Volvo je tradične spájané s bezpečnosťou. Ale to nie je všetko, značka je známa aj svojimi obrovskými a praktickými kombíkmi. Nový model V90 mal neľahkú úlohu. A to nahradiť dlhoročne vyrábané Volvo V70. Kombíky automobilky sa posúvajú znova na vyššiu úroveň.
Dizajnové prvky sú príbuzné naprieč celou sériou s číselným označením 90. Prvý model s ňou bol samozrejme XC90. Ten sme mali, zhodou okolností, tiež na test s rovnakou špecifikáciou, čiže D5 AWD a výbavou Inscription. Takže sú si obe autá príbuzné vo výzore a aj správaní.
Nová ľahká doba
Výzor deväťdesiatkových karosérií je veľmi podobný. Paralely sa dajú nájsť hlavne v prednej časti, kde XC, V aj S zdieľajú rovnaké proporcie. Svetlá so špecifickým tvarom denného svietenia, označovaným aj ako Thorove kladivo sú okamžitým poznávacím znamením. Rovnako ako široká maska chladiča s veľkým znakom automobilky a charakteristickým prečiarknutím. V podstate by sa mohlo zdať, že časť nárazníka je len znížená v grafickom editore, v porovnaní s XC90. Ale nemôžete to považovať za problém, skôr je to pozitívna správa.
Aby sme ešte uviedli na správnu mieru Thorove kladivo. V nórskej mytológii sa tento pracovný nástroj volal Mjölnir a Thor bol bohom spájaným s bleskami a hromami. Kladivo vyrobili bratia trpaslíci, Sindri a Brokkr. Krátke porisko, či skôr rúčka, bolo dôsledkom problému pri výrobe. Asi trpaslíci nepovažovali za potrebné riešiť niečo extra.
Nízka stavba karosérie vytvára omnoho dynamickejší efekt ako mal predchodca V70. Z kombi podriadeného praktickosti s takmer zvislou zadnou časťou je kombi s reálne dynamickými kontúrami schopné zaujať aj nových zákazníkov, nielen večných fanúšikov automobilky. Avšak fanúšikovia môžu mať problém s objemom motora, ale o tom v ďalších častiach.
Bočný pohľad prezrádza veľkú dĺžku veľkého kombi. Takmer 5 metrov na aute reálne vidieť, nič netreba maskovať. Majestátnosť podčiarkuje aj výrazná strieborná farba a veľké dvadsaťpalcové disky tiež nevytvárajú dojem kompaktnosti. Zozadu auto vyzerá jednoducho a jediným výraznejším prvkom sú svetlá s tvarom písmena L. Pri Volve kladne hodnotíme, že zadné okno zostalo naozaj veľké a automobilka nešla do maličkého priezoru. Celkovo dizajn pôsobí menej ťažkopádne ako pri V70tke, dokonca by sa dalo povedať, že V90 pôsobí naozaj ľahko.
Skoro ako XC90
Interiérovo sú si 90-tkové modely naozaj blízko. Rozdiely sú naozaj nepatrné. Keď ich hľadáte, tak narazíte na vertikálne usporiadanie lamiel výduchov ventilácie miesto horizontálnych. Alebo si možno ešte všimnete lištu pred spolujazdcom. Celkovo je prístrojovka na druhý pohľad stavaná viac na kolmo, kým v XC90 má trochu šikmejšie usporiadanie. Práve toto sú tie rozdiely, ktoré môžu spôsobiť, že vám bude interiér niektorého z dvoch takmer totožných áut pripadať krajší. U nás vyhráva o kúsok SUV.
Sedadlá sú však vo V90 úplne dokonalé. Komfortom dokážu preniesť aj cez tisíckilometrové trasy úplne bez akýchkoľvek potenciálnych bolestí. Ak by sa náhodou prejavili, tak okrem vyhrievania a vetrania môžete nastaviť aj masáž. Nie je len o nafukovaní a vyfukovaní bedrovej opierky, približuje sa tomu, čo sme v Cadillacu Escalade označili za najlepšiu automobilovú masáž. A viete čo? Možno toto je tá najlepšia masáž v ktoromkoľvek z testovaných áut. Začína niekde v spodnej časti operadla a končí takmer pri krku. Nebude len kratochvíľou pri úplnej nude v aute, ale budete ju používať počas akejkoľvek trasy dlhšej ako 50 kilometrov. Veríme, že budú jedinci, ktorí si naštartujú a pustia masáž aj pred domom.
Predné sedadlá netrpia nedostatkom miesta, aj lakeť si môžete oprieť, všetko je vyvážené, ale možno trochu chladné. Máte najlepší displej s najrýchlejšími reakciami na dotyk. Zhoršenie nastáva len keď v mrazoch nestíhajú tiecť tekuté kryštáliky. Na volante môžete nechať veľa odtlačkov prstov na lesklých tlačidlách. V strede prístrojovky, pod displejom, je úplne fantastické koliesko na ovládanie hlasitosti, podobné štartovacej kocke a povrchu valca meniaceho režim vozidla. Zmena však neprebieha len otočením, musíte valec najskôr stlačiť. Niektorí jedinci môžu mať problém s tým, že všetko je integrované v displeji. Realita však ukazuje, že rozmiestnenie prvkov je celkom logické a dokážete pinchovať, či svajpovať na posuny.
