Test Toyota Yaris Hybrid: Prekvapenie do mesta

Toyota prišla s prvou generáciou modelu Yaris už v roku 1999. Tento model si získal nielen priazeň majiteľov, ale aj poroty udeľujúcej titul Auto roka. Ten malá Toyota získala v roku 2000. Prešlo 20 rokov, teda už je to 21 a automobilka ukázala štvrtú generáciu obľúbeného modelu. A, dá sa povedať, že je lepšia ako kedykoľvek predtým. A tiež zabojuje o titul, ktorý udeľuje porota v čase imaginárneho začiatku autosalónu v Ženeve.

Na začiatok sme skúsili verziu s hybridným pohonom a úplne vrcholom výbavy Premiere Edition. Tá by mala byť uvádzacou sériou. A potom určite príde nasledovník s iným názvom. Vedeli by sme si dokonca predstaviť, že po roku by sa menil model a bol by niečím špecifický, ale to je dosť logisticky náročné.

Vyzerá menší ako je

Pohľad na Yaris je veľmi zavádzajúci. Auto vyzerá naozaj malé, ale reálne to tak nie je. Veď dĺžka je bez 6 centimetrov 4 metre. A šírke chýba do metra-osemdesiat iba 25 milimetrov. Vlastne iba jeden palec, ale to sme v inej sústave jednotiek.

Pre Premiere Edition je určená táto nádherná a veľmi ostrá červená farba. Toyota rozdelila jednotlivé farby pre určité výbavy a tým pádom táto kombinácia nie je dostupná na žiadnej inej výbavovej verzii. Ku ostrej červenej tak automaticky patrí čierna strecha, ale disky Premiere Edition zdieľa s výbavou Selection Style. To by mohlo napovedať, že táto alternatíva je trochu športovejšie zameraná.

Výrazným dizajnovým prvkom vpredu sú svetlá. Tie majú technológiu BiLED, ktorá naozaj celkom slušne funguje a osvieti vozovku adekvátne, či skôr tak ako treba. BiLED však nie je štandardom, základné verzie modelu majú projektorové svetlomety. Avšak od výbav Selection sú práve BiLED štandardom. Ak si kupujete Yaris, tak práve tieto tri vyššie stupne výbavy sú optimálnou voľbou.

Zadok Yarisu má tiež LEDkové svetlá. Dokonca je LEDkový aj cúvací reflektor. Ten je dole v nárazníku a osvetľuje presne to, kam smeruje kamera. Dobrý nápad, nie? Až na to, že na zrkadlá toho v noci nie je veľa vidieť. Stačí si ale pribrzdiť a dosvietiť si scenériu brzdovými svetlami a všetko je v poriadku.

Luxus a šport

Interiér malého Yarisu je asi najväčším prekvapením. A nie tak z pohľadu použitých materiálov a použitých technológií, ale z pohľadu priestoru. Vpredu je každému jasné, že miesta bude dosť. Ale vzadu to býva horšie. Avšak v tomto modeli je miesta na zadných sedadlách naozaj veľa. Je až prekvapivé, že sa v Yarise podarilo konštruktérom spraviť takmer toľko miesta ako má väčšia Corolla.

A pochvalné slová sa dajú povedať aj o batožinovom priestore. Bez ohľadu na pohonnú sústavu je objem batožinového priestoru rovnakých 286 litrov. V reále však tento objem vyzerá ešte väčší ako tvrdí papier. Naviac pod dnom je ešte dojazdová rezerva. Nikdy neviete kedy sa bude hodiť.

Predná časť vytvára dojem, že tento Yaris môže mať trochu športových génov. Napovedá to prešívanie sedadiel červenou niťou a tiež čierny strop. Ale to je tak všetko. Toto je športová elegancia. Sedadlá majú príjemný tvar a neunavujú zbytočne pri cestovaní. Dalo by sa povedať, že tento Yaris je vhodný aj na dlhšie cesty a človek z neho nebude zbytočne unavený. Veď má dokonca aj adaptívny tempomat a udržiavanie v pruhu.

Vlastne jedinou slabinou je infotainment, ktorý sa nemení už poriadne dlho a Toyota ho má už celkom dlho. Nie je úplne zlý, je bezproblémový a logický, ale už pôsobí trochu staršie. Ovláda sa dotykom a našťastie sú reakcie promptné, takže vlastne až takým problémom nie je. Prekvapilo nás ale, že v cene auta nad 20-tisíc eur s farbou nie je štandardne navigačný systém. Ten sa však dá nahradiť mapou z Apple CarPlay, alebo Android Auto.

Potichu a úsporne

Kombinácia benzínového motora Dynamic Force s tromi valcami a elektromotora je vskutku výborná. Toyota nelenila a do malého Yarisu implementovala najnovšiu generáciu hybridného pohonu, čo znamená, že kým karoséria je nová o generáciu, pohonná sústava poskočola o dve generácie vpred.

Vlastne tento druh hybridu je odvodený od toho v novej Corolle Dynamic Force, čo znamená, že má tri štvrtiny z dvojlitra. A reálne nie je poznať, že motor je trojvalec a tiež je nepozorovateľné kedy sa pripojí ku elektromotoru spaľovací agregát a vlastne to je vidno len na ukazovateli použitej energie a na kontrolke EV mode, ktorá informuje o stave, kedy malé auto ide na elektrickú energiu.

Najväčšiou výhodou hybridu je jazda v meste. Tam sa dá dostať na šialene nízke spotreby. Reálne, do 4 litrov kedykoľvek a ak je mesto prázdne, tak kľudne aj do troch. S jazdami mimo mesto stúpa spotreba ku 5 litrom a na diaľnici je pri šiestich. Stále super.

Jazda na Yarise Hybrid je príjemná, v bežných otáčkach, čiže bez výraznejšej námahy je naozaj tichý.  Až pri plnom vytočení sprostredkúva trochu hluku. Inak jazdu naozaj nič neruší. Možno by to chcelo príplatok za aparatúru JBL, ale to je tak všetko, čo auto potrebuje.

Oplatí sa?

Toyota má, bez pochýb, jedny z najlepších hybridov súčasnosti. Za 20-tisíc je aj základný hybrid v Corolle, ale ten zďaleka nemá takú výbavu. My by sme možno upustili od Premiere Edition a ostali pri výbave Selection Elegant, ktorá má bledý interiér. Hybrid je však výbornou voľbou pre auto jazdiace primárne po meste. Vtedy má naozaj zmysel a investované peniaze majú šancu sa vrátiť skôr ako pri opätovnom predaji.

Toyota Yaris Dynamic Hybrid Premiere Edition

Motor R3 benzín + elektromotor
Objem 1490 cm3
Výkon Celkovo 85 kW (115 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 120 Nm pri 3600 ot/min bez elektromotora
   
Prevodovka Automatická bezstupňová e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3940 mm
Šírka 1745 mm
Výška 1500 mm
Rázvor osí kolies 2560 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1085/1615 kg
Batožinový priestor 286/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,7 s
Spotreba (komb.) 3,8-4,9
Emisie g CO2/km 85-112