Je veľmi málo áut, ktoré si zaslúžili status kultu a ikony. Medzi ne ale určite patrí Golf GTI, ktorý mal trochu vymäknutú fázu vo forme štvrtej generácie, ale aj tá potom prišla celkom na to, čo má robiť s 1,8-litrovým motorom s výkonom 132 kW (180 k). Od piatej generácie je však Golf GTI znovu pojmom medzi ostrými hatchbackmi, pojmom, ktorý už nezostarne a nestratí sa. Aspoň teda v ôsmej generácii. Čo bude ďalej je otázne.
A máme tu rovno jednu dôležitú vec, toto auto som nemal mať. Veď to osud zariadil tak, že mi dvakrát test padol kvôli niečomu, už si nepamätám čomu. Lenže teraz som si mal ísť zobrať Volkswagen ID.3 Pro Max s modernizáciou a aj tento test nejako nevyšiel. Miesto neho som dostal ponuku vziať si Golf GTI. Odmietol som? Jasné, že nie! Je to predsa fantastický hatchback a má, tento konkrétny kus, manuálnu prevodovku!
Už asi každý počul o tom, že s týmto ručným náradím už nebude v ponuke. Možno už nie je, čo bude extrémna škoda, lebo s ním jazdíte s adrenalínom a pocitom ešte väčšej kontroly ako v prípade pádiel pod volantom. Preto som bez problému popresúval redakčné autá a siahol práve po kúsku, ktorý ma má presvedčiť o kompetentnosti iných verzii ako Clubsport, ktorý som mal dva roky dozadu.
Ale pôjdem na to pekne po poriadku. V pondelok si auto beriem, idem na sever, nič zásadné, žiadna zásadná extrémna jazda, všetko úplne v pohode. Golf GTI je celkom príjemný, veď má len 18-palcové zliatinové disky. Tie nie sú extrémne tuhé a človek, ktorý robil konfiguráciu tohto auta ju zvládol perfektne. Veď ma rozumné kolesá s celkom nerozumnými pneumatikami, ale to je vlastne len môj nenávistný boj. Jednoducho nemám rád pneumatiky od Bridgestone. Toto sú síce tie lepšie, Potenza S-005, ale už sú vpredu celkom dynamicky používané, určite viete, čo tým myslím.
Úvodná jazda po diaľnici a časť mimo nich ukázala, že s Vokswagenom Golf GTI sa dá jazdiť úsporne. Kombinovaný priemer mám 6,9 litra na 100 km a to smerom hore na sever. Nie, toto auto nemá ani len bezkľúčové odomykanie, má len bezkľúčové štartovanie, ale má tu geniálnu páku a ešte lepší tretí pedál. Takto je Golf GTI absolútne famózny a nič mu nechýba. Vlastne červená farba necháva zaniknúť červené detaily v prednej maske. Až na ten nárazník je toto auto úplne nenápadné. Nárazník je inak tvarovaný a má LED hmlové svetlomety s 5 bodmi žiarenia. A k tomu IQ.Light, v rámci príplatkovej výbavy. Znova opakujem to isté, nič viac netreba, toto je perfektná konfigurácia.
Hneď druhý deň však vyrážam na inú cestu. Nie po diaľnici, aj keď prvý úsek môže práve toto naznačovať, mimo diaľnic po trocha kľukatejších cestičkách. Pri dynamickej jazde sa mi spotreba automaticky vyše zvyšuje na 8,5 litra, ale priemerne aj s tým, čo som šiel predtým veľmi slušne. V zákrutách cítim, že Golf GTI je vynikajúco odladené auto s dobrým podvozkom, ale aj tu je jeden háčik. Predné pneumatiky som už spomínal. Zoznámte sa, majú dezén taký, aký by som na vlastnom aute už dávno nemal. Znamená to, že mi Golf GTI trochu viac uteká von predom zo zákruty. Verím tomu, že kedy prehodím predné pneumatiky dozadu, tak viem v každej zákrute predviesť perfektný lift off oversteer.
