Test Volvo XC90 D5 Inscription: Prefekcionista na štyri doby

Volvo s modelom XC90 začalo svoje ťaženie na poli SUV. Všetkým vyrazilo dych, ponúklo príjemné jazdné vlastnosti, až sedem miest a nekrabicový vzhľad. Druhá generácia dizajn posúva ešte na novú a naozaj vysokú úroveň.

Druhá generácia priniesla nové tvary, ktoré sa v detailoch rozšíria po celom portfóliu. Lebo, ako povedal niektorý z predstaviteľov automobilky, modelové rady nebudú vytvárané na kopírke ako to vyzerá v BMW, Mercedese a Audi. Pevne preto dúfame, že rady 40, 60 a 90 budú síce patriť vizuálne k Volvu, ale budú samostatnými modelmi.

Najkrajšie SUV

Nech chodíte okolo Volva XC90 koľko chcete, nenájdete žiadny detail, ktorý by pôsobil rušivo a nepatril na auto. Možno predné svetlá na základných verziách bez LEDiek by mohli byť kameňom úrazu. Ale vo výbave Inscription je všetko úplne dokonale zladené.

Bežne mi nesedia farby z monochromatického spektra. Ale na tomto aute, s týmito diskami… Nevadí mi strieborná. Skôr by mi vadila čierna. Bledá je tá farba, za ktorou treba ísť. K prednej časti s podobnou farbou masky sedí priam dokonale. Disky s priemerom 20 palcov nemajú ani príliš veľký priemer, ani príliš malé. Sú presne akurát. Na čistenie nič moc, ale na pohľad perfektné.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Veľká maska chladiča s logom a preškrtnutím obsahuje aj kameru na pohľad dopredu. Predné svetlá využívajú LEDky a svietia fakt fantasticky. Denné svietenie v tvare Thorovho kladiva je síce cez deň fajn, ale v noci to je úplne dokonalá šou. Diaľkové sa prepínajú automaticky, podľa toho ako ide auto oproti. Ak ide auto len pred vami, tak sa lúč akosi roztiahne do šírky, takže vidíte, čo sa deje okolo cesty, či nechcú nejaké zvieratá krížiť jazdnú dráhu, ale zároveň nesvietite tomu pred vami do zrkadiel. Takto dobre vie svietiť hádam len Mercedes.

Línia pod oknami, ktorú zaviedol Peter Horbury na prvom Volve S80 zostala, ale je stvárnená modernejšie a vytvára vizuálny spoj medzi prednými a zadnými svetlami. Zadné svetlá sú stavané vertikálne a nezasahujú do kufra. Dizajn nič neruší, nič nie je naviac, nič nechýba. Jedinú pripomienku si možno zaslúžia koncovky výfuku, ktoré sú v nárazníku len imitáciou a reálne za nimi vyvierajú okrúhle trubky. Reálne je máloktoré SUV krajšie, ale to si myslím ja a môj názor nie je univerzálne platné pravidlo.

Netreba veľa tlačidiel

Volvo sa dostalo na vlnu dotykových displejov nahradzujúcich všetky možné tlačidlá. A tie tlačidlá, ktoré zostali sú úplne na odpadnutie. V tom dobrom zmysle slova. Veď len také koliesko na prehadzovanie režimov má perfektný chod a spracovanie na dokonalej úrovni. Rovnako tak ovládanie hlasitosti. A aj štartovacie otočné tlačidlo. Všetko je vyrobené so zmyslom pre detail. Dokonca aj páčky pod volantom sú iné ako inde. Už to nie sú pozostatky Fordu, toto sú vynikajúce kúsky.

Za volantom si nájdete miesto rýchlo a nastavenia sedadiel nenechávajú nič na náhodu, elektricky sa nastavuje vysúvanie časti pod kolená, obopnutie chrbta, bedrová opierka a aj všetko ostatné. Ponúkajú kompletné klimatizovanie, čo znamená vetranie aj vyhrievanie. Jedine masáž im chýba, lenže tú nebudete potrebovať. Aj po stovkách kilometrov vystúpite úplne bez problému. Takže to, čo sa hovorí o sedadlách Volva, že sú naozaj vymakané, je naozaj pravda.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ak máte malé dieťa, tak môžete využiť vstavaný podsedák v strede v druhom rade. Dieťa určite ocení výhľad predným oknom. V strednom rade je miesta akurát, ale dajú sa posunúť dopredu. To, aby mali pasažieri v treťom, poslednom rade dosť miesta. Dve zadné miesta sú celkom dobre použiteľné. A sklápanie tiež nie je problematické. Pri troch radoch síce nezostáva už príliš veľký batožinový priestor, ale pri päťmiestnej konfigurácii asi budete mať problém s tým, čo sa posunie až za sedadlá. Našťastie sa dá vyklopiť akási stena udržiavajúca predmety v zadnej časti kufra.

