Ford Kuga ST Line X FHEV AWD

Test Ford Kuga ST-Line FHEV AWD: Posun do drsnej vizáže

Ford Kuga tretej generácie je na trhu od roku 2019, čo znamená, že aktuálne, menej aktuálne, prichádza s modernizáciou. Modernizácia predvádza to, čo má hovoriť aktuálny dizajnový jazyk automobilky. Modernizácia predvádza štýl podobný s najnovšou verziou Focusu, ale aj s niektorými ďalšími autami. Treba ale uznať, že s tým vkusom sú si dizajnovo najbližšie.

Zo všetkých verzií pribudla úplne nová s názvom Active, ktorá podporuje terénny vzhľad, ale zároveň ostala v ponuke ST line. Toto je ST line s jedným z najlepších pohonov, ktorý toto vozidlo v ponuke má. Aj napriek úbytku výkonu je práve Full Hybrid vynikajúcou voľbou a vlastne je jedinou voľbou s pohonom všetkých 4 kolies pre Kugu aktuálne.

Šmolko bez čapice

Ford Kuga zmenil kompletne prednú časť. Zmenil nielen masku chladiča, nielen nárazníky, ale aj svetlá. Svetlá totiž môžu byť osadené adaptívnymi LED prvkami, ktoré dokážu cestu osvetliť ešte lepšie ako akákoľvek doterajšia technológia. Vzhľad a krása prednej časti sú záležitosťou pozorovateľa, ale väčšine sa páči novinka viac ako Porsche Macan štýl pred modernizáciou.

Nové svetlá prinášajú nielen úplne nový tvar, ale hlavne tú maticovú svetelnú technológiu, ktorá je v príplatkovej výbave. Svetlá dokážu rozumne osvetliť vozovku, aj keď určite nepatria medzi najlepšie na svete. Sú však veľmi schopné a obstojne dokážu produkovať svetlo aj v horších podmienkach.

Výbava ST line X predvádza aj 18-palcové zliatinové disky, ale tu je priplatené za 19-palcové, ktoré majú znova zaujímavý tvar, ale svojím dizajnom by sa možno že skôr hodili na verziu Active. Kuga nestratila nič zo svojho šarmu, čo sa týka boku, stále je tvarovaná trošku viac dynamicky ako klasické hranaté vozidlo s takmer pravým uhlom do kufrovej časti.

Ford Kuga ST Line X FHEV AWD

Zmeny vzadu sa zase obmedzujú len na jemné a decentné úpravy nárazníka. Koncovky výfuku ostali také ako pred modernizáciou a ukazujú, že sa to stále dá. Stále sa dá namontovať, na normálne moderné auto, dvojicu koncoviek výfuku, ktoré sú obidve spojené s výfukovým potrubím a zároveň sú funkčné. Ford Kuga tu dáva svetu vztýčený prostredník, svetu, ktorý je o falošných nárazníkových hrách.

V zadnej časti sa okrem nárazníku ale zmenila aj podstata svetiel. Tvar ostal rovnaký, ale vnútri je všetko inak. Vnútri v tele svetlometu sú znova LEDky, pričom sa jemne zmenil svetelný podpis a hlavne sa zmenilo vnútorne usporiadanie prvkov. Celkovo modernizovaná Kuga vyzerá dobre, ale znova sa nájdu ľudia, ktorým ťa pred modernizáciou sedela viac. Mne by sa asi zvonku najviac páčila Kuga s prevedením Active X a so zelenou novou farbou. Ale ak by som si vyberal ST line, tak by bola modrá určite favoritom, keďže červená ponuku opustila.

Dotyky miesto šťuknutí

Azda ešte väčšia zmena ako vonku sa udiala vnútri tohto modelu. Ford Kuga síce ostáva pri rovnako veľkom batožinovom priestore s číselnou hodnotnou 553 litrov v základnom stave, necháva si aj posuvné zadné sedadlá s možnosťou naklápania operadiel, v tomto prípade má dokonca vzadu aj lakťovú opierku, vyklápaciu, ale zároveň sa dostáva do bodu, kedy kompletne mení prednú časť v takej miere, že o tom treba hovoriť.

V prednej časti sa zmenili sedadlá. Pre štandardné verzie nie až tak veľmi, ale pre prevedenia, ktoré majú v názve X, v označení výbavy, napríklad ST line X a Active X pribúda nová forma sedadiel s výsuvnou oporou stehien a s certifikátom AGR od nemeckého združenia na zachovanie zdravej chrbtice. Dajú sa označiť jedným slovom ako fantastické a kombinujú pohodlnosť s dostatočnou tvrdosťou na potenciál dlhého cestovania. Kuga tu vlastne hviezdi.

Ford Kuga ST Line X FHEV AWD

Omnoho kontroverznejšiu zmenu prináša prístrojová doska. Áno, displej v strede je väčší, pričom má nový systém Sync 4, ale cez dotykovú plochu sa ovláda aj klimatizácia. Kým pred faceliftom bola klimatizácia samostatne, po modernizácii je už zabudovaná. Čo to znamená? Znamená to trochu iné návyky. Našťastie je v spodnej časti displeja stále lišta, ktorou všetko dokážete doladiť.

