Test BMW X1 xDrive20d: Reálne veľké SUV

BMW postupne updatuje svoju ponuku SUV a má zástupcu v každej veľkosti. Od X1 predchádza všetkými číslami až po X7. To ale logicky znamená, že práve X1 bude najmenšou voľbou v ponuke takto zameraných vozidiel. Ibaže by to tak nebolo. Tie autá, ktoré majú nepárne označenie majú totiž klasickejšie tvary a tie, čo majú párne čísla sú trochu viac odviazané.

O FWD platforme, teda tej, čo má primárne pohon prednej nápravy a motor naprieč vpredu sme už niečo aj my popísali. Tak len pre pripomenutie, toto BMW má predokolkovú platformu. Ale môže mať pohon všetkých štyroch kolies. A tu prichádza tá dilema. Ísť len na imidž, alebo ísť rovno do štvorkolky? Skúsili sme verziu xDrive20d, takže každý vie, čo to znamená. Ak nie, tak pohon všetkých kolies.

Decentná vizuálna dynamika

Bez balíka M by asi tento kus nevyzeral vôbec nápadne, akože, ani vizuálne, hej? Teda hlavne vizuálne. Sivomodrá farba necháva auto splynúť so sivými jesennými dňami a ani v lete nebude kričať. Každý bude vidieť BMW, ale ostane takmer nepovšimnuté. Je dokonca menej nápadné ako v čiernej a to už je fakt silné konštatovanie.

Na nápadnosti nepridáva ani zimný setup kolies. Menšie klasicky strieborné kúsky vyzerajú pekne, ale zároveň sú trochu umlčané. Len ticho vykonávajú svoju primárnu funkciu bez toho, aby niekoho mohli potenciálne ohúriť. Jasné, letné boli ešte pred pár týždňami krásne 19-palcové kúsky. Na zimu vyhrala praktickosť 17-palcového setu. Vlastne aj takto X1 vyzerá schopne.

To, že máme verziu po facelifte nie je ľahké spoznať, pokiaľ nepostavíte autá priamo vedľa seba. Zmeny sú decentné a nijako zásadne nešokujú. Sú menším šokom ako to, čo sa udialo so sedmičkou, veľké krídla vpredu sú, avšak majú stále klasickejší tvar a pôsobia mierne. Toto auto predsa musí mať širší záber ako má sedmička.

Príjemné od BMW je, že sa nehanbí za koncovky výfuku. Na naftový dvojliter má dve, čo vyzerá príjemne symetricky aj v tom, čo by mal byť zadný difúzor. Svetlá sú síce veľké, avšak práve s balíkom M pôsobia adekvátne autu. Je teda BMW X1 s takouto konfiguráciou pekné? Áno, aj keď každý môže mať iný názor. Je jasné, že by vyzeralo lepšie na letných diskoch, avšak na zimných vyjadruje odhodlanie prejsť každou požadovanou cestou.

Veľa miesta v malom SUV

Z tých reálnych SUV, ktoré nemajú pôsobiť imidžovo je X1 naozaj najmenšia. Vnútorným priestorom je menší len trochu odviazanejší brat X2. Ale prístrojovú dosku zdieľajú takmer bez zmien. Vlastne úplne bez zmien. Malá platforma ešte stále používa rovnakú radiacu páku ako pri jej predstavení, žiadne Crafted Clarity teda nečakajte.

Aj napriek tomu je interiér príjemný. A má tú najúžasnejšiu vec. Má volant s tenkými lúčmi, ktorý pripomína ten použitý v E34 M5. Ani nové BMW nemajú takéto parádne kormidlo. Nemá príliš ovládacích prvkov, ale všetko, čo môžete potrebovať máte na končekoch palcov. Keď rolujete pesničky, tak si ich názvy pozeráte na vynikajúcom head-up displeji. Nepozeráte mimo, nesiahate mimo. Bezpečnosť zaručená. Volant má ideálne tvarovanie a perfektnú hrúbku venca. V redakcii tvrdíme, že toto je najkrajší novodobý volant od BMW.

