Test Volkswagen T-Roc R: Šialený brat

Rodina modelov R z dielne Volkswagenu oslavuje 20 rokov. To už sme si hovorili viackrát, ale teraz to naozaj naberá na šialenosti. Po teste veľmi extrémneho Golfu R a GT Arteon prišiel rad na malý crossover. A svojím vlastným a nezameniteľným spôsobom najlepšie spĺňa odkaz pôvodnej 6-valcovej verzie Golfu R32 postavenej na základoch štvrtej generácie.

S R-kovým T-Rocom som sa už stretol na prvých jazdách, ale tie nepovedia o aute toľko ako celotýždňová skúška. Veď na tých pár kilometrov sa aj tak nedá zistiť ani len akú má auto reálnu spotrebu v bežnej premávke, tie povedia hlavne o emóciách a o držaní stopy. Tento test mi preto ukázal aj nepoznanú stránku dvojlitrového modelu.

Začnem trochu z opačného konca. T-Roc nedávno prešiel faceliftom, ale tiež nedávno získal nového konkurenta a brata v jednom. Je to model Taigo ktorý je tiež crossoverom približne rovnakej veľkosti. A aj napriek tomu, že sa tieto dva modely podobajú, rozdielov je extrémne veľa v prospech T-rocu. Práve tento model, z ktorého vychádza aj verzia R, je postavený z kvalitných materiálov a vytvára dojem akejsi prémiovej verzie v segmente B, či takmer C. Rozdielom je samozrejme aj možnosť použitia pohonných sústav. Kým Taigo si musí vystačiť s pohonom prednej nápravy a maximálne 1,5-litrovým štvorvalcom, T-roc ide ďalej a ponúka práve kráľovskú alternatívu s označením R. Má nielen pohon všetkých štyroch kolies, ale aj megalomansky výkonný motor, na túto triedu.

Malý crossover má pod kapotou motor, ktorý nie je ohromný svojou veľkosťou, má štandardný rozmer štvorvalca a objem dvoch litrov, ale určite ohromí svojim výkonom. Veď ponuka až 221 kW (300 k). Tie smeruje cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku na všetky štyri kolesá a má tiež ten tricky zadný diferenciál, ktorý pomáha pri výjazdoch. Áno vzadu je určitá forma samosvoru. Lenže tu je zabudovaný vo vyššej a naozaj malej karosérii.

Čo to znamená v realite? Znamená to asi toľko, že keď máte všetko prepnuté do RACE-ového režimu, čo sa dá zvládnuť pohybom ľavého palca, alebo aj náhodou ak točíte, lebo na volante sú dotykové plochy, tak sa auto zmení, zmení sa zvuk, zmení sa jazda, zmenia sa reakcie prevodovky, zmení sa reakcia motora. Tu chýba do rovnice už len obmedzenie ESP a v zákrute viete auto pri adekvátnom manévrovaní rozhodiť zadkom tak, že pôjde chvíľu bokom. Driftovací režim nemusí byť len výsadou Golfu a Golfu Variant s logom R.

Ak však ESP nevypnete, tak máte okreskovú zbraň, ktorá si ide svoju ideálnu stopu, aj keď to vyzerá úplne prirodzene, lebo svoje v tomto manévrovacom procese zohráva aj vyššie umiestnené ťažisko. Napriek tomu musím povedať, že práve T-Roc R mi príde najšialenejší z celej súčasnej ponuky modelov R. Možno by niekto namietal, že to je práve Golf so špeciálnym režimom, ale nie, veru nie. T-Roc je to dieťa, ktoré chodí bežne do školy, má dobre známky a v 15 je z neho masový vrah. Proste všetko funguje tak ako má, všetko je kľudné, bezproblémové až dokým nepustíte uzdu a vtedy je T-Rok R naozaj odviazaný a extrémny.