Nový dotykový panel na vrchu prístrojovej dosky je ľahký na ovládanie, má celkom rýchle reakcie a podporuje aj bezdrôtové zrkadlenie, čo je tiež novinka, lebo pred modernizáciou bezdrôtové Apple Car Play, ani Android Auto v modeli Kuga neboli, iba drôtové.

Ale toto riešenie si vyžiadalo aj úpravu spodnej časti stredovej konzoly, kde už teraz našlo miesto štartovacie tlačidlo, zopár hardvérových tlačidiel vo forme jedného panelu, ale aj koliesko na ovládanie hlasitosti. Ako celok pôsobí vylepšená Kuga o niečo jednoduchšie vnútri, ale zároveň sa niekomu určite znova nebude páčiť. Aspoň ten volant ostal bez dotykových tlačidiel, ale za ním je nový displej s rôznymi zobrazeniami.

Full hybrid vyhráva

Ford Kuga má aktuálne v ponuke viacero pohonných jednotiek, z ktorých už vypadol naftový motor. Veď dvojliter už v aute nebol pred modernizáciou, spoliehalo sa iba na 1,5-litrový menší agregát. Teraz je ponuka obmedzená na hybridné benzínové, plus ako základný motor ostáva 1,5-litrový trojvalcový EcoBoost, ktorý môže mať aj zvýšený výkon na 137 kW (186 k) s automatickou osemstupňovou prevodovkou. Lenže to nie je všetko, v priestore pod prednou kapotou môže byť. Prvé husle ponuky predsa hrá hybridný systém.

Ale ako sa hovorí, že veci sa menia, mení sa aj hybrid vo Forde Kuga. Kým pred modernizáciou mali všetky full hybridy výkon 140 kW (190 k), po modernizácii má predokolka 132 kW (180 k) a štvorkolka zase 134 kW (183 k). Prečo sa udiala táto zmena nie je jasné, veď to nie je vôbec žiadny zásadný rozdiel. Ale jasné je, že výkon spaľovacieho motora je 112 kW (152 k).

Čo to všetko znamená v reči čísel? Paradoxne sa zrýchlenie na stovku výrazne skrátilo. Trvá už iba 8,3 sekundy, kdežto pred modernizáciou bolo na úrovni 9,5 sekundy. Čiže aj napriek vyššiemu výkonu je nová verzia rýchlejšia. Cítiť to aj v realite, dávam to na zodpovednosť zmene softvéru v automatickej bezstupňovej prevodovke.

Ford Kuga ST Line X FHEV AWD

No a teraz je otázka o spotrebe. Spotreba Fordu Kuga záleží hlavne od toho kadiaľ s ním jazdíte. Ak veľa jazdíte po cestách s diaľničnými rýchlosťami, viete sa dostať na hodnoty nad 7 litrov. Ale ak sa posnažíte mimo diaľnic, tak viete jazdiť do 5,5 litra a v meste je toto auto ako ryba vo vode.

Dá sa povedať, že interval 5,7 až 6,4, ktorý udáva automobilka v technických údajoch je celkom ľahko dosiahnuteľný. A k tomu má Ford Kuga ešte aj vynikajúci podvozok. Využíva nielen komfortné naladenie, ale celkom slušne dokáže podržať v zákrutách. Vlastne je to ideálne auto pre rodinné použitie s potenciálom občasného rýchlejšieho presunu po kľukatých cestách.

Kuga láka s cenou „už od“

Základná cena Fordu Kuga je 26 990 € po modernizácii. Pamätám si, že pred modernizáciou boli výpredajové kusy za 25 990 €. Takže nové Full LED svetlomety s obyčajnými diaľkovými a niekoľko ďalších prvkov výbavy spôsobili zvýšenie sumy len o 1 000 €, čo je rozhodne pozitívna správa. Ale bavíme sa o 1,5 EcoBoost, nie o full hybride, ten so štvorkolkou a výbavou ST Line X stojí od 39 790 €.

Toto prevedenie, ktoré vidíte na fotkách má však veľa príplatkových prvkov, vrátane presklenej panoramatickej strechy, čo cenu vyhnalo ku 50 000 €. Veľa? Skúste si do porovnateľnej výbavy nakonfigurovať niektorého z konkurentov. Tých reálnych, čo majú hybrid a štvorkolku. Vidíte?

Ford Kuga je súborom pozitívnych správ, ktoré ale ostávajú trochu v tieni zmien na prístrojovej doske. Niekomu bude chýbať panel klimatizácie a niekomu sa nový plast okolo štartovacieho tlačidla bude zdať trochu lacný. Ale stále dobré vlastnosti prevažujú v bezkonkurenčnom podiele. A výborne je stanovená aj cenová politika.

Ford Kuga ST Line FHEV AWD

Motor R4 benzín
Objem 2488 cm3
Výkon 134 kW (183 k) pri 5500 ot/min 
Krútiaci moment ? Nm pri pri ? ot/min
   
Prevodovka Automatická bezstupňová e-CVT
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4615 mm
Šírka 1882 mm
Výška 1651 mm
Rázvor osí kolies 2711 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1765/550 kg
Batožinový priestor 553/1543 l
Palivová nádrž 54 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 196 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Spotreba (WLTP) 5,7-6,4 /100 km  
Emisie g CO2/km 130-146