Nový Mercedes-Benz triedy E vás naučí držať volant poriadne

Mercedes triedy E je jedným z najdôležitejších modelov automobilky a technologicky je naozaj na vysokej úrovni. Teraz prešiel faceliftom a vylepšením všetkého možného. My sme túto modernizovanú verziu skúsili hneď v niekoľkých verziách. A teraz z plurálu späť do jednotného čísla. Skúsim o nich napísať samostatne.

Mercedes-Benz E450 All-Terrain

Keby si mám vybrať z celej flotily 4 Éčiek, tak toto by bola moja voľba. Nádherná červená farba, pekný takmer biely interiér, dokonca aj hliníkový obklad je kombinovaný s drevom a nie s čiernym lesklým plastom. Táto konfigurácia sa podarila.

All-Terrain je tá voľba, ktorá je miesto podobného Audi, či Volva. V Mercedese má pneumatické pruženie a ponúka výrazný komfort. Pritom po prehodení do režimu Sport zase prebudí motor s výkonom 270 kW (367 k). Ten má elektrický doplnok EQ Boost s 16 kW (22 k). Reálne pri jazde vynikne zamatový chod radového šesťvalca. A spotreba sa dá držať aj do 9 litrov, akurát ja som mal po svižnejšej jazde v kolóne asi 12.

Ale poďme k novinkám. Zvonka je iný predok, lebo kombi má zadok veľmi podobný tomu pred faceliftom. Ale interiér je iný. Nový volant z elegantnej ponuky má kruhový stred a veľké ramená s dotykovými tlačidlami. Ovládanie je síce jednoduché, ale po zvyku na minulé plochy s dotykovým prepínaním to žiada cvik. Menej praktické bude asi aj použitie toho lesklého čierneho plastu práve tu. A práve volant využíva nové kapacitné zisťovanie držania, miesto mikropohybov. Reálne tak treba držať volant poriadne, lebo inak bude auto upozorňovať, že sa tak nedeje.

Mercedes-Benz E400d kupé

Presadám do naftového kupé. To nemá elektrické doplnky, ale len radový šesťvalec s výkonom 243 kW (330 k). Ešte zaujímavejší je maximálny krútiaci moment 700 Nm. Kupé na stlačenie plynu reaguje naozaj mohutným zrýchlením a ani neotravuje naftovým zvukom.

Práve v kupé som mal nový športovo zameraný volant. Áno, má až 6 ramien a okrem vizuálneho hľadiska nie je ovládanie vôbec iné ako v prípade elegantného kormidla. Medzi vodorovné ramená aj tak nikto nebude pchať prsty, takže je to ako klasický volant, len s dizajnovým výstrelkom.

V tomto prípade MBUX nemá koliesko ako v All-Terraine, ale dotykovú plochu. S tou som sa už naučil robiť, tak ma neprekvapila. Stále je však zaujímavé, že Mercedes používa obe verzie. Inak, displeje pred vodičom sú štandardne menšie, s 10 a niečo palcami, ale v prezentačných kusoch áut majú uhlopriečky 12,3 palca a sú naozaj obrovské. Oslovenie „Hej, Mercedes!“ funguje stále a stále pracuje s češtinou, takže vlastne vodiča vzdeláva v cudzom jazyku. Neviem isto, ale keby si mám zvoliť jazyk komunikácie ja, tak preskočím jazyk susednej krajiny a nechám si angličtinu.

Mercedes-Benz E300e

Dobre, sivé matné Éčka som odjazdil dve, ale práve benzínový kus ma zaujal o trochu viac, aj keď mal menšie disky, ktoré tak neladili s elegantným zvyškom auta. Diesel na dvadsaťpalcových mnoholúčových kúskoch bol jednoznačne krajší. A to bol fakt rozdiel len v nich. Jazda v kolóne na naftovej verzii bola taká generická, auto síce ťahalo, ale nejako som nemusel vnímať nič. Aj tak je motor stále zaujímavý, lebo z objemu dva litre dáva až šialený výkon 195 kW (265 k). To je z naftového motora naozaj brutálna cifra. A ešte má naviac EQ Boost s 15 kW (21 k)

O to viac som si užil odpojenie sa s E300e. Ten komfort, kľud a ticho, ktoré ponúka sú na poriadne vysokej úrovni. Kombinuje benzínový dvojliter s elektromotorom a často, aj pri vybitej batérii využíva práve elektromotor. Pripojenie benzínového agregátu je úplne nepozorovateľné, čo sa týka kinetickej energie. To znamená, že neprichádza so žiadnym trhnutím, ale pekne plynule.

Hybrid má štandardne pohon všetkých kolies a 9-stupňovú automatickú prevodovku. Na plné nabitie dokáže jazdiť až 54 kilometrov. Celkovo ponúka 235 kW (320 k) a 700 Nm, čo je cítiť najmä na prísune krútiaceho momentu v každom momente. V tomto aute som dokázal aj relevantne zmerať spotrebu. Počas 30 kilometrov som šiel po diaľnici a po meste. Na začiatok som bol bez nabitej batérie. No a výsledok? 5,2 litra na sto kilometrov. Na veľký sedan super!