Test SEAT Ibiza Black Limited: Vyrysované krivky

Malý model Ibiza od Seatu nepatrí medzi horúce novinky, ale skôr medzi osvedčené stálice. Súčasná, piata generácia, je tu od roku 2017, takže je v najlepších rokoch. My sme testovali ostro sa tváriacu verziu Black Limited s emblémami FR na karosérii, ktorá ale pod kapotou ukrývala skôr umiernených než športových 95 koní. Tie produkoval trojvalcový, jednolitrový benzín ECO TSI. Na malé mestské auto by to ale mohlo stačiť.

Karoséria Ibizy má pomerne jednoduché, ale veľmi dynamicky vyzerajúce kontúry, ktoré ani po troch rokoch na trhu nie sú opozerané. Náš testovací kus bol biely, s čiernymi doplnkami, vrátane diskov. Jazdil teda na čiernych päťlúčových osemnástkach, nechýbali ani čierne prahové lišty, spätné zrkadlá či decentné krídlo vzadu. Dvojica koncoviek v zadnom plastovom difúzore akoby napovedala, že ide o svalnatý hothatch. Tie sú však falošné, rovnako si pri bližšom pohľade všimnete zadné bubnové brzdy. Hothatch to teda nie je, ale keby bol a vyzeral nejako takto, nenamietali by sme. Znaky FR na prednej mriežke a vzadu na kufri by tomu tiež zodpovedali. Ibiza vyzerá super, kompaktne a svalnato. Veľké čierne disky sú skvelým kontrastom k bielej karosérii, avšak zároveň sa kvôli svojej farbe opticky trochu strácajú. Predné LED svetlá sú vydarené vzhľadovo aj funkčne. Dizajnu Ibizy v tejto špecifikácii nevieme nič vytknúť, jedine ak by to, že vyzerá omnoho potentnejšie než na 95 koní, ktoré v útrobách skrýva. Toto hranie sa na siláka možno môže niekomu vadiť, nie je to ale nič, čo by sa dalo objektívne vyčítať, keďže auto je to fakt pekné a harmonicky tvarované.

Kabína je taktiež ladená športovo, čoho dôkazom je červené prešívanie prístrojovky, volantu aj dobre tvarovaných a pomerne hlbokých sedadiel. Sedí sa v nich výborne, majú akurátnu tvrdosť a pekné detaily v podobe červeno-šedej mriežky. Trochu nám ale chýbalo, že neboli vyhrievané. Teda, chýbalo nám to dosť, počas chladných zimných rán je to na nezaplatenie. Interiér je inak pomerne konzervatívne tvarovaný, bez výstredností. Niekoho to môže nudiť, nemožno mu ale uprieť dobrú ergonómiu, ovládataľnosť aj slušnú kvalitu materiálov a spracovania. Volant je príjemne hrubý, kožou obšitý a perforovaný a nechýba na ňom ovládanie audia a tempomatu. Keď spomíname dobrú ergonómiu, máme na mysli aj samostatné ovládanie klimatizácie a nastavovanie teploty prostredníctvom fyzických ovládačov. To je vždy rýchlejšie než preklikávanie sa displejom. Ten v Ibize je zapustený od prístrojovky, graficky patrí skôr medzi priemer. Chýba mu ale navigácia či parkovacie kamery alebo grafické znázornenie parkovacích senzorov. Nuž, netrvrdíme ale, že všetko toto je v danej kategórii a cenovej hladine štandard. Ibiza ale má prepínanie jazdných režimov Eco, Normal, Sport a Individual, čo zasa nemá každý konkurent. Na pomery malého auta je v kabíne aj dostatok odkladacích priestorov pre predmety rôznych veľkostí a tiež celkové priestorové pomery interiéru sú lepším priemerom. To platí aj pre zadné sedadlá.

