Začnem hneď z ostra. Volkswagen pripravil túto špecialitu, Volkswagen Polo Robust pre jednu juhoamerickú krajinu. Už v nadpise je nápoveda, ktorá to bude. Veď väčšina kontinentu hovorí španielsky, iba jedna krajina si zobrala portugalčinu na základe mocenských vplyvov v minulosti. Áno, je to Brazília! Pre túto krajinu si Volkswagen pripravil špeciálnu verziu svojho modelu Polo určenú na prácu na farme.
VW Polo Robust bude akýmsi duchovným nástupcom Volkswagenu Polo Cross, ktorý bol predávaný aj u nás. Lenže za ten čas, ktorý bol medzi obidvomi modelmi sa veľa zmenilo. Zmenila sa základná filozofia. Kým Polo Cross bolo u nás hlavne imidžovým doplnkom hovoriacim o výnimočnosti a míňaní peňazí za plastové doplnky, VW Polo Robust bude vozidlom schopným aj trochu pracovať. Veď má byť farmárskym bratom pick-upov a iných pracovných vozidiel.
Špeciálna verzia Polo Robust bude trochu viac vzdialená od zeme. Môže za to iný podvozok a svetlá výška narástla aj vďaka použitiu iných a väčších kolies. Čakali ste plastové nárazníky pre pracovnú verziu? Zjavne máte smolu. Ale smolu máte aj ak Polo Robust chcete, museli by ste si ho importovať z Brazílie. Zvonka je azda jediným ďalším zmeneným detailom použitie štandardne ťažného zariadenia. To ale trochu vyvoláva úsmev.
Nehovorím, že za Polom sa nedá nič ťahať, ale u nás je ponuka agregátov trocha iná. Každý jeden z tých relevantných má turbo. A iný vlastne nechcete. Nechcete atmosférický základ, ktorý do vozidla natlačil brazílsky VW.
Litrový trojvalec bez prepĺňania ponuka na brazílskom trhu výkon 63 kW (85 k) a krútiaci moment 101 Nm. Príves s koňmi teda rozhodne nepotiahnete. Ale potiahnete napríklad seno pre koňa. Malý motor je spojený s manuálnou prevodovkou s 5 prevodovými stupňami. Veď toto je pracovné auto, toto musí byť aj jednoduché na údržbu.
Presne v znamení ľahkej údržby sa nesie aj interiér. Sedadlá s integrovanou opierkou hlavy, bez akéhokoľvek náznaku športovosti, dostali čalúnenie koženkou. Tú predsa ľahko utriete handričkou a hotovo. Na štandardnom koberci pri nohách sú vo Volkswagene Polo Robust gumové rohože.
A prečo sa takéto auto nedostane aj na náš trh? Jednoducho preto, že by ho asi v zhýčkanom svete, kde sa výrobcovia predbiehajú v ponuke komfortných prvkov, asi nikto nekúpil. Má dobrú ideu, ale Polo Robust musí mať aj svoj trh. Náš to rozhodne nie je, brazílsky áno. Takže ide presne na miesto, ktoré ho využije.
Brazílsky Volkswagen je ale celkovo trochu utrhnutý z reťaze. Úplne inak reflektuje zmeny a ešte donedávna sa v brazílskych fabrikách vyrábal model Volkswagen T2 z prelomu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. A ešte stále je v produkcii aj pôvodný Volkswagen Amarok, ktorý si automobilka vyvinula ešte samostatne s klasickým trojlitrom.