Test Mini Cooper SD 5D: Iná štýlová pesnička

Mini rozšírilo ponuku naozaj brutálnym spôsobom. Z jedného modelu, teda z jednej karosérie je zrazu ponuka piatich. Ku klasickému trojdverovému hatchbacku si trh vyžiadal aj päťdverák. Logický ťah výrobcu však nemusí vizuálne ulahodiť každému.

Nová generácia modelu využíva už aj trojvalcové motory, pre verziu Cooper SD je však vyhradená dvojlitrová štvorvalcová pohonná jednotka. Na pohľad by ani nebolo zrejmé, aké palivo je v nádrži, keby nebolo kufrového označenia.

Imidž v prvom rade

Tvary Mini a jeho doplnky sú stavané na jedno. Musia zaujať. Musia vyžarovať tú esenciu kombinácie retra s budúcnosťou, aby bolo práve toto auto stredobodom vo väčšine prípadov. Jasné, keď vedľa neho zaparkuje BMW i8, tak je to trochu nahnuté, ale stále na seba strhne viac pozornosti v celkovom meradle. Zaujme totiž väčšiu skupinu okolo. Superšporty predsalen niekoho nechávajú chladným.

Priťahovanie pohľadov určite podporujú výrazné farby. Ostrá červená je dobrým príkladom, naviac keď má čiernu strechu, čierne disky a čierne pásy na kapote. Tie dokonca nemusia už ani pridávať výkon, pod kapotou je ho dosť.

Tvary Mini sú takou správnou kombináciou retra, šialenosti a moderny akú by ste od tohto auta čakali. Z vizuálneho hľadiska má táto verzia len jeden problém. Pre niektorých jedincov je väčší problém spracovať druhý pár dverí. Zadné dvere sú potiahnuté až ku kolesám, čiže nadväzujú na plastové lemy blatníkov. To prispieva k dojmu, že sú až príliš malé, aj keď nastupovať sa cez ne dá bez problému.

Vážne teraz, idete, všade máte pozornosť, každý čaká, ktorá influencerka z auta vystúpi. Nikto nečaká chlapa s bradou, fúzmi a posledným štádiom pred krízou stredného veku. Potom to už pre neho bude len M850i, prípadne i8, z tohto koncernového portfólia. Prípadne Wraith.

Interiér je tiež Mini

Vpredu máte miesta habadej. Sklo, ktoré je príliš blízko kolmému je ďaleko, jedine občas zavadíte lakťom o lakeť spolujazdca. Inak je miesta dosť. Ale zadná časť je iná. Tam miesto nie je. Mini ako päťdverák je stále malým autom. Inak to byť nemôže. S týmto sa čarovať nedá. To nedá ani Merlin, ani Dumbledore, ani Voldemort. Vlastne Voldemorta sem nepleťme, Tesla je úplne iná sekcia čarovania.

Tu vystáva dôležitá otázka, načo teda päť dverí? Zadné dvere sú malé, otvor tiež minimálny, možno by lepšie fungovali väčšie dvere na trojdveráku a možnosť odklopiť sedadlo. Keď chcete väčšie Mini, čo pôsobí ako oxymoron, tak potrebujete Clubman. Alebo Countryman. Ale päťdverák má stále celkom použiteľný kufor. Dáte do neho foťák, plavky, či dokonca aj kreditné karty. Dobre, robíme si srandu, je naozaj celkom schopný.

Toto auto ale nie je o veľkosti, preto stačí aj trojo dverí. Vnútro je v prvom rade funky. Okrúhle tvary sú takmer všade, či už to je kľučka, alebo výduch, alebo prístroje pred vodičom. Sem sa virtuálny kokpit nehodí, displeje tie ručičky nenahradia. To proste nejde. A ak áno, tak by to vyzeralo zvláštne.

Prístrojová doska je funky. V strede je veľký displej. Ale ten nie je tak zaujímavý ako kruh okolo neho. Ten je LEDkový a dokáže sa rozsvecovať podľa toho ako pribúdajú otáčky. Je to blbosť, ale perfektná a dokonalá blbosť. Skôr budete mať problém s ovládaním infotainmentu. Máte koliesko, čo je super, lenže je úplne naopak ako na modeloch BMW, točíte do jednej strany a máte pocit, že výber ide opačne ako ste čakali.

Aj diesel je famózny

Mini je o jazde. Je tvrdé. Ale v zákrutách drží úplne šialene. Nedotáčavosť neprichádza, teda nie v sférach čistého spodného prádla. Ovšem toto platí za predpokladu, že neprší, potom sa tá hranica hnedých spoďárov dostáva do sfér nižších rýchlostí. Ale stačí pekná práca s volantom a plynom a utrhnete aj zadok. Toto auto vás bude baviť. Toto auto je šteniatko. Zožerie vám topánky, ale bavíte sa s ním a učíte ho aportovať a neskutočne vás baví.

Jasné, JCW verzia má tuhší podvozok a obrovské kolesá. To nepomáha komfortu. Podvozok je tvrdý a na ceste z Trenčína do Bánoviec nad Bebravou budete praklínať každého správcu každého jedného milimetra vozovky. Teda milimetre sú v pohode, len celkovo sú usporiadané v nelogickom a nelineárnom útvare testujúcom tlmiče a trpezlivosť.

Motor má len jediný problém. A to je zvuk. Naftový dvojliter nikdy benzínový nebude. Tento slogan je hodný tvrdenia, že mačka vám nikdy nebude aportovať. Yes, mr. Obvious, just like that. Ale výkonu má dosť, ponúka 125 kW (170 k). To je predsa perfektný výkon na tak malé auto.

Ale povedzme si na rovinu, ak chcete výborný výkon, siahnete po benzínovej verzii. Praktický dvojliter na naftu budete kupovať, keď budete potrebovať jazdiť dlhé trasy. Dostanete sa s ním pod 6 litrov. Aj v prípade, že budete mať ťažkú nohu. V cvičkách zo spartakiády, ktoré nie sú plné olova, môžete chodiť aj do 5 litrov, ale nebudete to chcieť.

Imidž niečo stojí

Priznáme sa, nebudeme rozoberať cenu. Tú si ľahko nájdete. Nebude to málo, nechceme to vedieť. 40? Možno. Je to jedno. Tento krpec má takú charizmu, že odpadnete. Možno mu treba benzínový motor, možno mu stačí trojica dverí. Päťdverák je super, je praktickejší, dozadu natlačíte deti, ale nie príliš prerastené, prední pasažieri sa posunú. Ak chcete byť stredobodom pozornosti, ale tej pozitívnej, tak máte možnosť kúpiť si Mini, alebo BMW i8. Nech má koľkokoľvek nevýhod, tak ho chcete, potrebujete, musíte mať.

Mini Cooper SD 5-door (Cinqueporte)

Motor R4 nafta
Objem 1995 cm3
Výkon 125 kW (170 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 360 Nm pri 1500-2750 ot/min
   
Prevodovka 8-stupňová automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3982 mm
Šírka 1727 mm
Výška 1425 mm
Rázvor osí kolies 2567 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1370/1845 kg
Batožinový priestor 278/941 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 223 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,3 s
Spotreba  4,2
Emisie g CO2/km