Test Volkswagen Golf Alltrack: Keď jedno auto stačí

Kombinácie a variácie pre univerzálne auto sú naozaj niekedy dôležité. A tiež je dôležité, že mnohokrát sú požiadavky celkom protichodné. Chcem športové, ale aj terénne auto. BMW X5M? Mám zvyšných 150 a viac tisíc eur? Nie? A potrebujem niečo univerzálne? Veď Golf. Vlastne Volkswagen Golf môže byť odpoveďou na veľa automobilových otázok. A Alltrack ešte násobne.

V ponuke je ako extrémny hothatch R, ako odľahčený GTI Clubsport, R-ko má aj kombi. Dízle môžu mať športovú vizáž, ale čo pri potrebe prechádzať terénne nerovnosti, aj keď len základné? Treba rovno skočiť do Tiguanu, alebo nebodaj Touaregu? Nie, netreba, veď je tu Golf Alltrack, ktorý má terénne črty a čo je najdôležitejšie, štandardne má pohon všetkých kolies.

Vyššie a viac plastov

Recept na terénny kombík je veľmi jednoduchý, stačí predsa zvýšiť svetlú výšku a pridať plastové lemy okolo celého auta. Golf Variant, ktorý bol základom dostal aj nové prahy a všetky tieto plastové diely majú naviac niečo ako hliníkovú lištu. Vpredu a vzadu má imitovať aj výraznú ochranu spodku. To, čo sa však zmenilo je aj samotný tvar predného nárazníka. Má výraznejšie LEDkové hmlovky s piatimi bodmi.

Predné svetlá sú príplatkové a nesú logo IQ.Light. Sú to maticové adaptívne svetlomety, ktoré dokážu vypnúť lúče tak, aby neoslňovali ostatných účastníkov cestnej premávky. Okrem výrazného IQ na zdroji svetla sa dajú spoznať aj podľa toho, že pri dennom svietení a vlastne stále im svieti pás cez celú masku chladiča. Tento trend nám síce podstatou uniká, ale je veľa ľudí, ktorým sa páči.

Zadné svetlá, kde je ten prepoj omnoho zaujímavejší zase prepojené nie sú. Avšak aj tu sú LEDky, ktoré slušne vidno aj cez deň. Možno budú prepojené svetlá vzadu výsadou budúceho faceliftu. Uvidíme. Kým teda vpredu Golf Alltrack vyzerá ako z budúcnosti, zadná časť predvádza veľmi príjemnú súčasnosť.

To, čo by som, ja osobne, na tomto kuse zmenil nie sú ani tak disky. Aj keď by možno boli praktickejšie trochu menšie. Tieto sú naozaj pekné. Zmenil by som však farbu. Aj tu ma minul trend tejto hrncovo-plotovej odtieňovej hry. Jasné, začalo s tým Audi, ale teraz je na veľa ďalších modeloch a nie každému to tak sekne. Golf Alltrack by skôr vynikol s pekným odtieňom červenej, alebo bielej. Prípadne modrej.

Vnútro digitálne, vnútro priestorové

To, čo automobilka spravila s Golfom 8 oproti Golfu 7 je očividné. Z tradičných, konzervatívnych tvarov skočila do futuristickej displejovej moderny. Nie každý bude tento krok prijímať s oslavnými salvami, ale taká je doba. Trochu zamrzí, že ku tlačidlu vnútornej cirkulácie sa dá dostať len kliknutím na dotykové tlačidlo a potom na displej, ale aspoň sú tieto úkony celkom rýchle.

Druhým neduhom displejového systému sú, paradoxne, vyvedené dotykové plochy pod samotným displejom. No, konštruktéri, priznajte sa, kto zabudol na ich podsvietenie? V noci je celkom problém nastaviť teplotu. Ale zase treba uznať, že infotainment je už dobre vyladený a funguje bezproblémovo aj s pripojením zrkadleného telefónu cez bezdrôtové Apple CarPlay.

Lenže pri bezdrôtovosti zase narážam na problém. Mám malý telefón. Vždy, na bezdrôtovej nabíjačke, skĺzne mimo priestor nabíjania. Takže iPhone mini nie je cesta do Golfu ôsmej generácie. Mal som si vybrať o kúsok väčšiu lopatu. A priestor nie je len výsadou nabíjacieho miesta. Ten je v Golfe Alltrack všade. Veď už základná nízka verzia Variant je priestranná.

