitejšie,  ST sa už nepredáva, čaká na novú generáciu. Predaj v triede Hothatch od roku 2012 do 2018 narástol štvornásobne, pritom kombi aj kabrio rastú len mierne.  Preto potenciál v iných segmentoch stratégovia Renaultu nehľadajú.

Nové RS narástlo do šírky oproti verzii GT až o 60 mm na prednej náprave. Zadné blatníky sú širšie o 45 mm a na výzore je ten rozdiel výrazný. Zníženie o 5 mm až tak ľahko rozoznateľné nie je. Predný spojler v štýle F1 dotvára imidž, full LED svetlá a elementy v nárazníku s dizajnom RS sú vkusné a praktické. Nové svetlá RS Vision pomáhajú prisvecovaním hlavným svetlám, vďaka čomu dokážu svetlo na väčšej ploche. Predné výdychy v blatníkoch, ktoré slúžia na odvádzanie teplého vzduchu od motora nie sú len dizajnovým prvkom so záslepkami. Zadný difúzor zase zabezpečuje až 80% prítlaku.

Premiérou je v tejto kategórii použitie tlmičov s hydraulickými dorazmi na oboch nápravách. Svojim pôsobením zabezpečujú väčšiu trakciu aj stabilitu v zákrutách. Predná náprava je s oddelenou tehlicou, zadná sa natáča až o 2,7 stupňa čo výrazne pomáha v obratnosti. Brzdenie majú pod palcom 4-piestové brzdy Brembo, ktoré narástli o 15 mm na 355 mm, oproti bežným kusom Megane. Pri jazde si môžte užívať výkon 205 kW (280 k). Maximálne otáčky motora narástli oproti minulej generácii o 200 na 7000 otáčok za minútu, pričom maximálny krútiaci moment 390 Nm je k dispozícii v rozsahu od 2400 do 4000 ot/min. Vďaka týmto parametrom dosiahne RS stokilometrovú hranicu za 5,8 sekundy.  Komu by to bolo málo, musí si počkať na verziu s 300 koníkmi pod kapotou, ktorá bude predstavená koncom roka. My by sme sa stavili, že miestom predstavenia bude parížsky autosalón.

Základnej teórie by už asi aj stačilo. Veď sme prišli jazdiť na okruh.Vyberám si jedno z piatich pristavených áut. Ideme prvú jazdu, tak mám auto auto v štandardnom nastavení. Na spoznanie a prvé kilometre som to nemenil.  Aj keď bola jazda príjemná, na okruhu s ním bola trošku veľká nuda. Našťastie jazda neskončila prepol som ho aj do režimu Race. To už začala úplne iná zábava. Motor už bolo počuť výrazne hlasnejšie. Vraj si tomu pomáha cez reproduktory, ale v danej chvíli mi to bolo úplne jedno. Dôležitejšie bolo ako sa hneď zmenili pocity za volantom. Ani sa nečudujem, že pneumatiky už boli po pár kolách na odpis. 4Control funguje fantasticky. Aby som bol objektívny, podobný hacthback som na okruhu ešte neskúšal. Porovnať ho tak s konkurenciou nemôžem a konkurencia natáčanie zadnej nápravy vlastne ani nepoužíva. Ja som si s RS jazdu na Slovakia ringu užil výborne. Užíval som si zrýchlenie ako aj rýchle prejazdy zákrut. Aj keď mi v takomto prostredí chýbal samosvor a Cup podvozok, prejadzy zákrut sa dali pekne kontrolovať aj v prípade, že sa už Megane dostal do šmyku. Na prvotné spoznanie Megane RS bol Slovakiaring ideálne prostredie, kde sa dajú zistiť jeho hranice. Testovacích 8 kôl nebolo veľa, ale dosť na to aby sa mi na ňom jazda začala naozaj páčiť.

Niektorí kolegovia novinári boli k nemu viac kritickí ako som ja. Ale asi to bude aj tým, že každý od auta očakáva niečo iné. Niekto má záujem zlepšovať svoje jazdecké kvality a vytvárať osobné traťové rekordy, sekať každým kolom sekundu z dosahovaného času. Ja si viem Megane RS Sport s automatickou prevodovku predstaviť ako svojho každodenného parťáka na ceste do práce, ale aj na víkendové výlety. Veď už len pri bežnej jazde po Slovensku každý deň natrafím na úsek cesty, ktorý si viem predstaviť, že by som si prešiel viackrát, v rámci prestávky, kým budem pokračovať v ceste ďalej. A prečo si cestu na dovolenku do Talianska nepredĺžiť cez Dolomity? Celú cestu by som na CUP podvozku asi nerád absolvoval, ale tie horské alpské priesmyky by som si na 100% užil aj s Meganom RS Sport. Veď už so slabším GT to bolo veľká zábava. Už sa neviem dočkať až ho v redakcii dostaneme na dlhší test. Bojím sa len, že sa, po dlhšom čase, budeme s kolegami v redakcii hádať, kto ho vlastne na výlet zoberie.

Renault Megane RS TCe 280 EDC

Motor R4 benzín
Objem 1798 cm3
Výkon 206 kW (280 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 390 Nm pri 2400 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4372 mm
Šírka 1874 mm
Výška 1445 mm
Rázvor osí kolies 2669 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1430/1930 kg
Batožinový priestor 384/1247 litrov
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,5/6,2/7,0
Emisie g CO2/km 158