Zadné sedadlá sú tiež priestorovo veľmi dobré, za príplatok môže byť až nad nimi panoramatická strecha s posuvnou prednou časťou. To je vlastne rozdiel oproti sedanu S90, kde je len elektrické strešné okno. Najväčšie sklamanie pre milovníkov speleológie bude pohľad do batožinového priestoru. Už to nie je jaskyňa ako vo V70, V90 má dokonca menší objem. Ale aj tak je slušných 560 litrov.
Downsizing pre všetkých
Ste pri pohľade pod kapotu sklamaní? Pýtate sa prečo? Predsa preto, že kapota už nemôže ukrývať nič iné ako dvojlitrový štvorvalec. Môže sa zdať, že úspornosť vyhráva nad výkonom. Lenže je to naozaj tak? D5 má celkom slušných 173 kW (235 k) a 480 Nm. Dvojité turbodúchadlo robí svoje a dokáže auto, aspoň v režime Dynamic potiahnuť. Prekvapením je, že normu Euro 6 sa konštruktérom podarilo splniť aj bez selektívnej katalytickej redukcie využívajúcej močovinu AdBlue.
Lenže tá správna šokujúca sekcia agregátu sa volá Power Pulse. Za názvom sa skrýva tlaková nádoba, do ktorej vzduch tlačí elektrický kompresor. V prípade potreby prudkej akcelerácie sa otvorí ventil a rýchlejšie roztočí turbo. Lenže s týmto systémom by najskôr musela byť oboznámená aj prevodovka s ôsmimi stupňami. Radí hladko a adekvátne, len možno pri vyfukovaní nádoby by nemusela riešiť podraďovanie. Nakoniec zostanete pritom, že možno by takto dynamicky vyzerajúce auto mohlo mať aj viac výkonu a hlavne viac valcov s charakteristickejším zvukom. Áno, narážame teraz na päťvalcovú históriu Volva.
Dvojiter, osemstupňový automat… Mohlo by sa zdať, že spotreba bude naozaj nízka. Lenže nám sa nedalo dostať pod 8 litrov. Pri ekorežime a naozaj ľahkej nohe sme sa raz dostali na 7,5 litra. Ale treba uznať, že sme mali naozaj zimu a veľký podiel diaľnic. Na nich zapnete masáž a je vám jedno, že ste sa o takmer štyri litre vzdialili papierovej spotrebe. A ešte môžete zapnúť Pilot Assist a budete sa pol minúty len viezť. Potom ťuknete do volantu a znova sa veziete. Volvo rieši odstup aj držanie pruhu za vás. Narovnávanie do pruhu však pri bežnej jazde po užších komunikáciách vypnete, lebo výrazne zasahuje do riadenia.
Na tomto aute vás nebude baviť jazdiť rýchlo v zákrutách. Nejako sa vám to nebude chcieť. Nech je jazda akokoľvek pohodlná a príjemná, omnoho radšej sa na V90 budete pozerať ako na monument pred domom. Sledovanie jednotlivých uhlov dokonalej karosérie môže byť pre niekoho dokonca väčšia zábava ako jazda samotná.
Jasné vyjadrenie
Volvo má jednu fantastickú výhodu oproti Mercedesu, BMW a Audi. Tento konkrétny kus stál viac ako 80 tisíc eur. Jasné, mal perfektné ozvučenie Bowers & Wilkins, mal masážne sedadlá, najväčší Head-up displej a vlastne všetko okrem vyhrievania volantu. Ale väčšinou mu okoloidúci tipovali cenu tak 50 tisíc. Ak si za 80 tisíc kúpite niektoré auto z nemeckého tria, budete za zbohatlíka a ak podnikáte, tak aj za vykorisťovateľa zamestnancov, aj keď to tak byť nemusí. Ak si však za takú porciu kúpite Volvo, tak na vás všetci budú pozerať ako na rozumne zmýšľajúceho novátorského jedinca so zmyslom pre krásu tvarov. To neznamená, že napríklad trieda E nie je pekná. Len to, že s ňou toľko uznania nezažijete.
S Volvom teda chybu nespravíte, je výborným, aj keď seversky chladným autom. Nemá najnižšiu spotrebu, vzhľadom na objem motora, ale zase dokáže celkom príjemne zrýchľovať. Ešte by to chcelo upraviť soft prevodovky, nech vie pracovať s Power Pulse. Teraz budete asi čítať so zhrozením, ale aj napriek nižšiemu výkonu by sme možno volili slabšiu verziu D4 s pohonom iba prednej nápravy. Spotreba bude určite nižšia a úbytok hmotnosti bude znamenať väčšiu ochotu v zákrutách. Ak silno bažíte po štvorkolke, priplaťte si za XC90tku. Má, podľa nás, krajší interiér a je majestátnejšia. Len keby mala aspoň šesťvalec, alebo naftový päťvalec.
Volvo V90 D5 AWD Inscription
Motor | R4 nafta |
Objem | 1969 cm3 |
Výkon | 173 kW (235 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 480 Nm pri 1750-2250 ot/min |
Prevodovka | Automat 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4936 mm |
Šírka | 1879 mm |
Výška | 1475 mm |
Rázvor osí kolies | 2941 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1791/- kg |
Batožinový priestor | 560/1526 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 240 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,2 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | -/-/4,9 |
Emisie g CO2/km | 129 |