Ako som spomenul, Volvo poslalo k vode veľa tlačidiel a nahradilo ich displejom. To nie je novinka, už to robí Citroën napríklad s C4 Picasso a Peugeot s 308. Lenže displej v XC90 má reakcie, o ktorých sa Francúzom ani nesníva. Na dotyk reaguje s rovnakou razanciou ako produkty Apple. Na nič netreba čakať a ani integrovanie klimatizácie sa nedá hodnotiť ako problém. Práve naopak, je príjemné a zvolená téma sa hodí k autu. Pôsobí trochu chladne, ale stále dokonale, nie detinsky. Na čistenie displeja je vo výbave dokonca handrička. A mapu si môžete vyvolať aj medzi prístrojmi priamo pred vodičom, podobne ako má Audi Q7.

Dva litre, štyri valce

Volvo pustilo k vode šesťvalce. Horšie je, že pustilo k vode aj charizmatický osemvalec od Yamahy. Aktuálne v ponuke figurujú len štvorvalce. Nerobíme si srandu. Dvojlitre sú jedinou možnosťou. Reálne výkonovo to vôbec problém nepredstavuje, len pocit, keď sa stretnete s majiteľom Mercedesov, či BMW, ktorý ten osemvalec mať môže. A s veľkou pravdepodobnosťou má šesťvalec.

Pocitovo sa dá motor prirovnať k BMW X5 xDrive25d. Výkon je obdobný, zrýchlenie vyvoláva rovnakú senzáciu. Jedine zvuk má Volvo akosi horší. Našťastie sa dovnútra nedostáva. Príjemne prekvapí veľká palivová nádrž. V reálnom svete veľká nádrž vo veľkom SUV znamená aj dobrý dojazd. Môže za to fakt, že 173 kW (235 k) si vyžiada do 8 litrov nafty. V prípade veľkej snahy sa dokážete dostať na hodnoty tesne nad 6 litrov. Reálne som počas testu bez problému zvládol priemer 7 a pol litra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pravé prekvapenie príde po nastavená niečoho ako čiastočne autonómnej jazdy tlačidlami na ľavom ramene volantu. Na to, že tlačidlá sú lesklé si zvyknete, veď máte tú handričku na displej. Pilot Assist by mohol byť takmer autonómnou funkciou, nebyť upozornenia, že musíte mať na volante ruky. Jediný problém má, keď zmiznú zrazu pruhy. Ale predsa máte na volante ruky, takže to bude v poriadku. Na kvalitne namaľovaných cestách problém mať nebudete.

Vzduchový podvozok mení výšku podľa nastavenia celého auta. V prvom rade je ale komfortný. Možno mu ani netreba športové nastavenie. Občas sa stane, že mohutná karoséria celkom poskáče na nerovnostiach, ale to som registroval len v hlavnom meste. Na vidieku, tam, odkiaľ pochádzajú CéPéčkari som sa s problémom nekomfortnosti vôbec nestretol.

Lacnejší ako Benz

Vyberte si výbavu, vyberte si jeden z dvojlitrov a porovnajte s BMW a Mercedesom. Dostanete výsledok, že Volvo je lacnejšie. Prínos kúpy bude aj vo fakte, že spomenuté dve značky sú až príliš populárne. Základné Volvo XC90 stojí 50 500 eur. Lenže testovaný kus Inscription s D5 a AWD stojí tesne cez 80 tisíc. A úprimne? Je hodný každého jedného centu. Keď budem veľký, tak si také kúpim. Ak sú takéto nové Volvá, tak už sa cítim, že na ne mám adekvátny vek.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Motor R4 nafta biturbo
Objem 1969 cm3
Výkon 173 kW (235 k) pri 4250 ot/min
Krútiaci moment 480 Nm pri 1750-2250 ot/min
Prevodovka Automatická 8 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4950 mm
Šírka 2008 mm
Výška 1776 mm
Rázvor osí kolies 2984 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2130/2750 kg
Batožinový priestor 692/1868  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,8
Spotreba (mesto/mimo/komb) -/-/5,7
Emisie g CO2/km 149