Test Volkswagen Multivan T7 TDI: Osobná premena

Aký má byť nový Multivan? Má byť znova postavený z dodávkového vozidla, alebo má byť osobnejší? Túto otázku, teda túto sústavu otázok, mali určite aj na poradách vo Volkswagen úžitkové vozidlá a zvolili práve druhú z možností. Nový Multivan T7 je teda posunutím od štandardu, je úplne novým vozidlom, ponúka nové možnosti a vyzerá pritom inak ako úžitkoví bratia. Privítajte Multivan T7, ktorý chce nanovo stanoviť pravidlá tejto triedy.

Multivan má byť teda osobnejší, má byť príjemnejší na jazdu, má byť vhodnejší pre kohokoľvek a kvalitnejší ako kedykoľvek doteraz. A zjavne sa mu to aj darí. K nám do redakcie prikvitol jeden s výbavou Life, krátkym rázvorom KR a veľmi striedmou výbavou. To dôležité je však pod kapotou. Tam pracuje naftový štvorvalec s tradičným označením TDI.

Multivan T7 TDI je budúca klasika

Výrazný odklon od úžitkovej časti ponuky je pri novom Multiváne s označením T7, čiže siedmej generácie, naozaj zreteľný. Auto už skôr pripomína menšie osobné vozidlá, za čo môže tvarovanie prednej časti a v tomto prípade aj bočného profilu. Veď práve verzia s označením KR je, subjektívne, tou krajšou, lebo nemá vzadu výrazne predĺžený previs. Vozidlo stojace na štandardnej osobnej platforme znesie naozaj aj kritiku modernosti. Je adekvátne dobe a v budúcnosti sa určite stane vyhľadávaným modelom.

Z pohľadu zovňajška mi prichádza jediná výčitka, ktorú môžem autu adresovať. Mriežky v nárazníku by som radšej videl lakované v čiernej farbe, lebo takto až príliš evokujú elektrické stopy do budúcnosti. Nad nimi sú prítomnejšie vyzerajúce predné svetlá, ktoré, v tomto prípade, nedisponuje osvetlením IQ.Light, ktoré do tejto triedy prináša adaptívne lúče diaľkových svetiel. Toto má štandardné LEDkové svetlá, ktoré svietia obstojne, ale vôbec by som sa nebránil príplatku práve za lepší svetelný systém (1 512 eur s DPH). Aj tu síce funguje automatické prepínanie diaľkových svetiel, ale to nie je úplne také ako vyrezávanie segmentov, aby svetla neoslepovali ostatných vodičov.

Nejaké veľké prevraty so samotným tvarom karosérie sa nedajú veľmi veľa robiť, lebo vždy treba využiť priestor maximálne. Multivanu T7 sa to ale čiastočne darí a aj tu prináša určité novátorské detaily. Jemné zaoblenie s malou odtrhovou hranou v zadnej časti je len pripomienkou modernosti vozidla a to isté možno tvrdiť aj o horizontálne štruktúrovaných zadných svetlách. Tie sú najväčšou útekovou snahou od úžitkovosti modelu.

A teraz vážne, tento Multivan je strieborný. Má relatívne malé disky s priemerom 17 palcov. A aj napriek tomu mu nič vizuálne nechýba. Jasné, v ponuke sú aj dvojfarebné karosérie, väčšie disky s priemerom až 19 palcov ale stále platí, že decentný vzhľad môže byť častokrát vhodnejšou voľbou. Nemám rád strieborné auta, ani obyčajné disky, ale tu to akosi až príliš dobre hrá na rovnakú strunu. Vlastne by mi nebolo treba absolútne nič iné. Takto je Multivan T7 TDI dostatočne Cool. Jedinou zmenou zvonka by u mňa boli adaptívne svetlá. Naozaj nič viac.

Variabilita s veľkým V

Mnohí určite tvrdia, že najväčším skokom vpred je kvalita interiéru. Nehádam sa, je to veľký pokrok, ďalší hovoria o modernosti stvárnenia a použití komponentov približujúcich vozidlu osobným autám. Ani tu sa nehádam Multivan T7 TDI je naozaj výrazný skok vpred. Ale mne do oka padlo niečo úplne iné. Variabilita vnútorného priestoru je až šialená. Toto auto má štandardne 7 sedadiel v usporiadaní 2+2+3. Ale prehodiť to na 2+3+2 je záležitosť pár sekúnd. Stačí vycvaknúť lakťové opierky v strednom rade a sedadlo z tretieho radu jednoducho posunúť v koľajničkách. Takisto sa dá posúvať aj stolík v strede. Môžete ho mať ako stredovú lakťovú opierku vpredu, alebo ako konferenčný stôl v strednom rade. A je pevný v akomkoľvek nastavení.

Priestorové pomery najkratšej verzie sú plne adekvátne celkovej dĺžke 4 973 milimetrov. Buď máte 7 miest a malý batožinový priestor, do ktorého sa ale viete zbaliť na kratšiu dovolenku, alebo máte 5 miest a kufor s obrovským objemom. Je to len na vás akú konfiguráciu zvolíte. Multivan má naozaj veľa možností. Dokonca si viem predstaviť usporiadanie 2+1+1 a držiak na motorku v koľajničkách na jednej strane. Takto je možné ísť na preteky s tímom mechanikov. Cool! O tomto je asi tá časť názvu Multi. O tom, že toto auto dokáže plniť extrémne veľa funkcii, čo dokáže máloktoré iné jediné auto.

