Mercedes usporadúva rôzne akcie. Od raňajok s hviezdou po iné testovania. Keďže Jeep bol donedávna s Mercedesom v jednom koncerne, tak sa niečo priučil. Aj jednu aj druhú značku sme už skúšali, ale na ceste. Tentoraz to však bolo iné. Pozvánka do kameňolomu pri Žiline bola príliš veľkým lákadlom na to, aby sa dala odmietnuť. Testovanie terénnych modelov na miestach, ktoré by mali byť ich teritóriom znie samo o sebe ako výborná zábava. Nie všetky autá však boli vyslovene off-roady. Jeep Compass a Mercedes-Benz GLK plnili úlohu zástupcov relatívne dostupných SUV. Väčšie SUV predstavovalo ML 350 BlueTec, civilizovaný off-road zase Jeep Grand Cherokee a na vrchole schopností stál v jemnom tieni G300 Professional známy Jeep Wrangler Unlimited Rubicon. Príjemné slnečné počasie bolo v tomto prípade skôr na škodu. Pri pohľade na záver ponuky áut by bol adekvátnejší dážď, či slabší monzún.
Mercedes G 300 CDI Professional
„Géčko“, najdlhšie vyrábaný model v ponuke Mercedesu, off-roadová legenda a ten druh auta, akých sa v dnešnej dobe vyrába už len zopár. Naviac, tento konkrétny, päťdverový model, bola verzia Professional. V praxi to znamená, že sa jedná o úžitkovú verziu, ktorej jedinou prekážkou môže byť asi len výbuch atómovej bomby či zemetrasenie. V sparťanskej, avšak nie až tak ako by človek očakával, kabíne sa človek za volantom cíti ako neobmedzený vládca sveta. Na trati, ktorú sme absolvovali, sme schopnosti „Géčka“ využili odhadom tak na skromných 20 %. Výjazdy, zjazdy, terénne vlny, jamy…ani len najmenší náznak zaváhania, šedý „tank z iného sveta“ sa hrnul s úplnou samozrejmosťou vpred a táto trať preň predstavovala prechádzku ružovou záhradou. Predsa len, postavený bol na omnoho drastickejšie podmienky a zaobchádzanie.
Mercedes ML 350 CDI
Biele ML, obuté do cestných pneumatík, sa ukázalo ako celkom príjemný a komfortný spoločník na občasné výlety do menej náročného terénu. Pri jazde cez vlny prekvapilo pohodlím a utlmením nárazov od kolies. S trochou snahy a skúsenejším vodičom zvládalo aj, na prvý pohľad, pomerne náročné stúpania a klesania, do akých ho aj tak väčšina jeho majiteľov nikdy nezoberie. Trať bola úplne suchá, takže ML nemalo pri rozumnom štýle jazdy s jej absolvovaním žiaden problém, zaujímavejšie by určite bolo preveriť jeho schopnosti v bahnitejších podmienkach.
Jeep Wrangler Unlimited Rubicon
Najterénnejší zo všetkých Jeepov nás na ceste minule neoslovil, ale v teréne to bolo niečo iné. Preto sme vyskúšali oba pristavené kusy, aj červený, aj tmavozelený. Jediný rozdiel bol v pár centimetrovom zodvihnutí čierneho. Po dvoch predchádzajúcich sme šli bez strachu z neznámej trasy. Wrangler ide celkovo vlastnou cestou a na trati mu bolo skoro jedno, ktorou sme ho poslali. Platí tu tá istá percentuálna hodnota vyjadrenia náročnosti trasy ako pri G. Maximum, čo sme na trati zvládli bolo najviac 20 percent schopností auta. Wrangler proste išiel. Najskôr sme síce v červenom absolvovali väčšinu trate na redukciu a komplet na štvorkolku, ale nie preto, že by bolo treba. Len preto, že sa to dalo. S druhým, tmavozeleným, ktorý mal zdvihnutý podvozok (asi o 4-5 centimetrov) sme absolvovali rovnaké nástrahy, ale iba so zadným náhonom. Jediné miesto, kde sa hodila redukovaná jednotka bol výjazd hore megastrmým kopcom. Zodpovedne prehlasujeme, že peši by sme ho nedali, Wrangler ho zvládol bez akýchkoľvek problémov. A lift podvozka odporúčame, z auta je lepší výhľad, s miernym pocitom nadradenosti. Drsný off-road však nie je tak drsný ako G. Netýka sa to jazdných vlastností, ale skôr výzoru, kde by práve z porovnania týchto dvoch vyšiel Wrangler ako pózer, aj keď veľmi schopný.
