Prvá jazda Dacia Jogger: Tých sedem miest je reálnych, nie iba na papieri

Automobilka Dacia, ktorá patrí už dlhodobo pod Renault, svoju modernú púť začala v roku 2014 ako znovuzrodenie tradičnej značky. Odvtedy sa podarilo predať 7,5-milióna kusov a na tieto úspechy má nadviazať aj nový Jogger, ktorý sa ukázal už aj na Slovensku. My, teda konkrétne ja, som mal možnosť vyskúšať si model na cestách po vinárskych oblastiach západného Slovenska.

Príjazd na štart testovacej trasy ukázal, že vďaka nespavosti som znova prvý. To ale znamenalo aj možnosť výberu konkrétnej špecifikácie. Na výber a v samotnej ponuke je možnosť pohonu buď kombinovane s LPG, či klasickým výlučne benzínovým motorom. Ten motor nie je úplne obyčajný, keďže má už priame vstrekovanie. To je veľký rozdiel oproti predchádzajúcemu agregátu, ktorý mal o 20 koní menej. Výkon nového TCe 110 je 81 kW (110 k) a cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku motor poháňa predné kolesa. Trošku som sa vzdialil od výberu, ten zahŕňal aj výber počtu miest. Samozrejme som siahol po 7-miestnom usporiadaní. Práve to je najzaujímavejšie, lebo takáto verzia má nahradiť nielen kombi Logan MCV, ktorý nebude v ponuke, ale tiež vypustenú verziu MPV Lodgy. A zjavne sa to Joggeru naozaj veľmi dobre darí zastúpiť oba modely.

Tento najnovší model Dacia posúva do segmentu C, ktorý má najväčšiu popularitu na európskych trhoch. S dĺžkou 4,5 m má megalomanský rázvor osí kolies, dosahujúci takmer 3 metre. Dobre je to 2 897 milimetrov, ale aj to je extrém už aj pre platformu CMF-B. Použitá platforma tiež určuje pohonné jednotky, ale aj to, že v budúcnosti, teda v roku 2023, pribudne verzia s hybridným pohonom a tým pádom aj s automatickou prevodovkou.

Motor dáva trochu poznať trojvalcový charakter, nie vibráciami, ale skôr samotným zvukovým prejavom. Môj prvý cieľ je jasný, nie je to celkom miesto kam všetci smerujú, idem po môjho spolujazdca. Tentokrát je to Dejvo z Autogratis. Prekladáme jeho veci vyrážame a hľadáme miesto na fotenie. Pri jazdách vyššími rýchlosťami ako 90 kilometrov za hodinu Jogger predvádza, že z exteriéru do interiéru prechádza nielen zvuk motora, ale aj aerodynamický hluk. Stále je to veľmi prijateľná daň za absolútne nízku cenu sedemmiestneho vozidla. Jogger stojí od pätnásťtisíc eur už so siedmimi sedadlami a ponúka naozaj veľa miesta a veľa zaujímavých riešení.

Po fotení a dlhšom čase prichádzame na miesto určenia a môžem skonštatovať len to, že jazdné vlastnosti Joggeru sú vďaka dlhšiemu rázvoru neutrálnejšie ako v prípade menšieho Sandera. Výraznou devízovú modelu je aj nízka hmotnosť, ktorá, pri takto špecifikovanej verzii, dosahuje 1,3 tony. Vďaka tomu je motor adekvátne výkonným a s 200 Nm dokáže rozhýbať karosériu naozaj svižne.

Na testovacej trase, ktorá viedla kopcami, ale neviedla po diaľnici, sme mali s Dejvom spotrebu 5,8 l benzínu na 100 km. To by mohlo znamenať, že aj absencia naftových agregátov je úplne na mieste. Veď už tie benzínové sú dostatočne úsporné. Po obede si skúšam všetky rady sedadiel a aj v tom treťom, kde je iba 802 mm od sedáku po strop, nemám problém. Stále by som dokázal prežiť aj stredne dlhú trasu na takomto mieste a to som náročný.

Pri 7-miestnom usporiadaní stále ostáva batožinový priestor s objemom 160 litrov. Avšak ak vyložíte sedadlá z tretieho radu, ktoré každé váži 10 kg, tak vám vznikne jaskyňa s objemom 708 decimetrov kubických. Pri sklopení aj stredného radu sedadiel sa dostanete na takmer 2 metre kubické tekutiny, čo je naozaj extrém a takýmito hodnotami sa skôr pýšia vozidlá, ktoré patria do segmentu, kam patrí Kangoo. Ak si budete vyberať, tak určite berte sedemmiestnu verziu, tie dve sedadlá sú len časťou z vylepšení. Má iné naladenie zadnej nápravy a väčšie predné brzdy.

Jogger je naozaj veľkým prekvapením a určite posunie automobilku k ešte výraznejším predajom. Okrem toho, že má nahradiť Logan kombi a spomenuté Lodgy, má šancu, že nahradí aj model Dokker v osobnej verzii. Ten má tiež svoju púť otáznu, aj keď veríme, že toto užitkovo-rodinné vozidlo sa vráti, avšak niektoré náznaky hovoria o opaku.