i5 M60

Prvá jazda: BMW i5 M60 má brutálny kopanec pri plnom zrýchlení

BMW spustilo predaj novej generácie BMW radu 5, čo znamená, že je v ponuke hneď niekoľko verzií. Okrem tých klasických mild hybridných štvorvalcov a šesťvalcov je v ponuke aj možnosť plug-in hybridov a aj plnej elektriky. Prvé, čo sa mi do rúk dostalo, v rámci prvých dotykov s vozidlom, je práve to najvýkonnejšie aktuálne. Je to BMW i5 M60 so šialeným výkonom a šialenými parametrami.

Ale predtým ako sa dostanem ku jazde samotnej musím konštatovať, že dizajnérom asi niekto trochu zabrzdil rozlet po sedmičke a X7. BMW radu 5 je stále relatívne konzervatívne a niektorými svojimi detailmi reflektuje BMW radu 5 zo začiatku milénia, konkrétne E60 s dizajnom od Chrisa Bangla. Odkaz vidno najmä na tvare predných svetiel. Zadok zase svojím vlastným a nefalšovaným spôsobom môže pripomínať E39. Je čistý a bez akýchkoľvek výraznejších výstrelkov, v prípade i5 M60 aj bez koncoviek výfuku.

i5 M60

Konzervatívne tvary modelu sú kvôli jeho masovému určeniu a predajom. Extrémy si predsa automobilka môže dovoliť v prípade okrajových vozidiel. Ak má byť niečo všeobecne prijaté, tak musí mať tvary hodné všeobecného prijatia. Presne toto BMW docielilo aj s touto generáciou modelu označenou kódom G60.

Toto auto prináša nielen triezve tvary, ale aj značný nárast dĺžky. Celková dĺžka je totiž až 5 060 milimetrov a tým sa dostáva na úroveň BMW radu 7 spred pár rokov. E38 a E65 v krátkej verzii boli podobne dlhé. Tu však vyvstáva otázka, že aká dlhá bude budúca generácia BMW radu 3. Keď sa všetko takto extrémne u BMW zväčšuje.

Spočiatku, pri prvom pohľade na auto v Danubiane som si povedal, že autu nesedia bledé farby, lebo vynikne čierny prah skrývajúci batériu. Realita, v reálnom svete a svetle, v kombinácii s Cape York Green je však úplne iná. Ak je auto s balíkom doplnkov M a má tento prvok lakovaný čiernou farbou, tak je všetko vlastne v najlepšom poriadku a optické zmenšenie auta majú na úlohu extrémne veľké disky s priemerom 21 palcov.

Kým zvonka to BMW hrá na istú dávku konzervatívneho dizajnu, vnútri je to o niečom inom. Vnútri je inšpirácia novým BMW radu 7 priam neodškriepiteľná. V i5 M60 predvádza rovnaký kokpit s veľmi podobne tvarovanou prístrojovou doskou a veľmi podobným podsvietením líšt. Displej je pred vodičom ľahko viditeľný a čitateľný, ale stále máte dostupný aj head-up displej.

Displej v strede zase disponuje novým systémom iDrive 8.5, ktorý má úplne inú domovskú obrazovku s mapou a rôznymi widgetmi priamo v mape. BMW radu 5, aj i5 M60, je konzervatívne vozidlo a preto ostáva možnosť ovládania aj klasickým kolieskom, ktoré tu je ale vyrobené z rovnakého materiálu ako v BMW iX. Je z kryštálového skla, podobne ako prepínač chodu vpred a vzad.

i5 M60

Rozbeh v režime Efficiency, teda tom najmenej akčnom, je úplne plynulý a bez akýchkoľvek problémov na akomkoľvek povrchu. Vlastne bez akýchkoľvek problémov je rozbeh v akomkoľvek režime. Lenže tu máte obmedzený výkon a všetko je podriadené dojazdu. Na pol nádrže, či skôr na pol batérie viete s prehľadom prejsť dvesto kilometrov, pri troche snahy aj 250. To by znamenalo takmer 500 km na plné nabitie, ale musí prísť určitý bod sebazaprenia.

Pri bežnej jazde sa dá jazdiť okolo 20 kWh na 100 km. Vzhľadom na výkony je to super, pričom pri vynechaní diaľnic máte na displeji 18 až 19 kWh, možno menej, to zistím až pri reálnom teste na dlhšie časové obdobie. Ak však auto naháňate a prerývate to bežnými pasážami, tak máte okolo 27 kWh na 100 km a dojazd sa radikálne zníži. Budete ale využívať extrémny výkon 442 kW (600 k) a tiež krútiaci moment 795 Nm.

Na stovke je pri plnom využití BMW i5 M60 za 3,9 sekundy. Je to v prípade, že máte aktivovaný režim Boost, ktorý spúšťate ľavým pádlom pod volantom. Na 10 sekúnd máte maximálny možný výkon a najextrémnejšie hodnoty všetkého. Pri plnej akcelerácii tých 10 sekúnd stačí na dosiahnutie rýchlosti, odhadom takmer 180 km/h. Neskúšal som to, dostal som sa maximálne po diaľničnú rýchlosť.

i5 M60

BMW s modelom i5 M60 teda reflektuje na požiadavku na vozidlo schopné rýchlej jazdy, ale zároveň elektrické, ktoré má dostatok potenciálu na každodenné jazdenie. Tu mi však napadá jeden problém. Ak by som jazdil krátke trasy, tak by bolo toto auto vynikajúce. Aj dlhé síce zvládne, lebo má výkon nabíjania až 205 kW, ale reálne by som stále inklinoval ku spaľovacím agregátom. Ku šesťvalcovým spaľovacím agregátom. Ale ak by som robil denne maximálne 400 km, tak by do rovnice silno vstupovala aj táto elektrická alternatíva s nenormálnym výkonom.