Šmolkovia mali prísne biele či čiapky, to vie každý. Jediné tatko Šmolko mal červenú a ostatní mali smolu. Lenže táto modrá farba síce môže byť šmolková, ale má čiernu čiapku. Toyota Yaris je šmolko do polovice konvertovaný na temnú stranu ku Gargamelovi. Tohoto už Azrael zlákal a lákadlo bolo určite použitie výkonnejšieho pohonu.
Toyota Yaris pri facelifte prišla s jemnými zmenami, ktoré zlepšujú vizuál vozidla, ale prišla hlavne s výraznou zmenou pohonnej sústavy, ktorá má teraz novšiu generáciu pohonu a výkonnejší motor. Toto je Yaris s výbavou v Premiere Edition, ktorá je vlastne akási uvádzacia a štandardne má dvojfarebné lakovanie.
Modrá na čiernej
Ak by ste sa zamýšľali, ako Toyota lakuje autá, tak je to veľmi jednoduché. V českej fabrike vznikne Yaris s čiernou farbou a na špeciálne zamaskovanú verziu nastriekajú ešte farbu modrú Neptune. Toto má asi aj jednu závažnú výhodu, lebo Toyota nie je známa tým, že by dávala príliš hrubé vrstvy laku a týmto momentom je práve dvojfarebná karoséria v najzávažnejších miestach krytá lakom ešte lepšie ako keby ma iba jednu farbu.
Vizáž modelu sa príliš nezmenila, Yaris predvádza len novú prednú časť so štandardnými LED svetlami pre Premiere Edition, ale vyzerá stále ako súčasť automobilky. Stále má široký postoj a zužuje sa smerom nahor. To vytvára dojem extrémnej stability, ktorá pramení práve z ihlanového prevedenia. Yaris už nie je v štýle uskákanej kozy ako bola predchádzajúca generácia, nie tá pred modernizáciou, ale celkovo.
Dôležitou správu pri novom Yarise je, že má v ponuke stále iba päťdverovú karosériu. Trojdverovú karosériu mala predchádzajúca generácia, ale existuje stále jedna špecialita. Stále existuje GR Yaris, ktorý má dvere 3, ale to už je úplne iné auto ako práve bežné kusy. Musím uznať, že tento štýl malému autu výrazne sedí a vytvára dojem kompaktného prevedenia exteriéru, čo je, koniec-koncov, aj pravda. Yaris kompaktný je, stále patrí medzi malé autá, do segmentu B, s dĺžkou 3 940 milimetrov.
Dĺžka je jedna vec, druhá vec je rázvor, ktorý je celkom štedrý. Veď kolesá vyzerajú, že sú až na koncoch karosérie. No a v zadnej časti je prepojenie svetiel, ale nie podsvietené, len vizuálne, výrazným plastovým dielom. Toto ho odlišuje od nevlastného súrodenca, alebo vlastného, vlastne od takmer dvojičky Mazdy 2 Hybrid. Áno, Mazda 2 Hybrid je vlastne len prezlečená Toyota Yaris.
Miesta adekvátne, možno trochu viac
Malá Toyota nechce byť len malým autom, chce byť normálnym použiteľným vozidlom, o čom hovorí aj priestorová ponuka v interiéri. Batožinový priestor má objem 286 litrov, čo rozhodne nie je tragické a priestor na zadných sedačkách tiež nie je zlý. Je adekvátny triede, možno v prípade Yarisu hovoriť ale aj o porovnaní s väčšou Corollou. Corolla je síce väčšia, ale rozhodne viac miesta neponúka. Aspoň nie o toľko, čo by bol rozdiel triedy a priepasti.
Šmolkový Yaris má vo výbave Premium Edition aj iné čalúnenie sedadiel so štruktúrovanou látkou a modrým prešívaním. Látka imituje prešívanie aj v strednej časti, alebo skôr to je prelisovanie látky do štvorcovej siete. Ako keď si niečo odtlačíte o plot. Ale tu to našťastie nemizne, tu je stále čalúnenie pekné. Vlastne k nemu nie je žiadna pripomienka.
Dokonca je také, že v lete sa v ňom príliš nepotíte. Čo je reálne negatívum zadných sedadiel? Azda iba to, že buchnutie dverami je stále celkom plechové a lacné, na Toyotu by som si predstavoval, že buchnutie bude také jemnenejšie a príjemnejšie. Lenže stále je Yaris lacným autom.
Vzadu síce veľa zmien Yaris nepredvádza, ale vpredu ukazuje, že pokrok vidno už na prvý pohľad. Je o mäkčeňom páse na prístrojovej doske, ale aj o lepšom informačno-zábavnom systéme s možnosťou bezdrôtového zrkadlenia mobilných telefónov.
Yaris sa dostal na úroveň, na ktorej sú všetci konkurenti a ide mu to veľmi obstojne. Samotný informačno-zábavný systém síce nie je úplne dokonalý, ale tým, že dokážete zrkadliť vám môže byť jedno, že sa ovláda trochu zložitejšie. Hlavné je, že si Yaris zachováva samostatný panel klimatizácie, ktorým dokážete všetku vzduchotechniku bez problémov ovládať.
