Test Volvo XC40 T5 Twin Engine: Je väčšie ako vyzerá

Predstavitelia Volva prehlásili, že do určitého času chcú mať všetky autá elektrifikované, alebo priamo elektrické. Napríklad taká XC90 už má všetky verzie elektrifikované. A čaká to aj XC40. Hybridy sú jedna cesta, druhá sú plug-in hybridy. Táto alternatíva je označená v hierarchii ako Twin Engine. To dáva zmysel, dva motory, benzínový a elektrický.

Volvo XC40 je najmenším z crossoverov, či skôr, v tomto prípade, SUV automobilky. A ako tvrdili dizajnéri, tak jednotlivé číselné série budú odlišné. XC40 si teda razí vlastnú cestu a stavia sa proti konkurentom ako BMW X1, Mercedes-Benz triedy GLA a tiež proti Audi. Skôr Q3 ako Q2. Testom prešla verzia označená T5 Twin Engine, čiže plug-in hybrid, ako už každému musí byť jasné.

Je to Volvo, ale iné

Kým prednú časť XC90XC60 je možné občas zameniť, tak XC40 je samostatné a úplne iné SUV. Na prvý pohľad vyzerá fakt kompaktne. Dokonca by sa zdalo, že môže byť o triedu menší. Ale šírka hovorí jasne. Je tesne pod hranicou 1,9 metra a prejavuje sa to nielen pri parkovaní, ale aj pri vnútornom priestore. Dĺžka je presne v kategórii, kde by mala byť, 4 463 milimetrov.

Výzor teda klame, XC40 sa zdá naozaj malým autom a pritom je celkom veľkým kusom. Predná maska je naozaj mohutná, naviac je skosená v opačnom smere ako by všetci očakávali. Žraločí nos je teda teraz výsadou Volva. Určite nedosiahne taký kultový status ako BMW pred deväťdesiatymi rokmi, ale na samotnú masku elegantne nadväzujú Full LED svetlá s adaptívnymi lúčmi.

Svetlá sú prvkom bezpečnosti, Volvo má povesť automobilky vyrábajúcej bezpečné autá, takže tu nemôže nič nechať na náhodu. LEDkové sú aj zadné svetlá, čo je už celkom automatické. Automatické však pri XC40 nie je označenie výbavy na poslednom stĺpiku karosérie. Vrcholná výbava Inscription ho však má. A má aj nápis na kufri, ktorý hovorí o motore.

T5 teda nehovorí priamo o motore, ale o výkone. Písmeno T značí benzínový pohon, číslo 5 zase interval výkonu. No a k tomu sa pridávajú dva odznaky. Jeden znova hovorí o výbave a druhý o dvoch motoroch predsa. Výbava Inscription by mala vyžarovať luxus. To sa darí aj základným diskom výbavy a pomáha mu bledohnedá metalíza Pebble Grey. Farba je super, lebo na nej nie je vidno špinu. Inak, základné disky pre Inscription majú priemer 19 palcov.

Ako presvetliť interiér

Znova sme pri bezpečnosti. Volvo spravilo auto perfektne z pohľadu výhľadu. Okná sú vysoké a to platí aj pre zadné na piatych dverách. Ani pohľad vzad tak nie je problematický a je to v kontrastne s aktuálnymi tvarovaniami podobných vozidiel. Jediné miesta s horším výhľadom sú na zadných sedadlách, kde za stredom okna prudko začne stúpať línia okien. Je to takmer v 45-stupňovom uhle. Stačí sa však trochu nakloniť a je to v pohode. Alebo zvoliť mohutnejšiu detskú sedačku.

Aj keď je to na prvý pohľad zástupca automobilky, tak niekoľko prvkov hovorí o tom, že toto je základné SUV automobilky. Stredový tunel nemá to parádne koliesko na prepínanie režimov, na to slúži tlačidlo na jedinom tlačidlovom pásiku prístrojovej dosky. Aj kocka na štartovanie sa stratila, miesto nej je tlačidlo priamo na prístrojovej doske pod volantom.

Zaujímavým prvkom je radiaca páka zo skla. Orrefors zo Švédska spravil dobrú prácu. Možno na páke trochu bude vidieť odtlačky prstov, ale to rieši handrička, ktorá je určená pôvodne na utieranie rovnakého neduhu displeja. Odtlačkom neprospieva ani čiernym lesklým lakom upravený plast okolo. Keď je čistý, tak vyzerá cool, ale tiež dokáže ľahko zachytiť aj prach. Našťastie sa nepoškriabe tak ľahko.

Veľkou devízou Volva je displej a informačno-zábavný systém. Dotykový panel má rýchle reakcie a právom patrí medzie tie najlepšie displeje v hre. Keď si preštudujete menu, tak zistíte, že je naozaj jednodhuchý na pochopenie. Swajpovanie funguje, multitouch tiež. S týmto displejom spolupracuje ďalší pred vodičom. Jeho prevedenie je tiež výborné. Kým kedysi boli autá od Volva tvarovo rakvami, tak Peter Horbury toto zmenil s prvým Volvom S80. No a teraz už sú aktuálne tvary a tiež technológie.

