Volkswagen Crafter druhej generácie síce nadväzuje na predchádzajúcu generáciu, ale ponúka nové možnosti kombinovania pohonov a čo je hlavné, prichádza s nižšou cenou. A naozaj ašpiruje na titul najlepšej dodávky. Vlastne nielen to, Crafter si ten titul priamo berie pre seba, bez ohľadu na ostatných zástupcov triedy. Minimálne do budúcoročného príchodu ďalšej generácie Sprinteru.
Crafter už nie je Mercedes
Prepojenia vo svete dodávok sú naozaj šialené. Kedysi sme v tom mali jasno. Peugeot s Citroënom a Fiatom kopali tú istú ligu, ku ktorej sa pripájala Toyota. Už to tak nie je. Fiat prebehol ku Renaultu, ku ktorému je pripojený aj Nissan a Opel. No a Mercedes úzko už od prvého Sprintera spolupracoval s Volkswagenom. Ani to už nie je pravda. Po jednej generácii LT a jednej Crafteru skončilo partnerstvo.
Mercedes najpravdepodobnejšie začne paktovať s Renaultom. A Volkswagen? Ten si postavil vlastnú fabriku v poľskom meste Września a ide do toho sám. Je to logické rozhodnutie, nakoľko výroba v závodoch Mercedesu s niekedy až notorickou snahou karosérií hrdzavieť nebola ani ekonomická, ani výhodná z pohľadu reklamácií korózie. Vlastne Volkswagen v tom nebude úplne sám. V poľskej fabrike bude po jeho boku schádzať rebrandovaný MAN TGE. Proti korózii nasadili kompletné zinkovanie, ochranu dutín voskom.
Akú len chcete
Ponuka možností Volkswagenu je zatiaľ obmedzená tromi dĺžkami a tromi výškami karosérie. Je úplne logické, že veľkosti L1 a L2 ešte pribudnú. Zatiaľ sme pri dodávkach. Okrem nich je možné si zaobstarať valník, či šasi na dostavbu špeciálnej nadstavby. Priamo Volkswagen ponúka aj prestavbové centrum. V katalógu sa pýši hasičským vozidlom, pojazdnou dielňou a niekoľkými ďalšími fajnovosťami.
Dizajn nového Crafteru akoby vychádzal z toho, čo začal Multivan T6. Ani nie vlastne Multivan ako Transporter. Veľké predné svetlá a vodorovná maska chladiča sú úplným opakom vertikálnych prvkov predchodcu. Možno pôsobí menej ako nákladné auto, ale pridáva mu to štipku elegancie.
Predná časť veľkej dodávky, testovaná so špecifikáciou L4H2 mala takmer 7 metrov, vystavuje na obdiv veľké reflektory. A má prečo. Môžu byť LEDkové. Vyslovene odporúčame priplatiť za ne. Okrem bezúdržbovosti sú fakt najlepšie v triede. Nemajú síce adaptívne lúče ako niektoré osobáky, ale aj toto je výrazný skok vpred. Nie krok, skok. Tak dobre nesvietia žiadne xenóny konkurentov.
Pri dlhom rázvore, 4,49 metra je trochu horšia manévrovateľnosť, ale to asi čaká každý. Prekvapením pre nás bolo ako veľmi dokáže Crafter vytočiť predné kolesá, aj napriek tomu, že táto verzia mala pohon prednej nápravy. Drift angle to nie je, ale na predokolku naozaj úctyhodné vytočenie.
Zozadu je typickej DNA trochu menej, tam sa aj tak čarovať veľa nedá. Vertikálne svetlá sú povinnosť a sú viditeľné aj pri otvorení dverí do 180-stupňového uhla. Pri 90-stupňovom ich prekrývajú dvere, lenže s tým nič nespraví ani David Copperfield. Výrazným plusom Craftera je odpor vzduchu. Je fakt nízky, dosahuje hodnotu Cd=0,33. S aeropaketom, ktorý sme na testovanom kuse mali je dokonca len 0,30. Na porovnanie, 0,33 má Audi TTS.
Vodič na prvom mieste
Pri vývoji nového Crafteru vraj automobilka spolupracovala s niektorými vodičmi, aby vylepšila ich pracovné prostredie. Asi to tak naozaj bolo, lebo kabína fakt ponúka príjemné riešenia. V prvom rade je kompatibilná s menu z McDonaldu. Každý vodič dodávky to pozná, telefón zvoní, zákazníci, šéf, všetko dokola a jediná možnosť ako aspoň niečo zjesť je zaoblené žlté M. Dobrá správa, nápoj sa vlezie do držiakov na vrchu prístrojovej dosky, hranolky na sklopný stolík a keby bolo treba fľašu, tak tie sa do dverí zmestia kľudne aj dve s objemom 1,5 litra.
Lenže to, že je pod oknom vľavo držiak na nápoje eliminuje nohy vyložené v oknách, ako je možné vidieť na poľských dodávkach. Proste tú nohu hore nevyložíte. Niekoho to možno zarmúti, ale verte tomu, že to je prvok bezpečnosti.
