Test Mercedes GLC 220d kupé: Bežec na ultra dlhé trate

Stredne veľké SUV od Mercedesu má v ponuke aj karosériu kupé. Reč je o GLC a aj keď si o praktickosti a samotnom zmysle tejto karosárskej varianty môžeme myslieť kaďečo, faktom je, že predaje a obľúbenosť hovoria jasnou rečou. Mercedes GLC prešiel faceliftom a preto sme sa naň radi znova pozreli. Tentokrát v rozumnej a pragmatickej motorizácii 220d, teda so štyrmi naftovými valcami a výkonom tesne pod 200 koní.

Čo sa faceliftu týka, žiadne radikálne zmeny v exteriéri nepriniesol. To ale vôbec nie je na škodu, keďže GLC kupé stále vyzerá dostatočne moderne a zub času ho ešte nestihol nahryznúť. Zmeny sú teda iba decentené a úplný laik ich ani nemusí zachytiť. Avšak ide tu najmä o mierny redizajn predných a zadných svetiel a tiež prednej masky. To zákazníka až tak zaujímať nemusí, avšak čo si určite všimne je až zarážajúco nízka spotreba, ktorú má na svedomí aj vylepšený koeficient odporu vzduchu, ktorý Mercedes vníma ako veľkú prednosť inovovaného GLC kupé. Ten sa zredukoval z hodnoty 0,30 na 0,27 a zároveň ho má verzia kupé nižsí aj oproti tradičnej SUV karosérií. Veľmi mierne sa zmenil aj zadný spoiler, čo tiež zlepšuje obtekanie vzduchu. Suma sumárum je GLC kupé aj v tejto facelifotvanej podobe stále dizajnovo vyváženým a proporčným produktom. Ak samozrejme chcete karosériu SUV kupé a dáva vám zmysel. Výhodou je, že auto stále nie je príliš opulentne veľké a mohutné a nedáva svoj luxus a prémiový rodokmeň vulgárne najavo, čo nám je veľmi sympatické. Tmavomodrá farba aj AMG disky sú decentné a elegantné. Ak teda chcete GLC kupé so všetkými jeho kvalitami ale nemáte potrebu o tom okoliu príliš kričať, táto kombinácia je fajn. Na diskoch nám ale trochu vadil príliš vysoký bočný lem, ktorý ich opticky zmenšuje, keďže sú naviac čierne a spývajú s pneumatikami.

