Test Hyundai Santa Fe Smart: Rozumne s výbavou a cenou

Hyundai na začiatok predaja modelu Santa Fe ponúkal len úplne najvyššiu výbavu s najvýkonnejším motorom. Ale veci sa časom zmenili a Santa Fe si môžete kúpiť aj s trochu slabším dvojlitrom, s manuálom a omnoho jednoduchšou výbavou.

A práve pri analýze požiadaviek zákazníkov vznikol špeciálny model Smart. Je rozumnou voľbou za ešte rozumnejšiu cenu. V ponuke je iba jedna verzia, jediné, čo si môžete zvoliť je farba, pričom metalický lak je už v štandardnej cene, pokiaľ je červený. Iné sú za príplatok. Takže, inak povedané, toto je základ s najnižšou cenou. Najlacnejšie Santa Fe je teda v kontraste k tomu, čo sme mali ako prvé na test. To bolo na úplne opačnom konci spektra.

Menšie disky podčiarkujú terénnejší vzhľad

Naozaj nás milo prekvapilo, že práve červená metalíza je v základe pre všetky Santa Fe. Ak chcete niečo z monochromatického spektra, sivú, bielu, čiernu, tak si musíte priplatiť. Tento prístup je naozaj super, auto je viditeľnejšie, výraznejšie a stále vyzerá výborne. Teda od momentu ako si na tento druh dizajnu zvyknete.

Zadok je perfektný, tvar svetiel sa podaril, všetko je vhodné aj pre konzervatívnych zákazníkov. Ale predok s tvarom svetiel a LEDiek na denné svietenie je trochu viac avantgardný a nemusí sadnúť úplne každému. Ale aspoň sa Santa Fe vymanilo z nenápadnosti a ponúka viac štýlu ako doposiaľ v ktorejkoľvek generácii.

Predné svetlá sú štandardne Full LED a svietia výborne, za čo asi ďakujú aj tomu zvláštnemu tvaru, ktorý má naozaj veľkú plochu. Nie sú s viacerými lúčmi, ale aspoň automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel funguje spoľahlivo.

Azda najslabším článkom zovňajšku veľkého auta sú disky. Majú priemer 17 palcov a bočnice totožné s reálnymi off-roadami. Ak tu škriabnete disk, tak klobúk dole, lebo samotné disky sú v pneumatikách aj trochu utopené. Ale takto by predsa terénnejšie auto malo vyzerať. Tak, že aj prejde viac ako len po parkovisku nákupného centra, lebo všade inde naň číhajú nástrahy vo forme obrubníkov a prípadne kameňov na poľnej ceste.

Sedem miest sériovo

Interiér Santa Fe ponúka celkom slušný počet odkladacích priestorov. Máte kam dať všetky potrebné veci, peňaženky, mobily, okuliare. A k tomu môže viacero pasažierov nabíjať svoje zariadenie, lebo na palube je hneď niekoľko zásuviek a USB portov. Jedna zo zásuviek je aj kufri, keby bolo treba napríklad zapojiť kompresor na nafukovanie matraca, alebo zapojiť chladničku na dlhšiu cestu. A ak je auto v päťmiestnom režime, tak ponúka obrovský batožinový priestor.

Ak sa posunieme vpred, tak zistíme, že aj na zadných sedadlách je fakt veľa miesta. Stredný rad je posuvný, aby poskytol miesto aj pasažierom v poslednom rade. No a predný rad je priestorovo, samozrejme, úplne vynikajúci. Ani vodičovi, ani spolujazdcovi nechýba miesto. Dokonca aj lakťová opierka je dostatočne široká pre dva lakte.

Volant je typický pre Hyundai, má veľa ovládacích prvkov. Trochu nevýhodou môže byť členitá prístrojová doska, kde sa môže prach schovať naozaj na viacerých miestach. Čistenie nebude záležitosť jedného pretretia.