Malý trojvalec TSI s objemom iba 1.0 litra produkuje skromných, ale až prekvapivo vitálnych 70kW/95 koní. Alebo, inou rečou 175 Nm. Tieto čísla neohúria, najmä keď zoberieme do úvahy ambicióznu športovú vizáž. Avšak pocitovo sa zdá, že je motor o niečo výkonnejší a skôr by ste mu tipovali niečo ľahko cez 100 koní. To je dobrá správa, ktorá znamená, že v meste je výkon motora úplne dostatočný. A práve mesto by malo byť hlavným revírom Ibizy. Nestratí sa ale ani na diaľnici, udržovať cestovnú rýchlosť okolo 130 až 140 km/h nie je žiaden problém. Samozrejme, ak do auta nenaložíte štyroch ľudí či hromadu batožiny. Pri hodnotení motora musíme dodať jednu dôležitú poznámku, že testované auto bolo úplne nové. Preto sme sa k nemu správali šetrne a motor príliš nevytáčali a nevyužívali ani jeho plný potenciál pri zrýchľovaní. Priemerná dosiahnutá spotreba 6,8 l/100km je pomerne vysoká a vzhľadom k spomínanému zábehovému režimu motora asi nemá zmysel ju príliš rozoberať. Je celkom jasné, že po prejazdení úvodných niekoľko tisíc kilometrov nebude problém pohybovať sa okolo prijateľných šiestich litrov. Inak je motor kultivovaný a pekne utlmený, má hladký chod a vďaka malému turbu je výkon k dispozícii aj v nižších otáčkach. Manuálna prevodovka má pomerne krátke a presné drahy, čo napomáha športovému pocitu. Bohužiaľ jej ale chýba šiesty stupeň, čo by celkom určite pomohlo jazdnému prejavu aj spotrebe na diaľnici. Podvozok má bližšie k športovému než k super pohodlne mäkkému. V tomto prípade zasa raz platí konštatovanie že podvozok je „rýchlejší“ ako motor. Pár koní naviac by kľudne zniesol. Vieme si ho bez problémov predstaviť aj v spolupráci so 150 koňmi pod kapotou. Tie by si ale už pýtali kotúčové brzdy namiesto bubnových na zadnej náprave. Každopádne, v meste je Ibiza tak trochu motorkára, k čomu napomáhajú aj veľké 18” kolesá. Nie však úplne nepríjemne a extrémne tvrdá ale podvozkovo je to vcelku zábavné auto.

Seat Ibiza Black Limited je schopným mestským autom, ktoré je zamerané skôr na mladšieho zákazníka. Usadnutý fúzatý pán v strednom veku k nej akosi nepasuje. Zvonku to síce hrá na veľkého siláka v štýlovom športovom úbore, výkon motora je však skôr priemerný, aj keď na mestské auto úplne dostačujúci. Neprináša žiadne extrémne moderné technické riešenia či systémy, je to však poctivé mechanické a šoférsky celkom zábavné auto na jazdenie po meste a okolí. Nie je ani prešpikované nezmyselnou výbavou, ale okrem vyhrievania sedadiel mu nechýba nič zásadné bez čoho neviete žiť. Možno by sa hodila parkovacia kamera, ale vzhľadom k veľkosti auta to nie je úplne nutné. Testovaná špecifikácia Black Limited s litrovým motorom TSI stojí aktuálne 14 990 eur s DPH. Dodávame, že jej súčasťou je balík predĺženej záruky na 6 rokov alebo 150 000 kilometrov. Zhrnuté a podčiarknuté, Seat pripravil záujemcom o malé mestké auto férovú a atraktívnu ponuku, ktorá stojí za zváženie.

Seat Ibiza Black Limited 1,0 ECO TSI

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 70 kW (95 k) pri 5000-5500 ot/min
Krútiaci moment 175 Nm pri 2000-3500 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4059 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1444 mm
Rázvor osí kolies 2564 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1134/1640 kg
Batožinový priestor 355/-  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 182 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,5/4,0/4,6
Emisie g CO2/km 104