Kabína testovaného kusu na prvý pohľad zaujme škoricovou kožou sedadiel a dverí v kombinácií s drevom dekorovaným zvislými pruhmi. Ak by bol exteriér príliš „farebný“, bolo by to možno až príliš. V prípade tmavomodrej karosérie to ale pôsobí decentne a nechýba tomu iskra. Super! Stredový tunel má zasa lesklý piánový obklad a bohato dimenzovanú prepážku pod ním. Esteticky samozrejme nemáme výhrady, odtlačky prstov ale takéto povrchy milujú. Súčasťou faceliftu sú aj nové displeje a, možno trochu prekavapivo, sa ten väčší z nich nachádza pred vodičom. Má až 12.3″ a dopĺňa ho head-up displej. Centrálny infotainment má o niečo menšiu plochu, konkrétne 11.9″. Graficky aj odozvou patria oba k úplnej špičke a teda kvalitatívne sú na úrovni, akú od prémiového SUV očakávate. Ak už Mercedes máte, s logikou ovládania nebudete mať problém. Človek „zvonku“ može byť na prvý dojem zaplavený informáciami a trochu dezorientovaný, zvykanie však trvá rádovo pár hodín, maximálne dní. Žiaden ergonomický problém teda nehrozí. Volant samotný má skvelú hrúbku venca a dizajnovo vydarený je aj sploštený spodok a zdvojené ramená. Tlačidiel je na ňom síce na prvý pohľad až príliš avšak vďaka tomu máte ovládanie audia aj displeja pred vodičom ihneď poruke a nemusíte skladať ruky z volantu. A to je samozrejme bezpečné a funkčné, aj keď dotykové plochy sú občas až príliš reaktívne a treba si na ne zvyknúť. My konkrétne sme trochu zápasili s ovládaním hlasitosti audia. To je ale jedno z mála negatív inak vynikajúcej kabíny. Mimochodom, práve displej pred vodičom ponúka nepreberné množstvo zobrazení, od úplne minimalistického až po mapu naviagácie cez celý displej, čo nám veľmi vyhovuje. Extravagantným prvkom kabíny sú jednozančne aj turbínové výduchy ventilácie. Okrem volantu je ale kabína takmer úplne zbavené fyzických tlačidiel a dizajn je tak vcelku uhladený, preto takýto výstrednejší prvok vôbec nevadí. Výbava je samozrejme špičková. Klimatizácia má dve zóny, navigácia aj parkovacie kamery sú na vrchole toho čo viete bežne dostať. Plejáda jazdných asistentov, ako napríklad parkovací asistent či snímanie semaforu. Ak nevidíte na svetlo, nemusíte vykrúcať krk ale na centrálnom displeji vidíte živý náhľad celej križovatky a tiež výstraha, ak by ste nebrzdili pred červenou. Priestorové pomery vpredu sú bez debaty štedré a vďaka mohutnej palubnej doske a tunelu sa tu cítite príjemne útulne a bezpečne, odizolovane od vonkajšieho sveta. Oproti predošlej generácií je príjemným prekvapením aj priestor vzadu, ktorý je vcelku slušný a dve dospelé osoby tu budú v úplnom pohodlí a komforte. Samozrejme, ak pôjde o nadpriemerne vysokých jedincov, priestor na hlavy bude pre nich lepší v klasickom SUV a nie kupé. Aj tak je to vzadu ale prekvapivo fajn. Batožinový priestor má po novom objem 545 litrov, čo veľmi kvitujeme, pretože ide o slušnú a dostatočne veľkú hodnotu, ktorá aj z kupé robí pomerne praktické auto. Samostatnou kapitolou je motor. Naftové agregáty dnes už nie sú úplne v kurze, ale štvorvalcové 220d je jedným z najlepších motorov svojho druhu. Z objemu dva litre dokáže dostať 145kW/197 turbom podporených koní. Naviac ide o mild-hybrid. K tomu krútiak solídnych 440 Nm a toto všetko smerované na všetky kolesá, vďaka systému 4Matic. Výkonovo ide o veľmi príjemný a dôstojný motor, ktorý aj relatívne ťažké auto rozpohybuje na stovku za 8,1 sekundy a nechýba mu ani pružnosť a reaktivita na plyn. Nie je to vyslovene športovec, predstava športu s dvojtonovým SUV nám stále pripadá trochu detinsky. Nám tento motor príde ako úplne pragmatický ideál pre bežné denné použitie. Kultivovaný chod, dostatok výkonu so slušnou rezervou a tá spotreba! Auto vážiace zhruba dve tony s výborne odladeným deväťstupňovým automatom, štvorkolkou a takmer dvoma stovkami koní dokáže v kombinovanom cykle atakovať hranicu 5 litrov na sto kilometrov. To je až šokujúco málo! My sme sa po týždni dostali na hodnotu 5,4 litra, avšak jazdili sme hlavne po diaľnici. Na okreskách pôjdete aj hlboko pod 5, ak sa čo i len trochu posnažíte. V kombinácií so 62 litrovou nádržou to znamená dojazd cez 1000 kilomterov, čo robí z tohto auta priam geniálny krížnik. Auto je pritom veľmi komfortné a dokonca aj v športovom režime skvele izoluje a filtruje nerovnosti. Riadenie je komunikatívne a náklony karosérie sú minimálne.

Mercedes GLC 220d kupé v tejto špecifikácií sa javí ako  prekvapivo praktické auto, vzhľadom k typu karosérie. Má samozrjeme špičkovú a luxusnú kabínu ako stvorenú na dlhé trasy, ale ani s priestorom vzadu to už nie je zlé, rovnako tak v kufri. Ak zvolíte správnu farbu a doplnky, ani zvonku nebude príliš okato pútať pozornosť. Proste taký tichý a nenápadný luxus. Ak sa pri výbere motora riadite primárne hlavou, tak 220d je bez debaty vašou voľbou. Smiešne nízka spotreba, dostatok výkonu, kultivovaný prejav a nekonečne dlhý dojazd na jednu nádrž. V základe stojí verzia 220d kupé so štvorkolkou 64 980 eur s DPH, čo rozhodne nie je málo, ale je to tak nejak adekvátne k tomu, čo dostanete. Ako to však u prémioviek býva, ak sa neudržíte pri príplatkovej výbave, poľahky skončíte s cenovkou o tisíce vyššou. Tak či onak, ako celok ide o veľmi vydarený a luxusný produkt, ktorý má spotrebu malého mestského auta.

Mercedes-Benz GLC 220d kupé

Motor R4 nafta
Objem 1993 cm3
Výkon 145 kW (197 k) pri 3600 ot/min
Krútiaci moment 440 Nm pri 1800-2800 ot/min
   
Prevodovka Automatická 9-stupňová 
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4764mm
Šírka 1890 mm
Výška 1605 mm
Rázvor osí kolies 2888 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2550/1945 kg
Batožinový priestor 545/1490 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (WLTP komb.) 5,1-5,8 l/100 km
Emisie g CO2/km N/A