Test Škoda CITIGOe iV: Najzelenší elektromobil

Škoda Citigo síce nie je žiadnou horúcou novinkou na trhu, avšak minulý rok sa dočakala významného prvenstva. Stala sa totiž úplne prvým elekromobilom, ktorý česká táto automobilka vyrobila. Elektrická varianta sa konkrétena nazýva Citigoe iV a na prvý elektromobil značky sa vlastne hodí ideálne, keďže ide o mestké miniauto, pre ktoré je elektrický pohon ako stvorený. Poďme sa teda pozrieť, ako sa škodovke táto prvotina vydarila.

Bežné Citigo je vskutku nenápadané malé autíčko, avšak to vonkoncom neplatí o iV v krikľavo zelenej farbe.Punc výstrednosti a inakosti ešte podčiarkuje zelená ŠPZ. Inak ide o veľmi jednoducho tvarované auto s jasne rysovanými krivkami. Do očí najviac bije jeho zelená farba, v ktorej je vyhotovená aj predná maska. Citigo inak zdieľa karosériu s koncernovými súrodencmi, ktorými sú VW Up a Seat Mii Electric. Okrem farby ale na tejto najmenšej škodovke nenájdete nič výstredné. Veľmi pekné sú 16”hliníkové disky kolies, predné svetlá majú jednoduchý zaoblený tvar a tie zadné sú v tvare podlhovastej kvapky. Zadná časť je inak celkovo extrémne jednoducho navrhnutá a kolmá s mohutným vysokým nárazníkom. V dnešnej dobe určite existujú sofistikovenejšie a nápaditejšie tvarované malé autá ale ani Citigu nechýba ten “cute” faktor, ktorým disponuje práve táto kategória vozidiel. Krikľavo zelená farba tak dodáva konzeravtívnym tvarom auta svojský image a na cestách svieti ako žiadna iná.

Heslo Simply Clever je aplikované aj v kabíne. Tá je tiež veľmi jednoduchá a spoliehajúca sa na funkčnosť a ergonómiu. Atypickým prvkom sú časti dverí lakované vo farbe exteriéru, čiže v tomto prípade je výrazná zelená prítomná aj vnútri. Zelené prešívanie nájdeme aj na manžete radiacej páky. Citigoe je takým poctivým analógovým elektromobilom. Tieto dva pojmy pri iných autách nejdú veľmi dokopy, ale táto Škoda ich úspešne kombinuje. Totiž, máme tu obyčajný analógový rýchlomer obklopený iba ukazovateľom stavu batérie a jej aktuálneho využívania. Rádio má iba malý displej a ak chcete navigáciu, ste odkázaní na smartfón, ktorý môžete pripevniť do praktického stojanu, pod ktorým je USB port na nabíjanie. Motor sa štartuje kľúčom, pekne po starom. Nechýba ale automatická klimatizácia ani vyhrievanie sedadiel. Najmä klimatizácia je asi najväčším žrútom energie, ktorý vie výraznejšie znížiť dojazd. Trojramenný, kožou obšitý volant,poznáme aj z iných škodoviek a nie je mu čo vyčítať. Sedadlá sú ale pomerne lacno pôsobiace, rovnako tak ich látka pôsobí veľmi obyčajne. Na mestské presuny je ale pohodlie úplne v poriadku. Plasty sú poväčšine tvrdé, takmer všade. Úsmevným prvkom je aj otváranie zadných okien prostrednictvom klipu, ktorý ich otvorí iba do polohy „na vetračku“. Povedzme si rovno, Citigoe sa nechce na nič hrať. Je to jednoduché mestké miniauto, ktoré chce prispieť k lacnej a zelenej forme mestskej dopravy a ani nechce zaberať príliš veľa priestoru. K tomu netreba fancy kabínu ani mäkké plasty, takže táto úprimná skromnosť a oddanosť svojmu poslaniu je na Citigu veľmi sympatická. A pritom v jeho výbave neabsentuje nič, čo by vám pri mestských presunoch zásadne chýbalo. Dokonca ani priestor vpredu nie je úplne stiesnený a ergonomicky je všetko na dosah ruky a funguje logicky. Priestor vzadu veľmi neriešte, je to vážne miniauto, ktoré chce byť účelne čo najmenšie a tak sa na zadných sedadlách v pohodlí na dlhšie trasy odvezú iba deti. V meste to ale zvládnu aj dospelí. Batožinový priestor 250 litrov, ktorému mimochodom chýba tapacírovanie, je na aj prevezenie veľkého nákupu úplne dostatočný. Nechýba mu ani praktická oddelená prepážka na nabíjacie káble.