Kabína nami testovaného kusu bola veľmi dobre vybavená. Volant pochádzal priamo z Multivanu a bol potiahnutý jemnou kožou. Znova to je jeden z najlepších volantov, ktoré sú v ktorejkoľvek dodávke. To sa však nedá povedať o hlavice radiacej páky. Po takom vynikajúcom volante sa dá povedať, že má len hnusný plastový povrch. Jasné, pracuje sa s ňou dobre, ale prehmat z perfektného volantu vyvolá presne tento pocit.
Ďalšia vynikajúca vec v interiéri Crafteru je sedadlo. Príplatkové ErgoComfort má niekoľko nastavení a aj keď sa s ním budete musieť skrz množstvo páčok hrať dlhšie, nakoniec nájdete dokonalú pozíciu za volantom. Plus je odpružené, čo znižuje únavu počas dlhých aj krátkych presunov. Krok hore je už len doplnenie masáže. To asi až tak nutné nebude, vzhľadom na samotnú kvalitu sedadla. A to ešte nespomíname, že aj napriek odpruženiu je vyhrievané. To niektoré automobilky nedokážu skombinovať. Vyhrievaný môže byť aj volant, ale to nepovažujeme za úplne nutnú investíciu. Nakoniec nájdete na sedadle aj druhú lakťovú opierku a zistíte, že ste v lepšom dodávkovom sedadle ešte nesedeli.
Priestorové pomery vpredu sú fakt dobré. Kým v najpredávanejších dodávkach sa tlačíte, tu máte dosť miesta a nenadávajú ani tí dvaja vedľa vás. Dokonca by sa dvojmiestna lavica dala označiť aj ako komfortná. Tu Volskwagen naozaj stanovil nový štandard naozaj vysoko. Ak k tomu prirátame automatickú dvojzónovú klimatizáciu a výborný navigačný systém, tak máme auto, ktorému často ani osobáky nestíhajú.
Jediné, čo vás bude teda v priestore pre posádku naozaj štvať je hlavica radiacej páky. A ešte to, že si nemáte veľmi kam dať mobil. Dokumenty na vrch prístrojovky tiež nedáte, lebo sa budú odrážať v čelnom skle. Ani jeden z priečinkov nemá prekrytie, tak ako mal predchodca. Ale hodíte ich do priečinku pred spolujazdcom, mobil pripojíte cez bluetooth a necháte vo vrecku. S hlavicou radiacej páky to tiež ľahko vyriešite. Crafter ju síce nemá, ale na 90 percent bude sedieť tá z Multivanu. Alebo si kúpite automat.
Šesť paliet vzadu je teória neuskutočniteľná v praxi
Veľký Crafter je naozaj veľký. Stredný rázvor MWB dokáže zhltnúť 4 palety a testovaný exemplár s rázvorom 4,49 metra a krátkym previsom však až 6. No, to je trochu zavádzajúce, aj keď dĺžka 4,3 metra ložnej plochy by mohla toto naznačovať. Lenže kvôli blatníkom sa to takto nakladať nedá. Dve na úzko za kabínou, dve rovnako za nimi a dve na šírku cez zadné dvere. To je úplne nemožné tak naložiť, budete mať 5-paletové auto s veľkorysou rezervou.
Oproti predchodcovi nová generácia získala kolmejšie hrany, čiže sa tak extrémne nezužuje smerom nahor, čo neobmedzuje v takej miere možnosť nakladať aj vyššie kusy čohokoľvek kvadraticky uložiteľného, či už hovoríme o nábytku, alebo o paletách.
Nakladanie je samostatnou kapitolou. Znova odporúčame priplatiť za dvere otvárateľné do uhla 270 stupňov, lepšie sa s tým cúva. Ale výraznú výhodu má Crafter pri nakladaní zboku. Dvere sú naozaj široké a nie je problém cez ne umiestniť ani paletu s reálnou šírkou 1,2 metra. Síce to hlásia aj iné automobilky, ale tam zavadzia prepážka, tam je nejaký výklenok dverí a 1,2 metra práve býva problémom. Tu nie. Nielen, že sú dvere naozaj široké, majú 1311 milimetrov, ale ani prepážka nezavadzia. Skôr zavadzia príplatkové madlo na uľahčenie nastupovania. Dva torxy a vybavené.
Crafter ponúka užitočnú hmotnosť od 1478 kilogramov. Lenže to je L3H1. L4H2, čiže aktuálne stredná dĺžka s vyššou strechou bude mať niekde okolo 1200 kilogramov. To stále nie je málo. Priplatenie za komfortné prvky však túto hmotnosť ešte trochu zníži, ale s tým treba rátať pri každej dodávke.
Berte rovno najvýkonnejší motor
Volkswagen Crafter nadväzuje ponukou agregátov na predchodcu. Dvojlitrový motor TDI so štyrmi valcami má 3 výkonové úrovne. Teda 4, ale jedna je pre zadokolku. Základom je 75 kW (102 k), pokračuje cez 103 kW (140 k) a končí 130 kW (177 k). Bez zbytočných prieťahov hovoríme, choďte do toho najvyššieho výkonu. Základ by bol úplne mŕtvy.