Hlavne cez českú Bílú do našej Bytče som si jazdu užíval v každej zákrute. Dokonca som si zvykol aj na to ako fungujú pneumatiky. Ak by som si mal vybrať najlepší Golf, ktorý som zatiaľ testoval, asi by to nebol Golf R, ani Golf Clubsport, ale jednoducho táto obyčajná ľudová voľba. Jazdí dokonale, v rámci možností triedy, vlastne aj v rámci cenovky.
Áno, keby si ho konfigurujem, tak vymením zopár detailov, pridám si, ako rozmaznané dieťa, aj bezkľúčové odomykanie, ale hlavne by som si nechal tento interiér s výbornými sedadlami kombinujúcimi pohodlie a športovú náturu a tiež by som si nechal manuálnu prevodovku. Mám pocit že je poskladaná lepšie ako v akomkoľvek inom Volkswagene, ktorý som kedy v rukách mal. A ešte by som možno zmenil farbu, v nemeckom konfigurátore som videl brutálny odtieň žltej. Ten mi pripomína odtiene verzie Pirelli pre piatu generáciu tohto vozidla.
A čo by som ešte zmenilo? Možno by som dal nejaké jednoduchšie vypínanie udržiavania v pruhu na diaľnici, prípadne inú kalibráciu. Prečo? Jednoducho preto, že ma stále upozorňuje aj keď volant držím dvoma rukami. Mám asi príliš pevné držanie kormidla, lebo mi stále kritizuje, že som ho pustil. A pritom nie. A možno by som, aj napriek prijateľnej spotrebe, ktorá mi za celý týždeň vyšla 7 litrov na 100 km, prijal väčšiu nádrž. Nič iné na aute meniť netreba.
Ostatné je v poriadku. Vzadu je miesta dosť, kufor má rozumnú veľkosť aj na rodinné využitie, všetko je tam, kde má byť, dokonca aj displeje sú použiteľné. Ten v strede má síce klimatizáciu, ale nastavil som ju raz a skratky mi dovolili využívať aj vyhrievanie sedadiel bez nutnosti stláčania displeja. Zobrazovacia jednotka pred vodičom predvádza viacero verzií toho ako vyzerajú jednotlivé prvky, ale najlepšia je tá alternatíva, čo ukazuje v strede otáčkomer a digitálny rýchlomer, pričom po bokoch si môžem zvoliť čo chcem. A ja chcem vlastne spotrebu a ďalšie prevádzkové údaje.
Volkswagen Golf GTI v tejto špecifikácii stojí 42 000 €. Je to menej ako stojí Megane RS Ultime, ktorý si už nemôže objednať. Je to menej ako stojí Focus ST, ktorý je pre Golf GTI možno najväčším konkurentom s manuálom. Vlastne ešte nesmiem zabudnúť na Hyundai i30 N, tiež veľmi dobre jazdiace auto, ale s trochu slabšie kvalitatívne spraveným interiérom. Hyundai má jednoducho horšie detaily. Ale je tu ešte jeden konkurent, ktorý sa vojde do 50 000 aj s pár kúskami výbavy . Dokonca má v tejto cene automat a dokáže predvádzať ešte o štipku nižšiu spotrebu. O kom hovorím? O BMW 128 ti, ktoré som mal na ešte horších pneumatikách, ale podvozok sa vysporiadal aj s nimi.
Najväčšia dilema by teda bola, či zostať pri manuále, alebo automate. Ak by som bral automat, tak by to mal Golf ťažšie, ale pri manuáli by mal ako súper iba Focus. Veď Civic Type -R je úplne inak naladený a výrazne drahší.
No a teraz vážne, ak hľadáte dokonalé auto, ktoré má rozumnú spotrebu, prijateľné prevádzkové náklady, dobre riešený vnútorný priestor, použiteľný displejový systém, tak ho asi máte. Golf GTI je legenda právom a stále má čo povedať! Má toho povedať viac ako kedykoľvek doposiaľ. Rozprávajte sa s ním.
Volkswagen Golf GTI
Motor | R4 benzín |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 180 kW (245 k) pri -ot/min |
Krútiaci moment | 370 Nm pri 1600-4300 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4287 mm |
Šírka | 1789 mm |
Výška | 1461 mm |
Rázvor osí kolies | 2627 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1460/1920 kg |
Batožinový priestor | 374/1230 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,4 s |
Spotreba (WLTP komb.) | 6,9 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 157 |