Blog: Volkswagen vs. emisie

Rúti sa to z každého rohu. Teda vlastne nie, z každého teraz prichádzajú správy o utečencoch. Druhou najdiskutovanejšou témou súčasnosti je klamanie Volkswagenu o emisiách v Spojených štátoch amerických. Takže čo to vlastne je?

Nejakou náhodou niekto iniciatívny zistil, že Volkswagen má akúsi časť riadiacej jednotky, ktorá sa spustí, keď zistí, že auto podstupuje test emisií. Využívanie tejto utajenej časti riadiacej jednotky bolo zatiaľ potvrdené len v US and A. Motory, ktoré takto klamali majú označenie EA189. V prvom rade sú tu agregáty 2,0 TDI. Okrem 480 tisíc kusov predaných v Štátoch má byť vraj softvér aj v 11 miliónoch ďalších áut. Vyzerá to ako slušný problém.

Manipulácia emisných testov bola potvrdená aj samotným vedením Volkswagenu. Tí istí, čo vyrýpali 2,0 TDI (v USA v Beetle, Jette, Golfe a Audi A3) teraz skúmajú 3,0 V6 TDI v Audinách a Volkswagenoch. Aby bolo jasné, zistila to agentúra na ochranu životného prostredia (Environmental Protection Agency). Auto pri teste emisií prepne druhú mapu, ktorá má hodnoty jednotlivých častíc až 40-krát nižšie ako v bežnej premávke. Aby to bolo kompletné, tak VW môže dostať pokutu, ktorá sa môže dostať až na 18 miliárd eur. Celkom divne vyzerá, že EPA navrhuje 37 500 dolárov za každý takýto kus z tých 480 tisíc, čo je v USA. Suma pokuty je tak skoro dvojnásobná ako cena konkrétneho auta, niekto v agentúre berie poriadne silné drogy. Ak by sa takáto pokuta týkala všetkých 11,5 milióna áut zatiaľ, tak by to mohli všetci vo VW zabaliť a posledný by len zhasol svetlo. Aj pri tých osemnástich miliardách eur by to bolo poriadne zakrvácanie koncernu. Veď akcie sa už prepadli z 266 na 133 dolárov.

VW blog

Lenže aký je dôvod toho, prečo bol Volkswagen nútený podvádzať? Veľmi jednoduchý. Teda sú vlastne až dva. Prvým môže byť marketing. Veď prečo nemať papierovo najčistejší naftový motor, CleanTDI, SauberDiesel? To naláka časť zákazníkov. Ale tým závažnejším sú stále prísnejšie požiadavky kladené emisnými normami. Veď len v Európe je od spustenia platnosti emisnej normy Euro 6 v agregátoch slušný neporiadok. Skoro každý musí mať okrem „spoľahlivého“ filtra pevných častíc aj systém na vstrekovanie AdBlue, aditívna na základe močoviny, ktoré vypáli zostávajúce oxidy dusíka. Stále zložitejšia technológia naftových motorov by mala favorizovať tie benzínové. Ale tie trpia downsizingom a tiež podobnými šialenstvami z rovnakých dôvodov.

Výsledkom náročných požiadaviek, ani nie trhu, ale skôr rôznych vládnych inštitúcií tak môže byť aj menšia výdrž agregátov. Na druhú stranu, ak skôr motor skape, tak treba nový, alebo rovno nové auto, čo stimuluje ekonomiku.

Čo teda spraviť? Ťažko povedať. Všetci obviňujú Volkswagen, ale ja nie. Len sa snaží udržať na trhu a nejako sa dostať do šialených podmienok emisných noriem. Reálne však zmenu emisií nepocítite ani ak máte zasiahnutý motor. Ale ak sa stále ešte rozhodujete, čo bude vaše nové auto, tak skúste zvážiť niečo, čo nemá SCR, DPF, downsizing ani podobné zvrátenosti. Za nás odporúčame Hondu Civic s motorom 1,8 i-VTEC, alebo Ford Mustang 5,0 V8, prípadne Cadillac Escalade s vypínaním valcov, alebo Renault Mégane RS Trophy, ktorý tiež dokáže zmeniť mapu, len nie kvôli emisiám.

Volkswagen mid