Test Ford Focus 1,0 EcoBoost: Keď automat musíte mať

Do redakcie nám tento krát Ford nadelil auto s ich najmenším benzínovým motorom, ktorý si môžete dať aj do Mondea. Už sme sa s ním pár krát za tie roky jeho výroby stretli, ale doteraz nebola možnosť ho vo Focuse kombinovať s automatickou prevodovkou. Práve o vďaka nej je tento kus výnimočný.

Prvá zastávka je logicky samotný agregát. Veľa ľudí má predsudky, či odpor k malým motorom. Sú bohužiaľ výsledkom ekologicky sa tváriacej doby a neustáleho pribúdania rôznych zákonov a nariadení zo strany Európskej únie, ktoré musia automobilky spĺňať.

_MG_1633-Edit

Ford kvôli spĺňaniu noriem vytvoril v roku 2012 motor, ktorý sa doteraz nedarí nikomu prekonať. Už po štvrtý krát, rad za radom vyhráva ocenenie Motor roka, aj keď rok 2016 už bol poznačený len výhrou kategórie, nie celkovou. Musíme uznať, že to nie je len tak a pokiaľ dáte predsudky bokom, naozaj spĺňa požiadavky náročnej doby. Samozrejme nebudete s ním kráľom ciest a výhercom “horskej prémie”, ale o tom to predsa nie je. Focus vám pohonnú jednotku poskytne dokonca v dvoch naadeniach, 74 kW (100 k) a 92 kW (125 k). Klasická automatická prevodovka je dostupná len pre silnejšiu verziu za 1 990€. PowerShift sa montuje s litrovým benzínom zatiaľ len do Fiesty.

Je to ten správny výkon na menšie rodinné auto?

Staré motory s objemom 1,6 litra a obdobné, veľa krát nedosahovali ani takýto výkon. To si musíme najprv uvedomiť. Rovnako aj to, že hovoríme o aute nižšej strednej triedy, aj keď s väčšou karosériou kombi.

Váži 1490 kilogramov, čo je tak akurát na litrový motor. Do väčšieho auta by sme ho neodporúčali, aby sa nemusel pri plne naloženom aute štyrmi osobami trápiť s nadváhou. Ak bude väčšie auto permanentne viezť len šoféra, nie je sa o čom baviť, ale cesta na dovolenku s rodinou a plným kufrom  už nie je to pravé pre maličký motor. Počas testu sme si to však vyskúšali.

_MG_1616-Edit

Zobrali sme rodinu, teda klasicky štyri osoby a šli sa odviezť. A výsledok? Nie, nie je to zlé, ako si mnohí v rámci predsudkov určite myslia. Prevodovka je síce zamestnaná o niečo viac, ale stále máte adekvátny výkon a tak nezažijete to čo pri legendárnom trojvalci HTP s ktorým si každý majiteľ zažil v kopcoch veľa “zábavy” a podraďovania, miestami až do prvého prevodového stupňa. A to pri legende niekedy nemusel mať pri sebe ani rodinu.

Kto je väčší, motor či prevodovka?

Motor má síce tri valce, ale nie je taký malý. Dopriať mu automatickú prevodovku nebol zlý krok. Zvlášť v meste je to výhoda pri častých presunoch, alebo ranných kolónach. Na druhej strane, práve v meste sa benzín nezapriete a vypýta si každých sto kilometrov kľudne aj  7 až 8 litrov. Ford uvádza 7,4, čo sa dá v pohode dosiahnuť ak nebudete meškať na stretnutie. Odozva prevodovky je dobrá, občas by ste čakali viac od radenia na hor, ale pri spomaľovaní, napríklad do kruhového objazdu bez brzdy vás pozitívne prekvapí. Ako keby videl cestu pred sebou, presne podradí. Alebo to môžete nenápadnými tlačidlami na boku hlavice radiacej páky spraviť vy, pádla tu nehľadajte.