A áno, Multivan T7 je kvalitný a stavba na štýl osobného auta predvádza aj inú tuhosť oproti úžitkovým derivátom. Dokonca ani pri Garážovom Rasťovom signature move, pri jemnom krížení náprav nemá Multivan T7 vŕzgavé tendencie a nekrúti sa nejako výrazne. Aj toto je teda výrazný skok vpred.

Nech sú však miesta vzadu akokoľvek príjemné a pohodlné, stále je najlepšie vodičovi. Aj vzadu je možnosť nastaviť klimatizáciu, ale vodič má výborný infotainment a všetko úplne logicky rozmiestnené. Možno niekomu bude chýbať panel nastavenia vzduchotechniky, ale ja som nastavil teplotu a o viac sa nestaral. Do menu klímy sa dá dostať jednoducho po stlačení príslušnej plochy pod displejom a teplota sa dá meniť aj okamžite. Vlastne, plocha softvérových tlačidiel priamo pod volantom nie je podsvietená. Rovnako ako v reálne osobných Volkswagenoch. A tu by sa podsvietenie hodilo. Pri konfigurácii ale určite nezabudnite na vyhrievanie sedadiel. Ďakovné pozdravy môžete posielať na našu adresu a v zime budú naozaj opodstatnené.

Multivan T7 TDI

Doba červených písmen T, D a I je preč a aj tak je tento motor výborný. Má dva litre objemu a výkon 110 kW (150 k). Cez sedemstupňovú automatickú prevodovku poháňa, v tomto prípade, predné kolesá. Štvorkolka bude v ponuke neskôr. Ale najskôr k najväčšej nevýhode Multivanu. Tá sa týka všetkých verzii a ohŕňal som nad ňou nosom už pri prvej jazde. Prvý stĺpik karosérie spôsobuje miernu neprehľadnosť a dokáže sa zaň schovať aj stredne veľké auto, nieto ešte cyklista. Preto sa pozerajte poriadne. Je mi jasné, že auto je pasívne bezpečné aj vďaka tomuto kusu kovu, ale pri pozeraní von treba naozaj pozerať aj za roh a sledovať aj výstupy zo senzorov.

Samotný motor autu stačí, nevyniká síce oslnivými dynamickými parametrami, ale ani nedostatkom výkonu netrpí. Je tým pomyselným ideálnym základom, na čom by mal Multivan T7 stavať. Aj plné auto s ním dokáže spokojne držať diaľničné rýchlosti a zároveň nespôsobuje bolesť hlavy z kalkulácií pri nutnosti predbiehania. Dvojliter pre Multivan T7 TDI je naozaj absolútne bez problému aj pohon tejto veľkej škatule. Dynamikou teda veľmi neoslní, ale šok spôsobí pohľad na spotrebu.

Počas týždňa prešiel tento Multivan T7 TDI až 1 600 kilometrov, drvivú väčšinu po diaľniciach. A priemer ostal na 7,1 litroch nafty na sto kilometrov. Pri absencii diaľnic, alebo cestovaní z Bratislavy do Trnavy predpísanou 110-tkou, ehm, 115-tkou podľa tacho, zvláda jazdiť za 5,3 litra. A to je dekelodpaľujúca hodnota. Ešte raz, nulovanie na Zlatých Pieskoch, celkom ustálená jazda slušnou rýchlosťou, velké auto a taká spotreba! Killer move!

Pritom je jazda pohodlná. Dobre, táto verzia, tento kus, nemá DCC, čiže adaptívny podvozok, ale kombinácia sériového setupu a sedemnástok diskov predvádza najlepšie chovanie aké môže. Nič iné do tohto auta nechcete ako komfort. A Multivan T7 TDI ho predvádza, lebo nemusí myslieť na transport extrémne ťažkých nákladov. Stačí myslieť na pasažierov. Ostatné sú záležitosti Transporteru a prípadne Carvelle.

Univerzálne auto za optimálnu cenu

Koľko stojí tento Multivan T7 TDI? Na prvý pohľad nie málo, lebo s priemernou výbavou má v cenníku 56-tisíc eur s DPH. Avšak keď sa pozrieme na konkurenciu, napríklad na triedu V od Mercedesu, tak tá je drahšia a stále úžitkovejšia. Citroën, Peugeot a Opel ostali pri elektrických verziách a Trafic je síce fajn, ale pri ňom tiež vidno úžitkáč. Najväčsí konkurent, Hyundai Staria ešte len príde, takže Multivan T7 TDI má šancí naozaj veľa a je jedným z najuniverzálnejších áut aktuálne, ktoré dokáže skĺbiť rodinu, prácu a aj hobby, veď stačí otočiť jedno sedadlo v treťom rade a môžete chytať ryby aj v lejaku. Moja špecifikácia Multivanu by však bola za viac ako 65-tisíc.

Volkswagen Multivan Life KR TDI DSG

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 3000-3750 ot/min
Krútiaci moment 360 Nm pri 1600-2750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4973 mm
Šírka 1941 mm
Výška 1907 mm
Rázvor osí kolies 3124 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2040/2850 kg
Batožinový priestor -/-  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,6 s
Spotreba (WLTP) 5,3
Emisie g CO2/km 140-141