Ak naše články sledujte pravidelne, tak určite viete o automobilke Ineos, ktorá vznikla ako rozšírenie portfólia petrochemickej firmy v Británii. Je to automobilka, ktorá vyrába drsný off-road Grenadier schopný prejsť akoukoľvek nástrahou. A je akýmsi duchovným pokračovaním toho, kde bol Land Rover Defender vo svojej minulej generácii, kým sa zmenil na štýlovú záležitosť v tej súčasnej.
Briti pristúpili ku koncepcii veľmi svedomite a na vývoj podvozka si privolali odborníkov z Magna Steyr. Preto je vidno občas nejaké podobné detaily ako má Mercedes triedy G, teda na ráme podvozku. Nápravy ma zase za úlohu v firma Carraro, ktorá bežne vyrába traktorové produkty. Takže aj tu je voľba znamenitá. Pokračujeme? Podvozok sa nesie v znamení komponentov Eibach a Bilstein. Interiér predvádza sedadlá Recaro. No a pod kapotou funguje systém od BMW. Ineos vyvíja aj alternatívne pohonné sústavy, napríklad vodíkovú. Pri výrobe vo viacerých závodoch v Európe totiž vzniká Ineosu ako bočný produkt veľa vodíku, takže ho vie zužitkovať aspoň pre vlastné účely. Pre účely testovania novej technológie.
Ak sa pozriete na tvary, tak okamžite vidíte práve línie legendárnych terénnych vozidiel. Lenže ktorých? Dalo by sa povedať, že Grenadier má spoločné črty s Mercedesom triedy G, ale aj so spomenutým starým Defenderom, ktorý sa prestal vyrábať v roku 2016. Vtedy majiteľ firmy Ineos, Sir Jim Ratcliffe, chcel kúpiť kompletnú výrobnú linku model na Defender od Land Roveru a pokračovať, ale ten ju nepredal. Určite na nej teraz v Indii vznikajú nejaké domáce produkty, ktoré sa dostanú iba do veľkej krajiny. Ale Mercedes sa dokázal zbaviť svojej fabriky na Smart vo francúzskom meste Hambach. No a to je miesto, kde Ineos Grenadier vzniká.
Špecifickosť exteriéru je stále ale iba malou frakciou extrémnosti interiéru. Ak nepotrebujete koberce, tak viete mať vnútro vyplnené plastovými vaničkami, ktoré sa dajú umývať hadicou a majú výpuste. Ovládače sú použiteľné aj v zime v rukaviciach a na informačno-zábavný systém máte koliesko. Obraz infotainmentu sa zobrazuje na stredovom displeji, pričom jeho časť okupuje rýchlomer. Zadné sedadlá dokážu ponúknuť relatívne rozumný priestor, ale zaujímavé je miesto pre batožinu. To môžete vyšperkovať koľajničkami, ale na zadných, dvojkrídlych, do boku otváraných dverách, môžete mať piknikovú sadu pozostávajúcu zo stolíka a dvoch skladacích stoličiek. Dvere sa teda otvárajú do bokov a najskôr otvárate tú menšiu časť vľavo.
Ako je to s motormi? Pre Grenadier máte na výber dve možnosti. Buď zvolíte trojlitrový motor od BMW, alebo trojlitrový motor od BMW. Rozdielom je iba spaľované palivo. Benzínový motor predvádza výkon 210 kW (286 k) a krútiaci moment 450 Nm. Naftový agregát zase prichádza s výkonom 183 kW (249 k) a krútiacim momentom 550 Nm.
Koľko teda Grenadier stojí?
V ponuke modelov aktuálne existujú 4 verzie modelu Grenadier, ktoré sú takmer samostatné. Základná je vo forme plechovej pracovnej verzie. Tá stojí 67 560 eur. Ale nás rozhodne viac zaujímajú osobné päťmiestne alternatívy. Jedna je s označením Grenadier Trailmaster a predvádza terénne prevedenie so šnorchlom v základnej výbave. Druhou možnosťou je Grenadier Fieldmaster zameraný na komfort a luxus. Celkom šokom môžeš byť cenotvorba. Či si vyberiete Trailmaster, alebo Fieldmaster, cena je rovnaká. Či si vyberiete benzínový motor, alebo naftový, cena je rovnaká. Takže si musíte len doplniť príplatkovou výbavu. Univerzálna cena je 76 98% eur. No a štvrtým do série, ktorý sa ukázal aj na otvorení showroomu, ale reálne do ponuky príde až začiatkom roka, je pick-up Quartermaster. Pri ňom bolo najlepšie vidieť, že pre toto vozidlo potrebujete metalický lak. Ceny pick-upu ešte nie sú stanovené, na prezentácii bol len predsériový kus.