Prvá jazda Mercedes-Benz X250d: Čo si navaril?

Mercedes sa púšťa do nových vôd. A dokonca ide do vôd, kde neoperuje žiaden iný prémiový výrobca. Ani BMW, ani Audi a dokonca ani Jaguar a Volvo v ňom nemajú zástupcov. Ale vlastne za to môže fakt, že úžitkové vozidlá má v ponuke len Mercedes. Bodka.

Nový model dostal označenie X. Moderné písmeno je na pick-upe. Už počujeme, že toto nie je prvý pick-up Mercedesu. A máte pravdu, naozaj nie je. Veď už bolo niekoľko verzií triedy G v tomto prevedení. Ale tie nemali ambíciu dostať sa do masovejšej produkcie mimo špeciálnych, najmä armádnych, objednávok. Xko má väčšie predajné ambície.

K nám, do redakcie, sa X-class dostal na krátke zoznámenie vďaka predajcovi Mercedesu, Motor-Car Banská Bystrica, za čo ďakujeme. Dokonca to bol výborne vybavený model s aktuálne najvyššou možnou špecifikáciou pohonu. Na trojliter si ešte chvíľu musíme počkať.

Xko vzniklo v spolupráci s alianciou Nissan-Renault. To znamená, že základ ostal z Navary a rovnako tak základná ponuka motorov a prevodoviek. Presne túto kombináciu 140 kW (190 k) sme mali na prelome rokov v Renaulte Alaskan. A funguje rovnako aj v Mercedese. Pracovný charakter agregátu je v kontrastne s luxusne pôsobiacim interiérom. Má trochu hrubší chod, ale Mercedes ho lepšie odhlučnil ako Nissan. Radenie prevodovky však ostalo rovnaké, veď načo niečo meniť, keď to funguje dobre.

A keďže Xko patrí medzi úžitkové autá, tak môžete prehliadnuť aj spodnú časť prístrojovej dosky. Tá je strohejšia a navarovejšia. Hlavne okolie radiacej páky a integrácia ovládacieho kolieska infotainmentu pôsobia trochu menej dokonale ako zvyšok. Preto predpokladáme, že X250d má väčšiu šancu na úspech so slabšou výbavou ako pracovný nástroj. Kto bude chcieť luxusnú verziu, ten si s radosťou počká na X350d, ktoré má trojlitrový šesťvalec, taktiež so sedemstupňovým automatom. A tiež sme počuli reči o vzduchovom podvozku, aj keď to si zatiaľ nevieme predstaviť ako by mohli konštruktéri implementovať a to nebolo potvrdené ani pri oznámení X350d. Ale kde je vôľa, tam je cesta.

Jazdné vlastnosti X250d sú podľa očakávaní. Pick-up je predsa pracovné auto. Mercedesu sa v tejto verzii nepodarilo vytvoriť pocit ako v SUV, ako sa to podarilo jednému konkurentoVWi. Pre 350-tku to možno bude iné. Avšak na jazdenie aj tých 140 kW (190 k) stačí a sprostredkúva adekvátnu dynamiku. Všetko pri spotrebe okolo 9-10 litrov. Not bad…

Pri prejazde priečnych nerovností najviac vynikne rámová konštrukcia auta, máte pocit jemného vlnenia karosérie. Stále však budeme opakovať to isté, pravé Xko je so šesťvalcom, aj keď si nemyslíme, že to bude game changer v tomto spektre trhu. Úprimne, na viac dojmov si asi budeme musieť počkať na reálny test, niečo sa z krátkej jazdy usúdiť naozaj nedá.

Mercedes-Benz X250d 4Matic

Motor R4 nafta
Objem 2298 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 450 Nm pri 1500-2500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5340 mm
Šírka 1920 mm
Výška 1819 mm
Rázvor osí kolies 3150 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2213/3250 kg
Batožinový priestor -/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 176 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,5/7,4/7,8
Emisie g CO2/km 206