No a tradičné tlačidlá sú aj na volante, Toyota sa neuchýlila k tomu, čo niektorí iní výrobcovia vozidiel. V tejto triede síce dotykové plochy bežne nie sú, ale autá celkovo nimi trochu trpia. Čiže tu je všetko v poriadku a všetko je v poriadku aj v prípade použitia adaptívneho tempomatu.
Ten ale môžete použiť iba v momente, kedy máte zapnuté prevodové ústrojenstvo do režimu D. V režime B, čo je brzdenie, s tempomatom príliš vody nenamútite. Jednoducho ho vôbec nedokážete spustiť. Tak to zjavne má byť, ale aj tu sú niektoré značky, ktoré aj v brzdnom režime dokážu vyvolať funkcie tempomatu.
Yaris s vylepšeným hybridom
Vylepšený hybridný systém od Toyoty prichádza s piatou generáciou koncepcie. Využíva stále 1,5-litrový trojvalec, ale oproti slabšej verzii ponúka rýchlejšiu akceleráciu a lepší reakčný čas. Veď krútiaci moment elektrického motora sa zvýšil o 30% v celom spektre otáčok zo 141 na 185 Nm. Nárast výkonu je, oproti predchádzajúcej verzii, z 85 kW (115 k) na 96 kW (130 k). To je skok o 12%.
Samotné údaje o výkone asi nič nehovoria, dôležitejšie je, že zrýchlenie na stovku sa skrátilo o 0,5 sekundy a udeje sa za 9,2 sekundy. Skrátil sa aj čas potrebný na zrýchlenie z 80 na 120 km/h. To trvá 7,5 sekundy a tiež je o 0,5 sekundy lepšie. No a čo to znamená v reálnom svete? V reálnom svete to znamená, že na digitálnych prístrojoch pred vodičom naskakujú údaje výrazne rýchlejšie a auto pôsobí svižnejšie v každom spektre otáčok.
Nezriedka sa stane, že Yaris prekročí povolený limit a pritom sa ozve ostré pípanie. Po 7 kliknutiach však dokážete tento systém varovania pred obmedzenou rýchlosťou vypnúť, ale vypnete tým aj zobrazenie prečítaných značiek. Ja som sa naučil toto ignorovať a úprimne? To pípanie až tak otravné nie je.
Dôležitý, pri Yarise, je podvozok. S týmito veľkými kolesami s priemerom 17 palcov môže pôsobiť trocha dynamickejšie, čiže tvrdšie. Ale stále má dostatok komfortu na bežné jazdenie po meste. Len si dajte záležať na to, aby ste si vybrali mesto s dobrými povrchmi, vtedy budete absolútne bez problémov.
V meste sa vám Yaris odmení spotrebou kľudne atakujúcou 3,5 litra benzínu na sto kilometrov, ale pri použití diaľnic a kombinovaného prevádzkového štýlu s viacerými scenármi to môže byť kľudne 5,2 litra. Stále je to úplne v poriadku cifra, ktorá patrí k tým lepším. Kombinovaný cyklus síce takto dokáže aj Fabia s 1,0-litrovým motorom TSI, ale mesto je priestor, v ktorom sa Yaris cíti najlepšie, takže tam bude mať logicky aj najlepšie prevádzkové náklady.
Jedenásťtisíc kilometrov
Yaris sa ku mne dostal po 11 000 km, všetko fungovalo ako malo, všetko bolo v poriadku, až na jednu vec. Lakťovka mala akýsi divný prehĺbený kúsok, ktorý bol spôsobený asi niekým ťažším, čo sa na ňu navalil a dotlačil ju, či skôr pretlačil. Toto nie je úplne obvyklé, ale zjavne to bolo spôsobené používaním a používateľom.
Cena Yarisu s výbavou Premiere Edition je 23 890 eur, čo je stále celkom rozumná suma, vzhľadom na výbavu, ktorú auto ponúka. Veď má digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3 palca, ktorý je celkom pekne spracovaný, má nový infotainment, podporujúci bezdrôtové zrkadlenie, má dvojfarebný lak a má aj pekné veľké disky. To ale nie je základná cena Yarisu. Základný Yaris s hybridom, lebo taký chcete, kúpite už od 16 790 eur. Yaris je v preplnenej triede, v ktorej ale niektorí utekajú do crossoverov. Takže najväčší problém bude mať nízky Yaris s konkurenciou vyššieho modelu Yaris Cross.
Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition
Motor | R3 benzín+hybrid |
Objem | 1490 cm3 |
Výkon | 96 kW/130 k pri – ot/min |
Krútiaci moment | 185 Nm pri – ot/min |
Prevodovka | Automatická bezstupňová e-CVT |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 3940 mm |
Šírka | 1745 mm |
Výška | 1500 mm |
Rázvor osí kolies | 2560 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1140/475 kg |
Batožinový priestor | 286/- l |
Palivová nádrž | 36 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,2 s |
Spotreba (WLTP) | 4,2-4,3/100 km |
Emisie g CO2/km | 96-98 |