Informačno-zábavný systém tróni na samostatnom displeji v strede a má celkom malý displej. Dokonca aj bez navigácie. Ale tú dostatočne supluje konenktivita, kde nie je problém pripojiť telefón cez Apple CarPlay a Android Auto. Toto auto by si zaslúžilo trochu lepšie plasty okolo práve menšieho displeja. Na rozdiel od najluxusnejšej verzie Santa Fe má Smart aj trochu horšie vyzerajúci palubný počítač. Nemá farebné zobrazovanie, ale iba monochromatické.

Ticho a veľa stupňov

Rozdiel medzi dvomi motormi s automatickými prevodovkami v ponuke Santa Fe je dva decilitre, 11 kW (15 k) a 40 Nm. Reálne je to poznať, ale ani dvojliter netrpí nedostatkom výkonu. Naviac ponúka veľmi tichú prevádzku. Prejavuje sa veľmi kultivovaným chodom a neprináša žiadne rušivé ozveny.

Reálne sa v zrýchlení dostáva slabšiemu motoru hendykep vo forme 0,9 sekundy na stovku. V maxime už je rozdiel len 6 kilometrov za hodinu. To čerpáme len z tabuliek, reálne sme sa tak vysoko s rýchlosťou nedostali. Avšak pri diaľničnej 130-tke bolo trochu už počuť hluk od pneumatík. Inak stále panuje v kabíne ticho.

Plavba na palube tohto korábu je aj vďaka sedemnásťpalcovým diskom naozaj komfortná a neunavuje zbytočným poskakovaním. V zákrutách je jasné, že bude trochu náklonu naviac. To však k tomuto autu akosi prirodzene patrí a neprekvapí to. Na výber je síce niekoľko režimov (Smart, Comfort, Eco a Sport), ale menia hlavne prevodovku, odozvu plynu a volantu. Na podvozku sa nemení nič. Celkovo si najlepšie prevodovka rozumie s kľudnou jazdou.

Pri bežných povolených rýchlostiach sme dosiahli počas testu je 7,6 litra. A to pri veľkom podiele diaľnic. Ak by boli jazdy viac mimo, tak sa spotreba vie dostať, teoreticky, až na sedem litrov. Šetriaci vodiči môžu atakovať aj hodnoty pod touto hranicou, čo v lete nebude úplne nereálne na letných pneumatikách. To všetko v aute s pohonom všetkých kolies. Druhou stranou mince je, že s 2,2-kou s vyšším výkonom je spotreba takmer rovnaká a delí ich ani nie pol litra.

Cena rozhoduje

Keď sme mali na test Tucson N-Line, tak sme skonštatovali, že je výborným autom za 36-tisíc eur a cena vôbec nie je prehnaná. Presne táto verzia Santa Fe stojí 34 490 eur. To je po zarátaní aktuálneho bonusu 1 500 eur. Dokonca ani pôvodná cena nie je vysoká a za takto veľké auto, dokonca s udržiavaním v pruhoch a adaptívnym tempomatom je to naozaj výborná ponuka. SUV s kvalitným spracovaním, pohonom všetkých kolies, úsporným motorom… Všetko vyzerá super. A aj je. Možno by niekomu chýbal výkonnejší motor, ale aj tento stačí s prehľadom. Najväčší rozdiel medzi výbavou Smart a Premium je v jednotlivých prvkoch, ale nám najviac do očí udrela stropnica. Nie doslovne. V Premium má naozaj luxusne pôsobiacu látku, kým Smart má obyčajnejšiu. Keby sme nemali na test aj vrchol ponuky, tak by sme ani netušili, že vôbec také niečo je a bol by dobrá aj ten normálny poťah stropu.

Hyundai Santa Fe Smart

Motor R4 nafta
Objem 1995 cm3
Výkon 136 kW (185 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-2500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4770 mm
Šírka 1890 mm
Výška 1705 mm
Rázvor osí kolies 2765 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1890/2589 kg
Batožinový priestor 547/1625 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 197 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,3 s
Spotreba (komb)  6,7 – 7,4 l/100 km
Emisie g CO2/km 175-193