Dnes, to je 16.1. otvára svoje brány pre verejnosť autosalón v hlavnom meste Rakúska, vo Viedni. To je, najmä z Bratislavy a západného Slovenska, naozaj na skok. Celý autosalón sa zmestil do dvoch hál, ktoré sú prepojené prekrytou chodbou. V tej je chladnejšie, ale zvládnete to aj ak si necháte kabáty v šatni. Čo teda jednotliví výrobcovia automobilov vystavujú? No, sú to celkom pekné kúsky, ale jeden je pre slovenského návštevníka tým najzaujímavejším. Začneme teda ním a potom budeme mať random poradie, teda skôr poradie v akom sme prechádzali expozíciami.
Škoda
Prvé, čo zaujme v expozícii českej automobilky je Monte Carlo. Táto séria sa ukázala ako na Scale, tak na Kamiqu a obe vyzerajú asi najlepšie z celej ponuky verzií. Jasné, na ploche je aj Superb iV, ale najviac ovácií získa určite nová Škoda Octavia, ktorú na plac doviezli s karosériou kombi a aj liftback. Dokonca liftback má automatickú prevodovku s tým minivoličom stupňov. Veľkú hru Škoda zahrala aj s konceptom Vision iV. Predstavte si BMW X6, dajte ho úplne na zem a upravte vzhľad. Reálne je tvar naozaj výborný. Menej záujmu už budili verzie G-Tec na plyn.
Volkswagen
Najväčšia časť haly patrí Volkswagenu. Ten hneď na úvod láka novým Golfom. Naživo vyzerá lepšie ako na fotkách, čo je dosiahnuteľné len veľmi ťažko. V každom prípade naň treba poriadnu farbu, balík R-line a tiež pekné kolesá, inak fungovať nebude. Hneď vedľa si svoje miesto našiel ID3, elektromobil, ktorý je veľmi blízko štandardnému autu, nemá toľko výstrelkov. Veľa pozornosti bude pútať aj T-Roc kabriolet, či T-Roc R. Jeden má dokonca aj šialenú úpravu, kde je úplne na bruchu. Na ploche si svoje miesto našiel dokonca aj Sharan a Volkswagen odprezentuje celú svoju ponuku. Nechýba dokonca ani Grand California a menšie Californie T6.1 vo všetkých troch prevedeniach.
Seat a Cupra
Seat doniesol ukázať štúdiu el-Born a nový motocykel na elektrickú energiu. Dobre, je to skúter, nie je to nijaký trhač asfaltu. Tým však je Cupra Ateca, ktorá mala na ploche dve verzie. Jedna je limitovaná edícia s výfukom Akrapović, druhá má zase zaujímavý červený lak a kolesá od ABT. Cupra dokonca doviezla aj koncept Tavascan. Prekvapením pre nás bolo Tarraco, ktoré ešte nemalo facelift predstavený vo Frankfurte. Spoznať sa to dá podľa fontu písma na kufri a toho, či sú svetlá spojené svietiacou líniou.
Audi
Audi predvádza kompletnú ponuku modelov RS. To znamená, že si môžete pozrieť RS Q8, RS Q3 Sportback, RS6, RS7 a aj niekoľko iných modelov. Vlastne A1 Citycarver nie je až tak zaujímavý, ale možno vyzerá o niečo lepšie ako aj bežná verzia. Audi nezabudlo na elektromobilitu a ukazuje aj e-tron a aj e-tron sportback. Úprimne povedané, ten Sportback vyzerá naozaj výborne.
Porsche
Športovo založená automobilka predvádza svoj Cayenne na štýl BMW X6, ale tiež inovovaný Macan. Chceme povedať, že najviac pozornosti na seba strháva Taycan, ale nie je to úplne tak. Najväčšiu pozornosť si bude užívať Cayman s polepmi Coca-Cola prevedenými v červenom chróme. Nenájde sa jeden mentálne šesťnásťročný, ktorý by odmietol sa na ňom čo i len odviezť.
Subaru
Po prechode do vedľajšej haly C je prvou na rane automobilka Subaru. Tá prezentuje najmä inovovaný Forester e-Boxer, čiže hybrid. Jasné, môžete si prejsť aj XV a Outback, ale stále Forester ukazuje svoje najnovšie prírastky.
Mercedes-Benz
Inovovaný Citan určite nebude tým, čo má upútať. A nemá to robiť ani naftový plug-in hybrid E300de. Ak pri ňom však budete, tak si pozrite batožinový priestor. Má taký malý schodík, niečo ako myšacie pódium. Reálnym nákladom sú však modely AMG. Okrem A45S trochu v tieni stojí CLA45S, vlastne ešte krajšia verzia. To, že uvidíte aj GLE Coupe už taký šok nespôsobí. Ale treba uznať, že Mercedes má naozaj peknú expozíciu. Najmä zvodidlová časť pre najvýkonnejšie Áčko je výborná.
Aston Martin
DBX… Viac hovoriť netreba. Viac toho ani neobolo.
Peugeot
Prekvapením je absencia Citroënu, ale Peugeot dôstojne reprezentuje koncern. Jasné, ukazuje štvorkolkovú verziu 3008, ktorá to dáva s elektromotorom vzadu ako RAV4 Hybrid 4WD. Hybridne sa prezentuje aj 508 ako liftback, aj kombi. Elektrickú energiu používa e-208 a e-2008. Ale najviac utrhne dekle e-Legend. To je krásny koncept, ktorý si zaslúži hýčkanie a opateru. Vyzerá ako zo sedemdesiatych rokov a tomu zodpovedá aj látka v interiéri. Ak má byť budúcnosť elektrická, tak takúto 460-koňovú by sme brali. Toto je asi vrchol celého autosalónu. Nesmiete ho obísť.