Najvýkonnejší motor je označený červeným D a červeným I. To necháva ešte potenciál na výkonnejšiu pohonnú jednotku. Takých 150 kW (204 k) by bolo asi ideál. Niežeby bol s 130 kW (177 k) Crafter pomalý, ale kombinácia komfortu a naladenia auta žiada trochu viac.
Prevodovka so šiestimi prevodovými stupňami má príjemný chod a vždy viete aký prevodový stupeň tam sadol. Ale… Ale v ponuke je aj osemstupňový automat. Žiadna dvojspojka, ale hydrodynamický menič. To je tiež v triede unikát. Choďte do neho, budete mať krajšiu hlavicu radiacej páky a adaptívny tempomat so zastavením a opätovným rozbehnutím.
Celkovo sa jazdné vlastnosti prázdneho a naloženého auta dosť odlišujú. Naložené je samozrejme trochu lenivejšie, ale prekvapivo netrpí komfort. Ako odporúčanie však vystáva rada o dokúpení vzduchových tlmičov na zadnú nápravu. Takto auto naložíte a hneď vyzerá ako preťažené aj keď nie je.
Nízky aerodynamický odpor je kompatibilný s nízkou spotrebou. Sú tomu prispôsobené aj užšie pneumatiky so šírkou 205 milimetrov miesto 235. Reálne sme na bežnej trase mesto/mimo mesto s veľmi ľahkou nohou dali 6,5 litra. Ale pri naozajstnom využívaní dokážete prísuny paliva držať do 8,5 litra v akomkoľvek prostredí. Len by sme privítali aspoň 100-litrovú nádrž.
V ponuke je aj verzia s pohonom zadnej nápravy a najmä štvorkolka s Haldexom. Výhodou štvorkolky je výrazne nižšia cena obstarania ako pri predchodcovi. 4Motion sa automaticky zapína pri nízkych teplotách, silnom bočnom vetre a pri ťahaní prívesu.
Ochranná armáda
Crafter prichádza s elektronickými asistentmi, ktorí nie sú úplne štandardom pre všetky dodávky. Elektromechanický posilňovač je základom pre niekoľkých užitočných podporných systémov.
Ako sériová výbava je asistent bočného vetra, ktorý auto spomalí, ak systém vyhodnotí, že sila vetra je príliš veľká a pôsobí na bok auta až príliš. V základe je aj multikolízna brzda. Ale to až tak ľahko nezbadáte a nevyužijete.
Omnoho častejšie budete využívať adaptívny tempomat a udržiavanie jazdného pruhu. Aj naložené auto dokáže vyrovnať svoju dráhu a vrátiť sa do pruhu. Adaptívny tempomat tiež funguje výborne, ale lepšie funguje pri voľbe automatickej prevodovky.
Ako jediný zatiaľ ponúka Crafter možnosť automatického parkovania. Pre nami testovaný 7-metrový model stačí na zaparkovanie 8 metrov. To znamená, že mu stačí medzera pol metra z každej strany a dokáže auto aj vyparkovať. Cool. Ale zaparkovať na senzory s kamerou nemá problém nikto. Výhodou sú veľké spätné zrkadlá a ľahké ovládanie volantu. Vážne, radšej berte kameru a senzory, automatické parkovanie je len pre začiatočníkov. A kde aj tak nájdete 8-metrové parkovacie miesto na pozdĺžne zaparkovanie?
Lepší ako doteraz, lepší ako ostatní
Nový Crafter je lepší ako predchodca, najmä nebude hrdzavieť. Ale tiež ponúka až neuveriteľné množstvo asistentov, ktorí ešte v segmente nenašli uplatnenie. Právom si môže zobrať titul najlepšia dodávka. Má Full LED, má asistenta udržiavania jazdného pruhu, automatické parkovanie, 8-stupňový hydrodynamický menič. Lenže všetko niečo stojí. Cena testovanej dodávky sa prehupla cez 45 tisíc. Za to už máte takmer dve päťpaletové Ducatá. Avšak tie absolútne nedokážu komfortom ani len zďaleka sekundovať a pocit za volantom nie je tak blízko osobným autám ako v Crafteri. Jednoducho, v Crafteri nie je jazda utrpením a zvládne ju naozaj hocikto, len musí dávať pozor na dlhší rázvor, veď poznačiť strieborný lak by nebola príjemná skúsenosť.
Finálny verdikt? Ak kupujete Ducato pre seba, choďte si Crafter aspoň staticky vyskúšať a zistíte, že dodávka nie je za trest, ale život v nej môže byť príjemný.
Volkswagen Crafter 2,0 TDI L4H2
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 130 kW (177 k) pri 3600 ot/min |
Krútiaci moment | 410 Nm pri 1500-2000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 6836 mm |
Šírka | 2040 mm |
Výška | 2590 mm |
Rázvor osí kolies | 4490 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2250/1250 kg |
Batožinový priestor | 14400 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | – km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | – s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 8,6/6,9/7,5 |
Emisie g CO2/km | 196 |