Začnem pekne zoširoka. Kedy sa robilo Sandero RS, ktoré muselo byť vynikajúce, ale doba sa posúva iným smerom a Dacia pripravuje viacero nových modelov vo svojom portfóliu. Veď relatívne nový je Duster, stále je relatívne nové aj Sandero s modernizáciou, Jogger je stále vynikajúci a teraz prichádza to najväčšie, čo automobilka v ponuke mať bude. Volá sa Bigster a je väčším bratom Dusteru.
Povedzme si veci na rovinu, presne tak, ako by sme mali. Nový Bigster je vozidlom zo segmentu C a menší brat patrí stále do segmentu B. Malo by to znamenať, že práve tieto dve autá si vôbec konkurovať nebudú, ale nám je, asi každému, jasné, že v momente ako budete hľadať rozumne cenovo nastavené terénnejšie auto, tak aj títo mierumilovní bratia sa proti sebe postavia na nože.
Dacia Bigster mild hybrid 130 4×4
Ku samotnému predstavovaniu a jazdám sa pripájam trochu neskôr. Kolega ma vyzdvihuje cestou a presadám na miesto vodiča. Prvé auto, ktoré mám v rukách je Bigster s pohonom všetkých štyroch kolies a 1,2-litrovým prepĺňaný trojvalcom. Všetky predsudky bokom, toto auto ťahá veľmi schopne.
Ale mali sme ho obsadené iba dvomi pasažiermi, čo mohlo byť kľúčom ku lepším jazdným vlastnostiam. Keby sú pasažieri piati, tak by to bolo asi poznať, ale rozumne poskladaná manuálna prevodovka dokáže poskytnúť dynamiku, dostatočnú, aj v takom stave. Po diaľnici mám pocit, že Bigster je dokonca tichší ako nový Land Cruiser. Môže za to určite aerodynamickejší tvar s lepším obtekaním vzduchu.
Pohľad dozadu mi hovorí jasne, že výrobca neklame, keď hovorí o batožinovom priestore s objemom 702 litrov (4×4 má 629 litrov a Hybrid 612 litrov). Veď tri relatívne veľké kusy batožiny sú len malou časťou celého objemu.
Automobilka priniesla modelu Bigster aj sklápanie sedadiel rozdelené na tri časti, pričom keď sklopíte stredný kus, tak vznikne tvrdá, ale predsa, lakťová opierka s držiakmi na nápoje a držiakom na mobilný telefón.
Všetko začína byť zaujímavejšie keď schádzam z diaľnice v Bytči. Bigster sa prepletá mestom a smerujem do Bečvy. Teda skôr do Dolnej Bečvy, keďže existuje aj Horná a Prostřední a medzičasom na Pustevny. Práve tu prichádza terén, na ktorý by auto nemalo byť stavané. Prichádzajú zákruty, vracáky, nutnosť radiť a zrýchľovať.
Paradoxne sa štvorkolka nestratí ani tu a vykúpené to je vyššou spotrebou. V jednom momente ma v dedine predbieha Superb, ktorý nerešpektuje, že ja mám na tempomate 53 km/h. Za dedinou rozbieham Duster tesne nad 90-ku a v zákrutách Superb reálne dobieham. Je až prekvapivé, že si takto vysoké terénne auto dokáže držať jazdnú dynamiku s nízkym Superbom.
Ale dávam to za vinu zlému šoférovi Škodovky. Bol to typický rovinkový strelec, ktorý rovinky zvládal zrýchľovať tak ako sa dalo a potom šiel extrémne na brzdy. Výsledná spotreba 8,4 litra pri naddiaľničnej rýchlosti a takomto naháňaní Superbu je podľa mňa vynikajúca, ale detailnejšie sa s parametrami oboznámim pri teste.
Dacia Bigster je nielen väčším autom, ale mám pocit, že aj lepšie odhlučneným autom ako Duster.
Prináša niekoľko noviniek. Jednou z nich je vyvýšený stredový tunel, ktorý si pozriem ďalší deň v hybride, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, elektrické otváranie kufra, ale aj panoramatické strešné okno. Panoramatické strešné okno sa dá dokonca elektrický otvárať, čo zatiaľ žiadna Dacia nemala. Maximálne som na Sandere zažil klasické strešné okno, ktoré bolo ale tiež otvárateľné elektricky.
Dacia Bigster Hybrid 155 Journey
Druhý deň si sadám do Hybridu 155. Práve ten má 19-palcové zliatinové disky, čo môže vyvolávať otázky o komforte. A hneď ich odpoviem. Bigster aj takto veľkými kolesami funguje príkladne. Stále si zachováva komfort a dokáže relatívne dobre podržať v zákrutách. Na takéto auto je to až prekvapivo schopné chovanie.
Nový Hybrid 155 ponúka vyšší výkon ako klasický Hybrid 140. Alebo Hybrid 145, podľa toho aké auto máte. Dacia tu spravila výrazný krok vpred a nový 1,8-litrový motor funguje s elektromotorom, štartér-generátorom, ale aj multimódovou automatickou prevodovkou znamenite.
Prevodovka má stále 4 stupne pre spaľovací motor a 2 stupne pre elektrický, ale funguje veľmi jemne a bez trhnutí. Pri ležérnejšej jazde sa mi cestou späť na diaľnicu podarilo spraviť spotrebu 4,4 litra. To vôbec nie je zlé, vzhľadom na fakt, že ten kopec medzičasom nezmizol a nezmizli ani zákruty.
Práve Hybrid má vyvýšený stredový tunel s elektronickým prepínačom prevodovky. Ak chcete automat v modeli Bigster, tak inú možnosť nemáte. Musíte si zvoliť presne toto.
Prichádzam ku svojmu autu na ten týždeň, čaká ma Land Cruiser, ale Bigster chcem vyskúšať aj na reálny test. Prečo? Jednoducho preto, že je za sumy od 21 990 € vynikajúcim autom. Jasné, testované verzie sa prehupli tesne nad 30 000 €, ale pri súčasnej situácii sa to dá stále hodnotiť ako vynikajúca hodnota.
A aby som zodpovedal otázku z nadpisu, Bigster je reálne najlepšou Daciou súčasnosti. A najlepší Bigster ma hybridný pohon, aspoň podľa doterajších zistení. A ak sa to chcete spýtať, tak áno, rozmýšľal by som o ňom aj ako o vlastnom aute. A k nemu Alpine A110 na víkendy.