Všimli ste si ten trend, ktorý vládne automobilovému svetu ostatné roky? Určite áno. Už neexistuje výrobca, ktorý by v ponuke nemal crossover. Nie terénne auto, nie veľké, nie športové, ale kombinované zo všetkého možného. Hranice druhov karosérií sa nejako strácajú a všetko musí byť crossover. Kedysi boli crossovermi aj SUVčka. Teraz už skoro všetko.
Prečo existujú takéto autá. Je to jednoduché, lebo ich žiada trh. A za trhom sú schovaní jednotlivci, ktorí ani sami nevedia čo chcú. Boli vychovávaní liberálne, bez pevnej ruky, rodičia im dennno-denne vštepovali, že môžu byť v živote tým, čím chcú, že dosiahnu všetko, čo si zaumienia. Sorry, takto svet nefunguje. Každý môže skákať tak vysoko, ako dokáže aj pristáť. Inak narazí na krutú realitu. Nie každý môže byť jútuber, alebo blogger.
Práve takíto jedinci, ako zložky trhu, chápu, že cool je jazdiť crossoverom. Prelínanie tried však aktuálne musí byť s príchuťou terénu, inak sa to neráta. Trh chce malé auto zvonka, ktoré je veľké aj vnútri. To by ešte šlo, veď to zvládali Mini už v päťdesiatych rokoch. Ale chce, aby bolo auto zároveň športové, terénne, rodinné, extravagantné a aj nenápadné. Chce plechovo-plastový oxymoron s dĺžkou medzi štyrmi a piatimi metrami. Bežte si riešiť diéty na svoj blog a fashion na jútub! Nestarajte sa do áut, keď neviete čo chcete. Kúpte si generický Golf, Astru, C4, cee’d, hocičo, aj tak nerozoznáte rozdiel. Len nebudete cool s autom, ktoré je, v podstate, zbytočné.
Nové crossovery sú jedna vec, máme predsa BMW X6. Ale kvôli takýmto šialeným požiadavkám strácajú svoju pôvodnú tvár aj niektoré normálne modely. Neviete kam mierim? Napríklad je to nový Renault Espace. Z veľkého MPV je crossover. Vôbec nie zlý a malý, ale už tam toľko neodveziete. Dokonca také MPV ako Volkswagen Sharan má skončiť bez nástupcu. Vraj ho nahradí Touran XXXL. Možno nie s toľkými Xkami, ale stále… Našťastie nemá byť náhradou Tiguan XXL. Úprimne, keby chcem voziť viac detí do školy a škôlky, siahnem po Toyote Landcruiser V8, alebo 200. Tá sa na crossover nehrá. Je veľkým neohrabaným terénnym autom, ktoré má osem miest len na vyplnenie veľkého priestoru, pre nič iné.
Prečo teda krížiť triedy? Kvôli jedincom, ktorí si myslia, že môžu byť raketovými inžiniermi s deviatimi triedami základky? Nie radšej klasický sedan. Krížiť triedy treba iba na základe brilantného nápadu dizajnéra, či konštruktéra. Príkladom je Renault Avantime, aj keď nepochopeným, ale zároveň dokonalým príkladom.
Záver: Crossovery sú výborné autá a nestratia sa v premávke, ani v garáži. Dokonca sú aj pekné, veď Peugeot 3008 vyzerá výborne, len sú trochu zbytočné. Do terénu aj tak treba terénne auto a na cestu niečo tomu prispôsobené. Všetky atribúty sa do jedného auta skryť nedajú.
Ou yeah, radsej si kupim Landcruiser V8… To je ale myslienka. Kazdy by chcel LC V8, ale ten zacina na 65.000 eurach pan Murarik a vieme kolko % obyvatelov tolko za auto moze dat… Crossovery su pre ludi, ktori na ozajstne offroady nemaju a zaroven ich ani moc nepotrebuju, lebo sice raz za rok idu lyzovat a parkrat k vode, ale uz chcu na to mat SUV/crossover a nie sedan, ktorym si pravidelne skrtnu spodok. Nemyslim si ze to ma zmysel, ale to je dovod 🙂 a zaroven je to moda. Kazdy sused ma SUV tak ho chcem aj ja… a ten pocit bezpecnosti… 🙂
Nikde som nepisal o tom, ze by bol LC novy. A ked porovnate cenu noveho Espace a lahko ojazdeneho LC V8… Tak to nie je az taky rozdiel. Crossovery nie su zle, ale stale je to ako chciet vegetariansky rezen. Sice to rezen moze byt, ale stale to nebude uplne ono.