Dobre, možno by si zaslúžil trošku rýchlejšie reakcie prevodovky pri radení z jazdy dopredu na reverz, ale tú sekundu určite počkám s radosťou. Odpich je umocnený aj tým, že je v ponuke Launch Control. Pri ňom prídu vhod predĺžené pádla na radenie pod volantom. Dá sa nimi riadiť lepšie ako malými krídelkami v štandardných verziách automobilu. Keď už sa za 4,8 sekundy dostanem na stovku, tak je všetko úplne tak ako sa na športové auto patrí. Toto vlastne nie je crossover, toto je skôr trošku vyšší hothatch. Z toho by mohlo vyplývať, že najväčším konkurentom je práve podobný Golf R. Ale nie je to úplne tak Golf R je vlastne ešte úplne iná liga, tu sa skôr hráme na piesočku Audi SQ2, ale aj pri väčšom BMW X2 M35i. A aby som nezabudol, svoje chce do rovnice povedať aj Mercedes-AMG GLA 35. Lenže týchto práve ich T-Roc R deklasuje cenou. A teda aj možnosťou príplatku za výfukový systém Akrapović. Ja som ho v testovanom kuse nemal, ale aj napriek tomu som vedel v akých otáčkach pustiť akcelerátor, aby som docielil tlmené strieľanie z výfuku. Preradenie nahor predvádza klasické zachrapčanie, ale iba v režime Race. Všetko je tak ako má byť a aj napriek absencií príplatkového výfuku je T-Roc R akusticky na úrovni.

Jedna vec je drsná jazda na obľúbenom kopci, prípadne na obľúbenej mimomestskej ceste, ale druhá je reálne použitie tohto modelu. Ani tu sa nenechá zahanbiť a na štvorkolku s adekvátnym výkonom a všetkými ostatnými atribútmi má celkom prijateľnú spotrebu. Prečo píšem, že celkom prijateľnú? Lebo som videl Instagramové stories Drahomíra a Martina, ktorí mali v rovnakom termíne Golf R a Golfe R Variant a tí mali na dlhších trasách priemernú spotrebu 6 až 6,5 litra. Toto s malým T-Rocom R možné vôbec nie je. Dostal som sa, pri extrémnej snahe, na 7,5 litra. Skôr to však bolo 8,2 a týždeň som zakončil s priemerom 8,7 litra benzínu na 100 kilometrov. Toto však bolo aj s občasným využívaním výkonu, takže som vlastne stále spokojný a spotrebovo je toto vozidlo na veľmi dobrej úrovni. Na veľmi dobrej úrovni z pohľadu toho, čo ponúka. Takým menším šrámom na kráse už môže byť len mikroskopická nádrž. Dajte do batožinového priestoru niekoľko fólií minerálky a tie majú väčší objem ako priestor na palivo. Má to však jednu výhodu, pri pohľade na displej pri tankovaní málokedy uvidíte sumu presahujúcu 100 €. A to aj pri cenách prémiového benzínu nad 2 €.

Otázkou však ostáva, komu je T-Roc R určený. Štandardný T-Roc je určený tomu, kto už má plné zuby nízkych áut a chce niečo vyššie, čiže by sa dalo povedať, že staršiemu človeku. Avšak toto auto majú v obľube aj mamičky, ktoré vozia deti do školy a škôlky, lebo je dostatočne malé zvonka, ale primerane veľké vnútri. No a najvýkonnejšia verzia? Je pre tých, ktorí sa chcú odlíšiť a ktorí občas potrebujú prejsť aj po poľnej ceste. A hlavne pre tých, čo potrebujú vyšší posed a nechcú veľké auto. Teraz budem znieť trochu kontroverzne, ale práve T-Roc R ponúka skĺbenie všetkého možného za vlastne rozumnú cenu. Takýto kus, bez doplnkových výfukov, stojí 51 000 €. To znamená, že je minimálne o 20 000 lacnejší ako prémiová konkurencia. A pritom je vnútri veľmi obstojne kvalitný a vydrží aj porovnanie s týmito drahšími vozidlami. Len taká malá pikoška na záver, všimli ste si, že tento malý crossover má takmer toľko výkonu ako Ford Mustang so štvorvalcovým EcoBoostom? Teraz už viete.

Volkswagen T-Roc R

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 221 kW (300 k) pri 5300-6500 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000-5200 ot/min
   
Prevodovka Automatická sedemstupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4236 mm
Šírka 1568 mm
Výška 1819 mm
Rázvor osí kolies 2594 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1578/2060 kg
Batožinový priestor 392/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,9 s
Spotreba (WLTP) 8,5
Emisie g CO2/km 194