Kufor má ďaleko cez 600 litrov a na zadných sedadlách je viac miesta ako v hatchbacku. To je ale celkom logické. To, čím aj v interiéri Alltrack boduje sú detaily. Sedadlá majú špecifické poťahy a dávať sem kožené príplatkové čalúnenie nemá veľmi zmysel. Na operadlách  je naviac malý nápis Alltrack, ktorý pripomína verziu vozidla. Ten je aj na volante. Vlastne volant je asi lepší ako bol v GTI Clubsport. Má totiž normálne tlačidlá. Nemá tú šialenú dotykovú plochu, ktorá je náchylnejšia na mylné stlačenie dačoho.

Nie každý Golf musí byť TDI

V tejto krajine sa často stretávam s tým, že úplne dokonalý motor je TDI. No, nie je zlý a v Golfe Alltrack je v ponuke s 147 kW (200 k), ktorý je priam výborný. Avšak tento kúsok mal presne opačnú pištoľ na tankovanie. Benzínovú. Môžem povedať, že toto je optimálna voľba aj pre mestské jazdy. Dvojliter TSI má výkon 140 kW (190 k), ale pocitovo akoby mal výkonu ešte omnoho viac.

Dynamika s týmto motorom je naozaj až prekvapivá. A prekvapivý je aj podvozok. Pre Alltrack je štandardne viacprvkové zavesenie zadnej nápravy, čo sa prejavuje dobrým držaním stopy v zákrutách. Sofistikovanosť podvozku podporuje aj príplatkový systém DCC s nastavením tlmičov. Je naozaj rozdiel medzi nastavením do športového režimu a normálnym komfortným nastavením.

Ale priznám sa, príliš športovo som na Alltracku nechodil. Teda až na pár prípadov. Vtedy som ocenil nielen dobré nastavenie, ale tiež pneumatiky. Continental nesklamal ani tu. Vlastne toto auto môže byť ideálnym každodenným presúvadlom, ale občas môže ponúknuť športový zážitok. Vrodený nedotáčavý charakter je celom pekne potlačený, avšak treba s ním rátať a neeliminuje ho ani štandardný systém 4Motion. Len ho akoby posúva ďalej.

To, čo je na takomto kombi fajn je spotreba. S prehľadom sa dá držať okolo 8 litrov. S diaľnicami, dynamikou, so všetkým. Pri úzkostlivom sledovaní palubného počítača sa dá dostať aj pod 7 litrov. Lenže tento prístup je väčšinou až pri nižšom stave paliva. Možno by bolo fajn ponúknuť aj väčšiu ako 50-litrovú nádrž. Kľudne za príplatok. Určite by sa zmestila.

Ráno do práce, poobede za zábavou

Ak sa dá niektoré auto považovať za všestranné, tak to môže byť naozaj aj Golf Alltrack. Zvláda dynamickú jazdu, vďaka DCC a benzínovému motoru, má terénnejšie schopnosti vďaka štvorkolke a väčšej svetlej výške a pritom nestojí až tak drasticky veľa. Alltrack s touto výbavou je za 43-tisíc eur. Má síce konkurentov, ale najväčší z nich nie je ani Škoda Octavia Scout, ale Tiguan. Ten môže zlákať na ešte vyššiu pozíciu sedenia, avšak to znamená aj vyššie ťažisko a trochu horšie jazdné vlastnosti. Ak si budete vyberať Alltrack, tak benzín je naozaj vhodná voľba, len nepodceňujte výber farby. Sú odtiene, ktoré ku karosérii a vizáži jednoducho sedia lepšie. Možno aj lepšie ako tento sivý.

Volkswagen Golf Alltrack 2,0 TSI 4Motion

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1500-4100 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4639 mm
Šírka 1795 mm
Výška 1510 mm
Rázvor osí kolies 2679 mm
Hmotnosť (prevádzková) – kg
Batožinový priestor 611/1652 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 229 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,7 s
Spotreba (WLTP komb) 6,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 153