Mercedes GLK 220 CDI
U GLK, najmenšieho SUV v ponuke Mercedesu, sa v určitých častiach trate prejavila jeho nižšia svetlá výška. Obuté bolo, mimochodom, taktiež na bežných cestných pneumatikách. Cez niektoré ostré hrany klesaní či stúpaní bolo treba prechádzať veľmi opatrne a zošikma, inak hrozilo, že ostaneme „visieť na bruchu“. S ostatnými, menej náročnými časťami trate sa GLK vysporiadalo so cťou. Pri nedeľnom výlete do lesa po lúke či preprave na chatu teda svojich majiteľov určite nesklame, na skutočné offroadové dobrodružstvá však treba radšej siahnuť po modeli, ktorého názov taktiež obsahuje písmenko G, avšak bez LK za ním.
Jeep Compass 2.0 CRD Limited
Compass bol malým prekvapením. Nielen tým, že trať dokázal prejsť veľmi ľahko a na niektoré prekážky nebolo treba nabiehať zošikma ako s GLK, ale aj tým, že mal manuál. V prostredí automatických prevodoviek to bol jednoznačný unikát. Po celom dni strávenom na spojke a prvom prevodovom stupni bolo asi auto rado, keď sa dostalo na cestu, kde je jeho hlavné teritórium. Ak budúci majiteľ chodí na ryby, tak nemusí riešiť nejaké menšie terénne nerovnosti. Pohon všetkých kolies funguje výborne, len netreba zabúdať na druh prevodovky. Nám sa raz stalo, že v záplave automatov sme pridali systém Start-Stop. Ťažký terén a Compass sa až tak veľmi radi nemajú.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD
Pomenovanie civilizovaný off-road sa k autu hodí skôr ako veľké SUV. Na cestných pneumatikách Cross Contact dokázal prejsť všetko to, čo drsné off-roady Wrangler a G. Keď si k tomu pridáme vyhrievané a odvetrávané sedadlá a komfort, ktorý poskytuje, tak je to až neuveriteľné. Auto sa pri štandardnom nastavená podvozka prenášalo cez vlnové nerovnosti s ľahkosťou. Nehovoríme, že ich žehlilo, ale určite ich vo veľkej miere eliminovalo. A to je stále reč o aute, ktoré aj napriek 2,4 tonám dokáže stovku za 8,8 sekundy a svoje maximum má tesne nad dvojstovkou. Keď sme ho minule skúšali na ceste, tak bol síce výborný, ale niečo mu chýbalo. Chýbal mu terén. Majiteľ s ním asi do takých situácií ako by šiel s Wranglerom nepôjde, ale auto sa ich vo väčšine prípadov nezľakne. Po dofúknutí na maximum je skoro tak vysoký ako Wrangler bez liftu.
Ktoré by sme si vybrali?
Ak by to nebola otázka peňazí a mali by sme voľnú ruku, tak jednoznačne Géčko. Možno je to tým, že bolo prvé, ktoré nám predviedlo celú trasu, možno tým, že je aj výzorom najdrsnejší off-road. Ak by boli financie obmedzené a vyberalo by sa tým pádom z ostatných, tak po dlhom rozhodovaní medzi komfortom a vlastnosťami v teréne by sme siahli po Grand Cherokee.
Vzniklo v spolupráci s Motor-Car AC Žilina