O Volkswagene Multivan som už niečo napísal, ale dôležité je, že je stále perfektnou náhradou za výmretú kategóriu MPV. Nie, nie je to predĺžený Caddy, je to Multivan, postavený na platforme MQB a ponúkajúci všetky jej výhody. Volkswagen Multivan je právom najlepšie sedemmiestne rodinné vozidlo, aj keď má iba 5 v niektorých verziách.
Ak si pozriete archív testov, tak som skúšal Multivan s naftovým motorom a tento má rovnaký. V čom je iný? Je za relatívne málo peňazí, lebo je v akčnej sérii Bulli predstavujúcej výhodu až 8,5-tisíca eur. Takže, skrátene, za cenu obyčajného SUV máte zaujímavé veľké auto s možnosťami prepravy akejkoľvek kombinácie rodiny s tromi deťmi a nákladu.
Multivan biely Bulli
O úrovni výbavy asi hovoria aj kolesá, ale nič nemenia na podstate auta. Je to klasický štýl MPV, alebo skôr vanov, ktoré majú všetky potrebné atribúty na to, aby bol Multivan Bulli stále medzi tými najkrajšími autami tejto veľkostnej kategórie. Má síce iba disky s priemerom 16 palcov a nemá metalickú farbu, ale akýmsi zvláštnym spôsobom to všetko hrá na správne struny a dáva správne tóny.
Predná časť Volkswagenu Multivan, aj v tomto prípade, pripomína elektrické vozidlá. To by sa dalo ľahko riešiť, keby sú spodné dve mriežky nalakované čiernou farbou. Ale našťastie sú preč tie časy, kedy mali základné modely čisto plastové nárazníky. Multivan vyzerá dobre jednoducho v každom prevedení a toto nevynímajúc.
Prednú časť dotvára ešte maska chladiča, ale aj svetlomety. Majú osadenie LEDkami, ale Multivan, v tomto stupni výbavy, nemá adaptívne lúče. Aspoň, že prepínanie diaľkových funguje vynikajúco a ako celok sú svetlá ľahko nadpriemerné na sedemmiestne autá a výborné na vany, čiže dokážu rozumne osvetliť vozovku a Multivan neoslní nikoho, kto ide oproti.
Ak sa pozriete na auto z bočného profilu, tak vidno, že čelné sklo je posunuté výrazne dopredu v potrebe maximalizovať aerodynamiku a priestor v interiéri. Volkswagen Multivan tu nerobí výnimku a vlastne pôsobí iba ako zväčšený Sharan. Vôbec nepôsobí ako auto, ktoré by bolo obrovské. A obrovský tento automobil ani nie je.
Veď na dĺžku má iba 4 973 milimetrov a na šírku 1 941 milimetrov. V tomto prípade je ale najdôležitejšia celková výška vozidla 1 907 milimetrov, čo znamená, že s ním nebude problém absolútne v žiadnej garáži. Ibaže by ste natrafili na takú ako ja kedysi v Splite, kde bolo maximum 180 cm. Vtedy som s Traficom nevošiel a nevošiel by som ani stakýmto Multivanom. Ale to je anomália. Väčšina garáži je stavaná na približne 2 metre. Takže tam Multivan problém mať nebude.
Volkswagen, sekcia úžitkové vozidlá, spravila auto, ktoré vyzerá kompaktne aj napriek rozmerom ako trochu väčšie SUV. Pôdorys by sa dal prirovnať k novému modelu Volkswagen Tayron a vnútorný priestor je úplne odlišný. No a čo je na Multivane vynikajúce? To, že vám ho susedia nebudú závidieť, ako keby si kúpite akékoľvek SUV. Stále vytvára dojem toho, že myslíte na prepravu buď športového náčinia, alebo iných nákladov, ktoré jednoducho nie sú o rozhýčkanosti.
Ako po koľajniciach
Nie, nejdem sa venovať jazde, toto spojenie do podnadpisu som vybral výhradne kvôli interiérovému prevedeniu auta. Vnútri je napríklad iba 5 sedadiel. Toto je najväčší problém auta, k ostatnému sa ešte dostanem. K tomu dobrému sa dostanem. Fakt, že máte v aute iba 5 sedadiel hovorí o jedinom. Máte obmedzené možnosti do budúcna.
Veď ak si kúpite 7 miest, ktoré predstavujú príplatok 1 020 eur aj pre špeciálnu sériu v Bulli vydhádzajúcu zo základného Multivanu, tak máte omnoho širšie možnosti. Veď dve sedadlá dokážete ľahko vybrať z auta a mať ich v zálohe, pre prípad potreby.
Všetky sedadlá sa dajú posúvať po koľajniciach, pričom to stredné nemusíte ani len sklápať. V prípade bočných musíte v strede sedadlá sklopiť, lebo majú obmedzené vystreté pohyby. Je to z dôvodu, aby boli vystreté iba v častiach, kam dočiahne bezpečnostný pás.
Ja by som volil určite 7 sedadiel a vyberal ich podľa potreby. Veď vyberanie a nakladanie je absolútne jednoduché. Stačí potiahnuť za šnúrku a sklopené sedadlo máte v rukách. No a potom stačí sedadlo osadiť do koľajníc a je naspäť. Multivan tu vyhráva cenu za najlepšiu variabilitu a neprekonáva ho aktuálne absolútne nič. A najmä je výborný ak má priplatených 768 eur za multifunkčný stolík.