Veľkým prekvapením nie sú ani tak veľmi dobré sedadlá s výraznejším bočným vedením a výsuvnou spodnou časťou na podporu kolien. Prekvapením je veľký priestor vzadu. Inak povedané, má podobne veľa miesta ako Karoq, či Ateca. Ani na zadných sedadlách sa nikto nebude cítiť stiesnene. A dokonca negatívne slová nemôžu padať ani o batožinovom priestore.

Vlastne jediné, čo sa reálne dá kritizovať na interiéri je audio. Samotné ovládanie veľkého displeja kolieskom je fantastické, ale zvuk z reprákov už taký ohurujúci nie je. Nie je to úplne zlé, ale núti porozmýšľať nad príplatkom za Harman Kardon, keďže Bowers&Wilkins ide len do veľkých modelov.

Ambície hothatchu?

prvej generácii X1 sme písali, že má ambície hothatchu. Aj tu by sa to dalo povedať. Podvozok je v zákrutách príjemne tuhý a to už sme mali menšie disky so zimnými pneumatikami. Lenže potrebujete mať aj poriadny povrch. Ak je horší, tak je jasné, že to autu príliš nesedí. Neuskakuje, len je viac tuhé ako by ste očakávali. Nie je to extrém, záleží od preferencií. Nám by asi takýto podvozok nevadil.

Výborný je však motor spojený s automatickou osemstupňovou prevodovkou. O prevodovke nebudeme nič hovoriť. Tá je jedna z najlepších, ktoré sa do áut vôbec montujú. Osemstupňový automat od ZF bol vynikajúcou voľbou, keď BMW opúšťalo šesťstupňový automat. A X1 má tiež osem stupňov. Priznáme sa, zdalo sa nám, že má dvojspojkové chovanie, ale v tabuľke takýto štýl zapísaný nie je. Takže usudzujeme, že netušíme akou technológiou je vybavená. Ale stále funguje parádne.

Výrazným plusom pohonnej sústavy je fakt, že s autom dokáže posúvať s relatívne nízkou spotrebou. Do 6 litrov sa vie dostať každý nepretekár. Dokonca sa viete priblížiť aj ku piatim litrom. Super. Režim Sport však inak ovláda prevodovku a tam je to stále do 6,5. Na SUV so štvorkolkou výborný parameter.

No a výkon? X1 xDrive20d má dvojliter s 140 kW (190 k) a 400 Nm. Prevodovka radí naozaj rýchlo, čo problém nie je. Ale asi SCR a DPF motor trochu brzdia. Nemá výraznú výkonovú špičku a akosi márne čakáte, že príde tá výbušná sila. Ak nepotrebujete s nikým pretekať, tak ste úplne v pohode s výkonovou rezervou. Ale ak máte radi dynamickejší pocit zo zrýchlenia, tak aj tak nebudete zvažovať xDrive20d.

Výbava všetko mení

Základná cena X1 xDrive20d s automatom a samozrejme aj pohonom všetkých kolies je 40 750 eur. My sme testovali lepšie vybavený kúsok, ktorému cena vyskočila až na 59 479 eur. To je o polovicu viac, ale má všetko, čo vlastne môžete potrebovať. Napríklad veľký displej v strede musíte mať aj z vizuálneho hľadiska, inak by bol tak stratený ako niektorí maturanti po ukončení škôl. Nech je jeho veľkosť akákoľvek, tak koliesko na ovládanie ostáva zachované. X1 je teda výborné, ale s balíkom M trochu tvrdé auto. Len nám napadá, nebola by lepšia X3 s trochu slabšou výbavou?

BMW X1 xDrive20d

Motor R4 nafta
Objem 1995 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-2500 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4447 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1598 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1690/2200 kg
Batožinový priestor 505/1550  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 219 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,6-6,2 (WLTP komb)
Emisie g CO2/km 147-163