A spomínali sme, že aj na zadných sedadlách je prekvapivo veľa miesta? A že kufor je tiež dosť objemný? Nie? Tak už áno.

Dva motory sú lepšie ako jeden?

T5 bolo kedysi o piatich valcoch. To už nie je pravda, teraz je to stále benzínový motor, ale s výkonom v určitom intervale. Podobne to začalo riešiť aj Audi, ale Volvo to malo before it was cool. T5 Twin Engine má teda kombináciu spaľovacieho agregátu a elektromotora. A je to iba predokolka spolupracujúca s dvojspojkovou automatickou prevodovkou.

Pozrime sa z čoho sa teda pohonné ústrojenstvo skladá. Základom je 1,5-litrový trojvalec s turbom a výkonom 132 kW (180 k). Elektromotor dosahuje 60 kW (82 k). A elektrická energia je uskladnená v batériách s kapacitou 10,9 kWh. Plug-in hybrid umožňuje nabíjanie aj z elektrickej siete. Nabitie do plna znamená čakanie pár hodín pri 220V. Pár je necelých 6. Ukáže to displej pred vodičom po napojení, teda čas, kedy bude nabitý naplno. Nabíjať sa dá aj benzínovým motorom v jednom z režimov.

Ak XC40 T5 Twin Engine nabijete naplno, tak nemáte problém s prejdením 40 kilometrov výlučne na elektrickú energiu. Spaľovací motor za začne zapájať až pri jazde nad 130 kilometrov za hodinu. Rýchlejšie nebudete chodiť. Síce je maximálna rýchlosť 205 kilometrov za hodinu, ale výborný Pilot Assist s udržiavaním pruhov a vzdialenosti funguje do 140tky.

Výborne sa podarilo naladiť podvozok. Pri prvom oboznámení pôsobí tuho, aj kvôli tomu ako tuho je postavené celé auto, ale pri jazde na horších cestách je poddajný. Najväčším limitom sú teda pneumatiky Continental Eco Contact 6. Inak by XC40 viac zvládala aj v zákrutách. Celkový výkon 192 kW (262 k) je naozaj slušný. K tomu sa naviac pridáva aj pekný zvuk motora, s ktorým prichádza aj niečo, čo trochu pripomína obtokový ventil. Športové toto auto však byť ani nemalo, aj keď na to má predpoklady. Vyšší výkon umožňuje bezpečné predbiehanie, ale plug-in hybrid by mal mať aj dobrú spotrebu. Ak nabíjate každý večer a máte do práce 20 kilometrov, tak budete mať nulovú spotrebu benzínu. My sme jazdili aj dlhšie vzdialenosti a po diaľniciach, čo na konci týždňa po 1000 kilometroch znamenalo priemer 5,4 litra.

Čože je to šesťdesiatka

Základ v ponuke SUV sa Volvu podaril. Nie je v ňom síce až taký pocit výnimočnosti, ale zase všetko funguje perfektne. Aj hybrid, aj infotainment, aj zvuk z aparatúry Harman Kardon je veľmi dobrý. Nie je to Bowers&Wilkins väčších kusov, ale aj tak je nadpriemerný a oplatí sa zaň priplatiť. Akurát cena testovanej verzie je tiež prémiová. Necelých 60-tisíc naozaj nie je málo. Avšak koľko stojí podobný konkurent z prémiovej ponuky? Možno aj viac. Výbava je však veľmi rozsiahla a Volvo predsa prehlásilo, že do nejakého dátumu v autách tejto značky nikto nezomrie. To pridáva na pocite bezpečia tiež. A toto ešte nemá obmedzovač rýchlosti na 180, ako má automobilka v pláne. V ponuke však bude aj slabšia verzia hybridu s výkonom spaľovacieho motora 95 kW (129 k).

Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription

Motor R3 benzín + elektromotor, FWD
Objem 1477 cm3
Výkon spaľovací motor: 132 kW (180 k) pri 5800 ot/min
elektromotor: 60 kW (82 k)
celkovo: 192 kW (262 k)
Krútiaci moment spaľovací motor: 265 Nm pri 1500-3000 ot/min
elektromotor: 160 Nn
celkovo: 425 Nm
Kapacita batérie a dojazd na plné nabitie 10,9 kWh/50-54 km (WLTP mesto)
Prevodovka Automatická 7-stupňová dvojspojková
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4425 mm
Šírka 1863 mm
Výška 1658 mm
Rázvor osí kolies 2702 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1871/2290 kg
Batožinový priestor 460 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,3 s
Spotreba (komb WLTP)  1,7-1,9 l/100 km
Emisie g CO2/km 38-43