Jazdili sme s novým Mondeom a je výborné

Ford od roku 1993, kedy predstavil prvú generáciu Mondea predal až štyri a pol milióna kusov áut s týmto menom. Okrem prvého sa do pamäti zapísala aj nová, už piata, generácia. Čakalo sa na ňu 2 roky. Ale aspoň konštruktéri nerobili unáhlené kroky a predstavili auto, ktoré by už nemalo mať detské choroby.

Práve Mondeo je jedným z účastníkov bitiek o zákazníka strednej triedy, ktorý ponúkne tri karosérie a tri druhý pohonu. Prvé je jasné, v cenníku sa objaví sedan, liftback a kombi. Lenže to druhé sa u Fordu v Európe ešte nestalo. Okrem klasického benzínového a naftového pohonu sa o priazeň bude uchádzať aj Hybrid.

Jeden z bestsellerov automobilky v európskej divízii ponúkne v príplatkovej výbave aj dynamické LED svetlá. Kým bežné svetlá pozostávajú z približne 16 komponentov, tieto sú až z 500. Robia všetko preto, aby osvetlili cestu najlepšie ako je možné. Okrem automatického prepínania medzi stretávacími a diaľkovými zvládajú prispôsobovanie tvaru cesty, križovatkám, počasiu a mestskej premávke. Ďalšou z noviniek, ktoré nie sú až tak bežné sú nafukovacie pásy pre zadných pasažierov. Po zapnutí síce vyvolajú zvláštny pocit, ale v prípade nehody eliminujú poranenia.

Lenže ako sa s nimi jazdí? Na všetkých druhoch ciest sme skúsili tri verzie:

1. Ford Mondeo Kombi 1,5 EcoBoost

Modrá a disky s veľa lúčmi mu sedia. Tie prelisy na prednej kapote zase vytvárajú dojem agresivity. A keď sa to spojí s LED svetlami, tak treba uznať, že dizajn predstavený pred dvoma rokmi naživo zaujme viac ako na fotkách. Neberte to zle, Ford mal dobré promo fotky, ale tie sú nič proti reálnemu kontaktu.

Kombi pôsobí mohutne, čo naznačuje veľký vnútorný priestor. Z posádky sa nemá nikto na čo sťažovať. Jedine stredný pasažier vzadu môže mať trochu sprostých nepekných rečí o tvarovaní sedadiel. Ale vo štvorici sa dá prejsť pol Európy a možno aj celá. Všetci štyria sa naviac budú môcť poriadne zbaliť vďaka obrovskému kufru.

Kombi malo pod prednou kapotou nový štvorvalec s objemom 1,5 litra a označením EcoBoost. Ten stojí na začiatku benzínovej ponuky. No a tak aj pôsobí. Nie je extra rýchly, nie je ani pomalý. Len mu chýba výraznejšia špička, výkon prichádza skoro lineárne, ale pri častom využívaní kontaktu plynu s podlahou si adekvátne vypýta prísun z nádrže. Avšak je to stále menej ako potreboval predchodca 1,6 EcoBoost.

2. Ford Mondeo Hybrid

Po vzore amerikáňského Fusionu, ktorý je v rámci hesla One Ford bratom Mondea, prichádza aj európsky hráč s hybridnou verziou. My sme sa dostali k bielemu sedanu s decentnými nápismi Hybrid. Vyzeral síce naozaj dlhý, ale to nevadilo, skôr mu treba väčšie disky.

Hybridný pohon spôsobil jednu zmenu v interiéri. Obrovský batožinový priestor s objemom 525 litrov sa výrazne scvrkol. Stratil časť objemu v prospech batérií. Tie nie sú rovnomerne pod podlahou, ale trochu zvláštne s akýmsi pódiom. Ak máte kapelu škrečkov, tak kľudne môžu vystupovať. Stále však ostáva 382 litrov.

Jazda na hybride nie je nikdy taká ako na ostatných autách. Oči nemáte prilepené na ceste, ale na displejoch s tokom energií a využitím jednotlivých komponentov pohonu. Na mestskom okruhu sa nám podarilo dať 4,5 litra na sto. Z celej trasy boli až dve tretiny na elektrickú energiu. Adekvátne tomu sa nám pod kolesá vrhali chodci, ktorí kašlali aj na upravený lúč dynamických LED svetiel. Zobrazenie tokov energie ukazuje aj to, že z batérií v kufri tečie energia dopredu k motoru. Heslo jazdy teda bolo: „Choď dole kopcom, nech to tečie do motora poriadne!“

3. Ford Mondeo Liftback 2,0 TDCI

Hovorí sa, že najlepšie na koniec. Aj nový EcoBoost bol fajn, ani Hybrid nebol na zahodenie, ale nový motor 2,0 TDCI s výkonom 132 kW (180 k) sa k autu akosi najviac hodí. Okrem výbornej jazdnej dynamiky nechce riešiť ani nadmerné ťahanie z nádrže.

Pohľad do tabuliek načrtáva, že najväčší batožinový priestor má práve tento druh karosérie. Ostatné tromfne o 25 litrov. Ale to nič nehovorí o tom, ako to vyzerá naživo. Keď sa poriadne nahnete dnu, tak na koniec jednoducho nedočiahnete, ani keď máte meter-deväťdesiat. Alebo inak, dnu narvete tri objemnejšie telá, ak používate mafiánsku sústavu jednotiek.

Čo však pri jazde potešilo najviac však nie sú ani výkony motora, ani LED predné svetlá a ani veľký kufor. Dôležité je, že podvozok zostal rovnako agilný ako na predchodcoch a právom patrí na vrchol triedy z pohľadu ovládateľnosti. Podvozku nevadil ani ťažší agregát nad prednou nápravou. Práve táto kombinácia by bola tou, ktorú vy sme si vybrali my. Možno to však bude aj kvôli tomu, že dvojlitrový EcoBoost má zatiaľ iba automat.

Viac dojmov samozrejme ukáže až redakčný test.