Dnes sú automatické prevodovky na dosť vysokej úrovni a pri správnom naladení nezvyšujú spotrebu o litre, maximálne o jeden. Nám sa podarilo pri ceste z Bratislavy spraviť 170 kilometrov so spotrebou 5,4 litra. Na papieri je napísané síce o liter menej, ale na kombináciu benzín plus automat a diaľnica je to výborný výsledok. Teraz nás ohovárate že sme sa cestou plazili za kamiónom. Nebolo to tak, s kľudom stále tempomat 120 km/h.

Tretia generácia Focusu dostala v roku 2014 facelift, ktorý dal modelu výraznú prednú masku, ktorú všetci prirovnávajú k britským športovým autám. Pri rozšírení Fordov s týmto dizajnovým prvkom sa už môže stať, že prirovnanie bude opačné: Ten Aston vyzerá ako Focus! Chrómová maska je len pre vyššiu výbavu Titanium, v základnej je maska čierna s mriežkovým vzorom. Každá dáva autu úplne iný štýl, niekto viac poteší čierna. Línia auta ostala zachovaná, zmenili sa ešte zadné svetlá. Auto celkovo pôsobí modernejšie a celistvejšie, čo sme konštatovali už pri teste hatchbacku s väčším motorom.

_MG_1570-Edit

S faceliftom prišla aj predĺžená záruka na 5 rokov, alebo 120 000 tisíc kilometrov a nezostalo len pri nej. Odpadli na chvíľu cenové rozdiely medzi kombi a klasickým hatchbackom. Ford na určitú dobu zrušil príplatok za väčší kufor, praktickejšiu karosériu a o štipku horšie manévrovanie v meste. Kombi má objem kufra 490 litrov a po sklopení sedačiek okrem rovnej plochy, na ktorej sa natiahne aj vyšší človek, získate 1516 litrov batožinového priestoru. Testovaný kus bol vo výbave Rival X, ktorá naozaj ponúka dobrú kombináciu prvkov. K verzií Titanium, ktorá má napríklad stredovú priehradku s možnosťou umiestnenia aj väčšej fľaše, či bezkľúčové štartovanie pribudli vzadu parkovacie senzory, vpredu zase vyhrievané čelné sklo na zimu a dažďový senzor. Mrzela nás absencia veľkého displeja, avšak ten nebude bežnou voľbou pri kúpe vozidla.

Komu je súdený litrový automat?

Odpoveď je jednoduchá, je určený rýchlemu mestskému životu. Nasadnete do auta, hodíte tam Drive a cez dobre odhlučnenú motorovú časť ani neviete, že máte taký malý motor. Neviete skoro, že vôbec motor máte. V ruchu veľkých miest sa zvuk stratí a keď pustíte rádio, tak máte úplne iné vnemy. Za chvíľu vystupujete, vybavíte si čo treba, znova nasadáte a strácate sa v uliciach. Cez víkend s rodinou na výlet a všetko bez starostí s dobrou spotrebou. Jednoduché, lacnejšie ako nafta, spoľahlivejšie v meste a doplnené krásnou modrou farbou. Tej chýbajú na bok už len veľké nápisy Polizia, lebo má odtieň podobný ako talianske policajné autá, ale má naviac metalízu.

Keď teda neviete žiť bez automatu, tak máte novú voľbu. Ale ak dokážte obsluhovať tri pedále a Háčkovú kulisu, za ušetrených 2000 eur môžete spokojne presadnúť aj do výkonnejšieho 1,5-litrového štvorvalca s 110 kW (150 k). Práve tých 18 kW (25 k) je naozaj poriadny rozdiel.

Ford Focus kombi 1,0 EcoBoost 6AT Rival X

Motor R3 benzín
Objem 998 cm3
Výkon 92 kW (125 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 170 Nm pri 1400-4500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4560 mm
Šírka 1823 mm
Výška 1482 mm
Rázvor osí kolies 2648 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1490/2045 kg
Batožinový priestor 490/1516  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 193 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,4/4,4/5,5
Emisie g CO2/km 125