Druhá generácia Volva XC90 sa na trhu objavila už v roku 2014, kedy masívny automobil priniesol výraznú revolúciu do modelového radu automobilky. Veď prišiel s rôznymi dizajnovými prvkami, ktoré sa postupne rozšírili na všetky stále súčasné modely, okrem tých elektrických. Prvky z XC90 využíva V90, využíva ich XC60, ale aj XC40 a S60 spolu s V60.
Dizajnérom sa v roku 2014 podarila naozaj prelomová línia vizuálu a preto ju netreba ničiť ani do budúcnosti. Volvo XC90 pre modelový rok 2025 prichádza s druhým faceliftom. Prvý bol v roku 2019 pre modelový rok 2020. Čo to znamená? Znamená to asi toľko, že každá fáza modelu trvá 5 rokov. Volvo XC90 s nami bude minimálne do roku 2030, ak v roku 2029 nepríde ďalší facelift. Vtedy by už ale mohla prísť aj nová generácia.
Z pohľadu tvaru sa najväčšieho vylepšenia dočkala predná časť XC90. Prináša úplne nové predné svetlá, ktoré ale stále disponujú štandardným denným svietením vo forme Thorovho kladiva, odkazu na švédsku mytológiu. Samotné tvary svetiel sú ale trochu zmenené a rovnako sa musela zmeniť línia nárazníka. Nárazník je jednoduchší a čistejší tvarovo. Veď všetky prvky zostali vyhladené.
Ale najväčší šok v prednej časti predstavuje maska chladiča. Má akési dva preložené šikmé efekty, ktoré nie sú symetrické, čo vozidlu dáva rozhodne zaujímavé charakteristiky. Bočný profil auta sa nemení a rovnako sa nemení ani veľkosť. Pri pohľade zboku sa azda najviac odlíšia zliatinové disky a už zboku bude vidno čierne svetlá vzadu. Z čierneho pásu, ktorý bol doteraz červený, bude vystupovať iba línia červených svetiel podobná tým na elektrických vozidlách, ak budú zapnuté.
Zvonka by azda stačilo, určité zmeny sa dostali aj do interiéru. Čo sa nemení je interiérový priestor. Volvo XC90 ostáva stále veľkým vozidlom, veď má na dĺžku takmer 5 metrov. Masívna je šírka a preto v strednom rade odveziete troch pasažierov a ďalšie dve sedadlá môžete mať v batožinovom priestore, sklopné do roviny. Toto sa mi nemení, toto ostáva pekne na svojom mieste, rovnaké ako to bolo doteraz. Zmeny sú inde.
Veľká zmena vnútri modelu prechádza prednou častou. Veď vnútri na prístrojovej doske je úplne inde miesto na nabíjanie mobilného telefónu a iný spôsob prevedenia má aj volant s inovovaným logom. Vlastne lúče ostávajú rovnaké ako doposiaľ, ale zásadná zmena prichádza v strede prístrojovej dosky. Volvo predviedlo novú verziu displeja.
Nový displej má uhlopriečku 11,2 palca, čo znamená nárast o 2,2 palca, ale zároveň to znamená ďalší zaujímavý prvok. Displej už nie je pekne zakomponovaný medzi výduchy, trochu vytŕča. Vytŕča a má o 21% väčšiu hustotu bodov. Bude mať omnoho jemnejšie zobrazenie a najnovší systém na princípe Androidu. Ten bude podporovať aj vylepšenia over-the-air, ktoré zase predvedú aktualizácie tak nevyhnutné v súčasnosti. Veď systém Volva si tiež zaslúži stabilizačné updaty.
Z pohľadu motorov sa situácia veľmi nemení. Na mild hybridy Volvo XC90 prešlo už dávnejšie a teraz bude mať hlavne mild hybrid iba jeden. Bude to prevedenie B5 s benzínovým motorom. Naftové motory už v ponuku opustili nadobro.
Vrcholom bude stále prevedenie T8 s plug-in hybridom, ale s o niečo väčšou batériou, na ktorú sa bude dať prejsť až 70 km. Predchádzajúce prevedenie vozidla dokázalo prejsť približne 55 až 60 km, takže aj toto je nárast. Bližšie technické údaje sú asi tak schované ako je zatiaľ schovaná cenová politika modelu.
Neočakávam ale výrazný nárast ceny, najmä kvôli tomu že toto prevedenie, táto generácia, už musí mať svoje náklady na vývoj splatené poriadne dávno. Veď od roku 2014 na to bolo času dosť a cesta, ktorú si Volvo zvolvilo je podobná ako kedysi predvádzalo Mitsubishi s modelom ASX a jeho vylepšeniami na niekoľkokrát kvôli umelému predĺženiu životného cyklu modelu.
Teraz je úplne jasné prečo švédska automobilka, súčasne patriaca do koncernu Cherry, prišla k takémuto nápadu. Elektrické autá sú síce témou, ale zjavne nie až tak závažnou ako sa to doposiaľ mohlo zdať. Jednoducho sa tak veľmi nepredávajú a treba si uvedomiť, že automobilka, ktorá skončí so spaľovacími motormi príliš skoro môže mať v budúcnosti trochu problém. Volvo si to zjavne uvedomilo a uvedomujú si to aj Mercedes, ale aj iné automobilky, ktoré od úplného prechodu na elektrickú energiu, v niektorých prípadoch už budúci rok, úplne ustúpili. Nechcem nič hovoriť, ale asi počúvali moje slová.
EDIT: Volvo už zverejnilo ceny, not bad… Základná výbava bude obsahovať napríklad:
- Nové Matrix LED predné svetlá
- Elektrické a vyhrievané predné sedadlá
- Kompletné bezpečnostné funkcie vrátane Pilot Assist a BLIS
- 7-miestna verzia
- 20“ kolesá