A teraz poďme k tomu najdôležitešiemu, teda k elektromotoru ukrytému pod malou kapotou. Ten má celkový výkon 61kW a krútiaci moment 210 Nm. Poháňa ho batéria s 36,8 kWh, avšak využiteľná kapacita je 32,3 kWh. Motor je spriahnutý iba so stálym prevodom a tak nemá klasickú prevodovku. Volič ale ponúka okrem tradičného D aj možnosť B, ktorá slúži na brzdenie motorom a dobíjanie batérie. To je možné v štyroch intenzitách. Začnime jazdným prejavom, ktorý je pocitovo svižný a pružný. Reálne zrýchlenie ale predstavuje 12,3 sekundy na stovku a maximálka je kvôli absencii prevodovky iba 130 km/h. Diaľnice teda nie sú revírom tohto malého zeleného vozidla. Na jazdenie v meste je táto dynamika ale absolútne dostačujúca. Bonusom je úplné ticho v kabíne, elektromotor o sebe prakticky nedáva vedieť. Toto je jedna z najpríjemnejších a najnávykovejších vecí na elektromobiloch vôbec. Teoreticky by malo byť Citigoe na plné nabitie schopné prejsť cez 300km, pri plnom nabití nám konkrétne na displeji svietila cifra 312 km čo je na auto tejto kategórie veľmi slušná hodnota. Avšak zapnite klimatizáciu a dojazd sa razom zníži o približne 40km. Režim Eco mierne uberajúci výkon pridá zhruba 5 km naviac, Eco+ už obmedzí viaceré prvky výbavy a je určený na krízové situácie, kedy sa potrebujete s takmer prádznou baterkou doplaziť k nabíjacej stanici. Takže dojazd cez 300 km teoreticky možný je, ale iba v meste a s vypnutou klimatizáciou a ľahkou nohou. To je ale stále super údaj, ktorý znamená, že mimo leta vám teoreticky stačí nabíjať auto 1-2x týždenne. My sme jazdili predovšetkým po meste s kratšími výletmi mimo mesta a klimatizáciu sme zapínali iba na občasné vychladenie kabíny. Naša spotreba po týždňovom jazdení sa dostala na približne 11,5 kWh. Tým sa dostávame na dojazd okolo 280 km, čo je výborná bilancia. Je však nutné podotknúť, že k pedálu akcelerátora sme pristupovali pomerne citlivo, s cieľom dosiahnutia nízkej spotreby. Takmer celý čas sme pritom jazdili v režime Normal. Skúsili sme aj diaľniciu, pri rýchlostiach nad 110 km/h sa ale auto necíti najlepšie a dojazd sa znižuje rýchlym tempom. Je to proste mestské auto a tak sa na diaľnicu ani koncepčne nehodí. V prípade, že ho chcete zobrať na dlhšiu diaľničnú trasu, počítajte s optimálnou rýchlosťou do 110 km/h a častejšími zastávkami na nabíjanie. Samotné nabíjanie prebieha prostredníctvom CCS konektora. Palubná nabíjačka, ktorou je Citigo vybavené, ma výkon 7,2 kW a dokáže baterku nabiť do plnej kapacity za 5,5 hodiny. Ak nabíjate doma, je to úplne v pohode. V praxi trvalo nabíjanie na verejnej stanici z 10% na zhruba 50% približne polhodinu, čo je úplne akceptovateľné. Pri vyšších percentách nabitia ale treba rátať s pomalším nabíjaním. Na nabíjaciu stanicu ZSE v OC Central sme prišli so zrhuba 85% a ani po 30 minútach nebola batéria úplne plná. S tým sa však dá žiť, najmä ak sa pohybujete vo veľkom meste, kde je sieť nabíjačiek dostatočne hustá a nabíjanie z nízkych % je pomerne rýchle. Podvozok je tak akurát, ani extrémne mäkký ale ani prehnane tvrdý. Športové ambície od neho nechcite, to je to posledné, na čo je elektrické Citigo stvorené. Spomeňme aj šikovnú aplikáciu Škoda Connect, ktorú si viete nainštalovať do smartfónu a prostredníctvom nej sledovať hodnoty nabitia batérie, proces nabíjania, polohu auta či prehľad spotreby. Ak nabíjate auto na verejných nabíjačkách a chcete vedieť, koľko času vám zostáva do plného nabitia, je takáto aplikácia nevyhnutnosťou.

Citigoe je veľmi zaujímavou odpoveďou na otázku o udržateľnej a ekologickej mestskej doprave. V meste má veľmi použiteľný dojazd, je kompaktné a nezaberá veľa miesta a aj keď pôsobí jednoducho a analógovo, vo výbave nechýba nič nevyhnutne dôležité. Že nemá fancy doplnky, karosériu ani kabínu je úplne jedno a je to vlastne aj účelné. Ide o jeden z najlacnejších elektromobilov na trhu a tomu je podriadená aj snaha o šetrenie na niektorých miestach. Cenovka 21 190 EUR s DPH pôsobí za mini auto hrozivo, avšak toto je elektroauto a tak sa naň treba dívať úplne inou optikou a so zreteľom na neporovnateľne nižšie prevádzkové náklady než v prípade spaľovacej konkurencie. Naviac, v prípade splnenia podmienok je naň možné získať dotáciu až 8 tisíc EUR. Razom sa tak bavíme o úplne iných sumách, ktoré robia z elektrického Citiga fakt lákavú alternatívu mestskej prepravy. Treba si ale počkať, keďže momentálne sú všetky skladové zásoby vypredané.

Škoda Citigoe iV

Motor Elektromotor
Kapacita batérie 36,8 kWh
Výkon 61kW
Krútiaci moment 210 Nm
   
Prevodovka jednostupňová redukčná
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3957 mm
Šírka 1645 mm
Výška 1481 mm
Rázvor osí kolies 2422 mm
Hmotnosť (pohotovostná) 1235 kg
Batožinový priestor 250/923 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 130 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,3 s
Spotreba (Wh/km) 12,8 -12,9
Dojazd 225-274 km