Podobne, ako aj minulý rok, aj tento Ford organizuje u svojich predajcov akciu zameranú na úžitkové autá. Tento rok nesie názov Ford Transit Tour 2013. My sme si ju pozreli v Trenčianskej pobočke Auto Koiš. A aj keď bola celá akcia zameraná najmä na nový Custom, bolo jasne vidieť, že veľký Transit má stále čo povedať, aj keď netrpezlivo čaká na nástupcu. Vystriedali sme tri autá, a každé z nich zamerané na inú klientelu a iný trh.
Ford Ranger
Zameranie akcie na Transit nediskriminovalo druhého zástupcu úžitkových vozidiel značky. Práve Ranger bol prvý od ktorého sme si prevzali kľúčiky a vyrazili ho vyskúšať. Robustný interiér pôsobí prívetivo a všetko, čo treba je na rovnakom mieste ako v ostatných Fordoch. Žeby podobné rozloženie ovládacích prvkov tiež patrilo do filozofie One Ford? Inštrukcie na testovaciu jazdu boli jasné, rovno, doľava, cez brod, blato dokola na lúku a naspäť. Prešli sme mostík a zatočili podľa pokynov.
Možno by to Ranger zvládol aj na normálnom pohone všetkých kolies, my sme však pre istotu siahli po režime 4L s redukovanými prevodmi. Hĺbka hnedej blatovej vody bola si 20-30 centimetrov, ale Rangeru to žiadny problém nerobilo. Nasledovalo blato a myšlienka na známu pravdu, že radšej nezastavovať. Dvojka, pridanie plynu a boli sme von z 30 metrového podmáčaného kusu blatovej cesty. Lúka už bola len príjemnou vychádzkou a miestom na fotenie. Ranger sa môže hrdo postaviť všetkým zástupcom triedy terénnych pickupov a dokonca mnoho z nich nechá za sebou. Ak idete objednávať Navaru, Hilux alebo L200, choďte si Ranger aspoň vyskúšať.
Ford Transit Custom
Dva Transity Custom vedľa seba nás postavili pred ťažkú voľbu. Ísť skúsiť biely trojmiestny, alebo červený šesťmiestny. Zvíťazila červená, kvôli foteniu. Pri nasadaní sme nemali žiadne predsudky, ani prehnané očakávania. Prvotné myšlienky, že to je len ďalšia dodávka boli razom rozprášené. Veď keď už len zvonka vyzerá tak dobre… Nasadnutie znova pripomenulo, že rádio navrchu, pod ním klíma, radiaca páka po ruke a tvar budíkov, či volantu sú unifikované pre viac modelov značky. Hneď po naštartovaní sa 2,2-litrový turbodiesel javil trocha neohrabane, ale zahriatie vyriešilo všetky neduhy kultúry chodu. Nasledovala len príjemná jazda. Síce trochu plavnejšia, ale istá. Kto si zvykol na ovládanie audiosystému vo Fordoch, neprekvapí ho ani Transit Custom. Len nájsť USB port môže spôsobiť spočiatku problém. Pri hľadaní ale skúste nazrieť do odkladacieho priestoru nad tachometrom.
Apropo, odkladacie priestory, pri oknách si svoje miesto našli držiaky na nápoje, pod nimi zase stojany na fľašu. A najviac nás šokoval priestor na umiestnenie mobilu. Po úvodnom rozčarovaní sme našli medzi radiacou pákou a rádiom malú priehradku, ktorú asi robili konštruktéri presne na produkty s nahryznutým jablkom. Späť k jazde samotnej. Motor dosahujúci 92 kW (125 k) na auto stačí, ale stále to opakujeme, ak je možnosť, berte to najvýkonnejšie v ponuke. Jedinou slabinou skúšanej verzie DCi Van je, že zadnú lavicu nie je možné len tak ľahko vymontovať a posunutie priečky za predné sedadlá je takmer nemožné, čo obmedzuje variabilitu. Ako lepšia možnosť sa tak javí kúpa deväťmiestnej alternatívy s jednoduchším prispôsobením vnútorného priestoru. A vlastne nám ešte chýbali posuvné dvere aj na druhej strane.
Ford Tourneo Custom
Ak ste niekedy jazdili s Volkswagenom Caravelle, tak máte zhruba predstavu, čo by mal luxusný mikrobus ponúkať. A potom sa dostanete k Tourneu Custom. Ten, kto špecifikoval tento kus zaškrtol asi všetky položky. Zvonka oproti Transitu Custom zaujali xenónové reflektory a kompletné lakovanie metalízou. Zliatinové disky kolies síce dopĺňjú celkový dojem, ale opticky sú veľmi malé. Otvárame dvere a takpovediac padáme z nôh. Je tu doslovne všetko! Navigácia, koberec na podlahe a dokonca kožené čalúnenie! Aby toho nebolo málo, vodičove sedadlo sa nastavuje elektricky.
Je jasné, že Tourneo Custom mieri práve proti spomenutému Volkswagenu. Posuvné dvere po oboch stranách sú presne to, o čom sme hovorili pri Transite Custom. Ale aj tu sme našli jednu vec, do ktorej by sme zarýpali. Zadné vyklápacie dvere potrebujú príliš veľa miesta a z toho pohľadu by asi praktickejšie boli dvojdielne, otvárateľné do strán. To ale nič nemení na fakte, že cestovať s takýmto autom je jednoducho perfektné. Tvrdenie podporuje aj motor 2,2 TDCI, ale s výkonom 114 kW (155 k). Ten má presne tú dávku sily, ktorú by ste si pri slabšej verzii želali.
Nezabudnite, že akcia Ford Transit Tour 2013 pokračuje ďalej. V Trenčíne je až do soboty 25. mája. A bude aj u iných predajcov.