O priestore vzadu je asi hlúpe hovoriť, je obrovský a záleží najmä od posunutia sedadiel a od počtu ľudí na palube. Môžete mať mnoho rôznych usporiadaní a v každom prípade do auta zmestíte čokoľvek. Ak by ste náhodou mali problém, tak stále existuje Multivan s predĺženou karosériou, ktorá pridáva 20 cm na zadný previs.
Predná časť interiéru Volkswagenu Multivan využíva rovnaký štýl ako vlastne aj Golf. V strede je dotykový displej. Golf pred modernizáciou, aby som bol presný. V strede je dotykový displej informačno-zábavného systému, pred vodičom je druhý displej zobrazujúci informácie. Ale aj tu by som odporúčal príplatok za drahší displej, 348 eur, ktorý má viac možností. Tento je trošku oklieštený. Nemá toľko atribútov ako ten drahší, ale rozhodne autu stačí.
Na predných sedadlách by som dokázal spraviť veľa kilometrov, čo sa mi aj podarilo, veď som za týždeň nabehal viac ako bežný priemer na Slovensku. A to znamená, že mám odskúšané sedadlá aj na dlhšie trasy a sú v poriadku. Majú všetky nastavenia, ktoré potrebujem a dokonca majú dve lakťové opierky, čiže sa nemusím opierať o vyplň dverí. V rámci šetrenia priestoru si prepínanie prevodovky našlo miesto tam, kde ho má aj nové Porsche Cayenne a nové Porsche Panamera, ale Multivan mal toto prepínanie predtým ako to bolo cool v Štutgarte.
Spotreba? Nízka, toto je osobák!
V prípade modelu Multivan máte aktuálne na výber z dvoch dvojlitrových motorov. Menší 1,5-litrový aktuálne v ponuke nie je, rovnako nie je v ponuke zatiaľ ani plug-in Hybrid. Tie ale možno neskôr budú. Teraz si môžete vybrať medzi TSI a TDI. Najlogickejšou voľbou, pre toto auto, je určite naftový štvorvalec, ktorý dokáže fungovať s nízkou spotrebou.
Dvojliter je spojený so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá radí celkom schopne, bez trhania a hlavne zbytočne nepodtáča motor. Volkswagen tu vyriešil všetky veci, na ktoré sa zákazníci sťažovali pri iných modeloch. A k tomu všetkému je výborná aj spotreba. Pri naháňaní po diaľniciach mi priemer skákal okolo 7 litrov, ale skôr zo spodnej hranice a ak som sa trochu posnažil, tak som sa vedel pozerať, mimo diaľnic, na 5,3 lirta nafty na 100 km. Toto by som s benzínovým dvojlitrom určite nedokázal.
Pri spotrebe treba mať na pamäti, že Multivan je stále veľké, aj keď aerodynamicky optimalizované vozidlo. Je možné, že nízka spotreba bola aj záležitosťou relatívne nízkej hmotnosti vozidla. Keď by bola vyššia, napríklad o ďalšie dve sedadlá, tak by aj spotreba trochu vyrástla. Ale stále sa dá hodnotiť ako veľmi dobrá.
Jazda v Multivane je príjemná nielen kvôli sedadlám, ale aj vysokej bočnici diskov. Pri väčších diskoch by som určite do výbavy naviazal aj adaptívny podvozok DCC za 1 512 eur, ale táto základná verzia ho vlastne nepotrebuje. Menšie 16-palcové zliatinové disky totiž disponujú pneumatikou, ktorá je dostatočne vysoká na utlmenie nejakých rázov.
Stojí fakt iba toľko?
Volkswagen Multivan Bulli T7 má aktuálnu základnú cenu 37 788 eur, pričom cena kusu, ktorý som si vyskúšal, sa dostala na 44 268 eur. Za podobne veľké auto je to až šialene dobrá ponuka. Sú to naviac ceny s DPH, takže tie, čo zaplatí hocikto. Za podobné peniaze už takmer nie je žiadny z konkurentov a v tejto akčnej sérii Multivan Bulli jednoducho nemá konkurenciu.
Je to príjemné auto, ktorá je stavané ako osobné, nič v ňom nebúcha a nevŕzga a stále dáva pocit toho, že si niekto rozmyslel ako má byť auto usporiadané. Ak by som si ho kupoval ja, pridal by som určite zopár prvkov, pričom by som sa dostal na mojich 80 000 €. Ale reálne by som z toho nepotreboval väčšinu a asi stačila by mi sedemmiestna verzia Bulli s posuvným stolíkom.
No a aktuálne je v základnej cene všetkých verzií záruka na 2+2 roky, alebo do najazdenia 120-tisíc kilometrov.
Volkswagen Multivan Bulli T7 TDI
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 3000-3750 ot/min |
Krútiaci moment | 360 Nm pri pri 1600-2750 ot/min |
Prevodovka | Automatická sedemstupňová, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4973 mm |
Šírka | 1941 mm |
Výška | 1907 mm |
Rázvor osí kolies | 3124 mm |
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) | 2040/810 kg |
Batožinový priestor | veľmi veľa l |
Palivová nádrž | 58 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 190 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,6 s |
Spotreba (WLTP) | 5,3/100 km |
Emisie g CO2/km | 140-141 |