Test Honda CMX500 Rebel: Štipka punku

Veľké a silné chopre s motormi, ktoré by dnes svojim objemom potešili aj v autách strednej triedy veľmi pre mladú generáciu motorkárov nie sú. Sú nepraktické na moderný a rýchly život v meste, ale hlavne cenou sa tiež pohybujú na úrovni dobre vybavených a rozumne veľkých osobných áut.

Cieľom Hondy bolo, v prípade Rebela, vyrobiť modernú a obratnú motorku, ale hlavne dostupnú pre mladú generáciu. Základom je preto radový kvapalinou chladený dvojvalec s objemom 471 centimetrov kubických s vysokým krútiacom momentom 43,3 Nm už od nízkych otáčok.  S jemným lineárnym priebehom výkonu, ktorého maximum je 34 kW (46 k) pri 8500 otáčkach  za minútu je tak vhodný aj pre vodičov s vodičským oprávnením A2. V dnešnej dobe je dôležité spomenúť, že nový motor so senzorom LAF vo výfuku v tvare brokovnice spĺňa emisnú normu Euro 5. Pri motorkách sú normy trochu posunuté oproti autám.

Ak by niekoho hlbšie zaujímala použitá technika, tak sa podľa údajov z Hondy motor vyznačuje vynikajúcou rovnováhou medzi fyzickými rozmermi a flexibilnými výkonmi. Vŕtanie a zdvih sú 67×66,8mm a kompresný pomer dosahuje 10,7:1. Hlava valcov používa vahadlá, ktoré sú ľahké vďaka nastaveniu vôle ventilov pomocou podložiek. Preto nie je na ventiloch potrebné použiť tak silné pružiny, čo sa odráža na nižšom trení. Tichá rozvodová reťaz (SV chain) má povrch kolíkov potiahnutý vanádom, čo znižuje trenie a zvyšuje ochranu proti prachu. Vopred priznávam, že som túto citáciu použil z tlačovej správy, aby sa náhodou niekto  po skončení lustrácii diplomových prác nepustil aj do kontroly testov písaných na internete. Viac o detailoch na motore citovať nebudem. Ak by mal niekto vážny záujem, určite mu predajca ochotne vysvetli úplne všetky potrebné detaily.

Šesťstupňová prevodovka má ľahký chod a vďaka trecej spojke vyžaduje až o 30 % nižšiu silu na riadiacej páčke. Rýchla a presná prevodovka je veľkou výhodou pri jazde v meste, ktorá si vyžaduje časté radenie.

Od roku 2020 je Rebel vybavený novým nastavením podvozku. Nová vidlica pomáha pri jazde k lepšiemu tlmeniu a tým pádom aj hladšej jazde. Jej náklon umožnil znížiť sedadlo a spolu s v strede uloženými stúpadlami poskytuje toto nastavenie prirodzenejšiu pozíciu pri jazde.

Moderná technika sa nevyhla ani klasicky ladenému Rebelovi. Komplet všetko osvetlenie na motorke je vytvorené s využitím technológií LED. Tie umožnili osadiť na Rebela ultratenké oválne zadné svetlo a miniatúrne smerovky. Inverzný LCD displej s bielym podsvietením ukazuje aj to akú máte práve zaradenú rýchlosť.

Aj keď je vo viacerých  farebných vyhotoveniach, základom motorky je stále čierna farba.  Čo sa dalo, to je na nej v čiernej farbe. Okrem Graphite Black, červenej Millennium Red a sivej  metalízy Matte Axis Grey Metallic je v ponuke aj nová matná modrá metalíza Matte Jeans Blue Metallic. Opierka spolujazdca a zadné stupačky sú ľahko demontovateľné. V rámci doplnkovej výbavy pre rok 2020 je k dispozícii nový zadný nosič, opierka, ochranná nálepka na nádrž a štítok na predný svetlomet. Okrem kožených brašní je možné vybrať aj nylonové. Vo verzii S, ktorá je dostupná len vo verzii Matte Axis Gray Metallic je k dispozícii ešte výbava montovaná priamo vo výrobe. Ide o kryt svetlometu so zatmaveným štítom, retro kryt manžety prednej vidlice a špeciálne sedadlo s prešívaným kosoštvorcovým vzorom.

S cenou 6 150 eur je nový Rebel veľmi zaujímavou alternatívou pre mladých, ktorí od motorky očakávajú viac ako len jazdu na sterilnom skútri do roboty. Ponúka síce klasický dizajn, ale v modernom a štýlovom spracovaní. Pri jazde určite poteší moderná technika, výborná ovládateľnosť a už tradičná japonská kvalita spracovania motocyklov. Aj keď má stále pomerne nízky objem, ponúka dostatok výkonu aj na svižnú a rýchlu jazdu.

Pre praktického vodiča bude určite zaujímavý údaj o spotrebe. Podľa údajov od výrobcu spotrebuje len 3,7 litra benzínu na 100 kilometrov. Za zváženie určite stoji aj príplatková výbava označená písmenom S. Za 340 eur získate štýlové a elegantné doplnky, ktoré vás odlíšia od základnej verzie Rebela. Jednoduchosť ovládania a nižšia výška sedenia sú vhodné aj pre osoby nižšieho vzrastu, lebo ľahšie dosiahnu nohou na zem aj bez nutnosti stáť na špičke. To znamená, že je lepšia stabilita ako pri vyšších motorkách.

A ešte pár fotiek priamo od Hondy

Honda CMX500 Rebel

Motor Kvapalinou chladený 4-taktný 16-ventilový radový štvorvalec DOHC
Objem 471 cm3
Výkon 34 kW (46 k) pri 8500 ot/min
Krútiaci moment 43,3 Nm pri 6000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 2206 mm
Šírka 820 mm
Výška 1090 mm
Rázvor osí kolies 1490 mm
Hmotnosť (prevádzková) 191 kg
Batožinový priestor kde?
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť – km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h – s
Spotreba (WLTP) 3,7 l/100 km
Emisie g CO2/km

Doplnkové informácie:

Brzdy (predné/zadná)

296-mm kotúč s 2-piestikovým strmeňom vpredu/240-mm kotúč s 1-piestikovým strmeňom vzadu

Pneumatiky (predná/zadná)

130/90 R16M/C 67H / 150/80 R16M/C 71H

Predné odpruženie

41-mm nastaviteľná teleskopická vidlica

Zadné odpruženie

Showa so systémom pro-link, nastaviteľné