DS Automobiles
V tieni za Peugeotom je ešte luxusná značka koncernu, DS. Oba modely sú e-Tense, takže elektrickej energii sa nevyhli ani tieto. DS3 však popri DS7 vyzerá trochu chatrne. DS7 je fakt dobre vyzerajúcim autom a práve verzie e-Tense majú aj vymenený znak. Tiež vyzerá výborne.
Opel
V Opli sa, na prvý pohľad, zdá, že prím hrá Grandland X PHEV a Corsa. Je to aj nie je to tak. Európsku premiéru zažíva inovovaný Opel Insignia. Klopete si na čelo, že to v Belgicku mal model premiéru? Aj my sme to spravili, ale reálne sú v podobnom dátume, takže premiéra je vlastne aj toto.
Honda
Teraz si vážne povedzme ku elektromobilite. Taký „Cute“ elektromobil ako je Honda E nemá ani Mini. Naživo vyzerá E naozaj fantasticky a interiér s policou a mnohými displejmi proste musíte vidieť. Vraj sa na jednom z diplejov dajú počas nabíjania hrať hry. Možno na to dáva Honda do všetkých vozidiel HDMI konektor. Aby ste mohli pripojiť svoju modernú verziu NESka a zahrať si nejakú klasiku. Určite si však pozrite aj inovovaný Africa Twin.
Mini
V expozícii Mini nechýba elektrická verzia. Ale to pravé a poriadne je za rohom, za menšou stenou. To je taký undergroundový segment stánku. Teda, je tam Clubman JCW, ale aj Mini JCW GP. A to je vskutku brutálne. Má iba automat, ale aj tak s ním musí byť kopec zábavy.
BMW
Keď budete prechádzať z Mini, tak vám prvé do oka padne nádherné zelené M850i GranCoupe. Ale to ešte neviete, že z jednej strany má také disky a z druhej iné. My by sme k zelenej brali kľudne tie zlatisté. Zelenú má aj X6 M Competition. Ale tá až taká strhujúca nie je. Ak váš pes niekedy žral trávu, tak toto je jeho odpoveď na farebnú otázku. Veľa áut je znova hybridných, takže nájdete plug-in X1, trojku, sedmičku, X5, vlastne asi všetko. A tiež sa môžete pokochať modelom i8, či Formulou E. No a čo by sme si v tomto stánku vybrali? S obmedzeným budgetom asi M235i. Inak nevieme.
Hyundai
Kórejská automobilka dovezla i10. Je to jedno z najkrajších malých áut ever. A s oturbeným trovalcom môže byť fakt svižným kúskom. Svižný je určite aj i30N Project C. Na ňom svieti cenovka 52 990 eur. Nie málo, ale má zase príjemné vylepšenia. Dúfame, že tie sedadlá bude možné objednať časom aj do bežnejších Performance modelov. Alebo by mohol Hyundai spraviť verziu Clubsport. Stačilo by len povyhadzovať niektoré prvky a dať tieto sedadlá.
Mitsubishi
Nové ASX, nové L200. Povedzme si to na rovinu, reálne nové nie sú. Ale práve L200 sa náramne hodia dakarské polepy. Reálne však Mitsubishi doviezlo európsku premiéru. Je ňou nový model Space Star. Už to dlho nie je miniMPV, je to miniauto. A teraz je nové. Vraj. Nie, je len inovované, na starú karosériu nalepili nový predok s ostrými črtami. Takže princíp je rovnaký ako pri novom ASX.
Renault
Cliá, farebné Twingo, všetko fajn. A prišiel aj inovovaný Koleos. Ale tým, čo má prilákať je niečo iné. Nový Captur je tým modelom, ktorý ešte lepšie upevní pozíciu vo svojom segmete. Predstavte si nové Clio, ktoré si môžete pozrieť v našom teste, a spravte ho ešte lepším a výraznejším. To je Captur. Škoda, že sa k nám nebude voziť ako Initiale Paris.
Ford
Vo Forde sme zažili najväčší šok. Nebolo to z obytných verzii Nugget, ktoré má Tourneo Custom, ani z Explorera za viac ako 70-tisíc eur. Tým pravým šokom nebola ani nová Kuga, dokonca ani Mustang, lebo ten nový nie je. Ale Puma. Veľa priaznivcov tej pôvodnej jej neodpustí zmenu, rovnako sa na zlé sny budia priaznivci Supry a Eclipse, ale… Ale otvorte kufor, nalejte litre vody a ochladíte si nohy. V spodnej časti kufra je vlastne umývadlo, ktoré má vlastnú výpusť. Clever. Alebo nasypte ľad a môžete chladiť pivo, či iné nápoje. Alebo si môžete pozrieť Ranger Raptor. Na dverách má napísané, že práve Ranger bol najúspešnejším pick-upom v Rakúsku za ostatných niekoľko rokov.
Paradox Alpine
Výrobca športového modelu A110 doviezol dve verzie. Okrem štandardnej A110 s modrou tmavou farbou bol vedľa matný sivý model A110S. A z pohľadu vodiča, statického, sa nám viac páčila verzia, ktorá je slabšia. Má lepšie sedadlá, ktoré sú nižšie uchytené. Na Slovensko sa Alpine nedodáva, ale v RRG ho vedia v rámci synergického efektu zabezpečiť.