Test Toyota RAV4 2WD Hybrid: Radikálny rez

Toyota RAV4 bola jedným zo zakladateľov segmentu SUV vôbec. Prišla v roku 1994 a bola senzáciou. Akurát práve prvá generácia má s tou najnovšou, už piatou, niečo spoločné. Niečo, čo si tak skoro neuvedomíte. Narážame na absenciu naftových motorov.

Kým prvá generácia ponúkla elektromobil, súčasná má v ponuke hrdo hybridné verzie. Ak je štvorkolkou, tak má pohon zadnej nápravy zabezpečený elektromotormi. My sme si vyskúšali sériu Selection a hybrid s pohonom prednej nápravy.

Drsnejší vzhľad

Nebudeme klamať, predchádzajúca generácia RAV4 niektorým členom redakcie nesedela. Interiér bol síce fajn, ale zvonka bola ako auto dosť nudná. Ale táto generácia z obyčajného SUV spravila auto, ktoré sa tvári, že zvládne omnoho viac ako je v segmente bežné.

Predok novej RAV4 vyzerá minimálne tak, ako keby prešiel priamo z amerického pick-upu Tacoma. Vysoká stavba reálne predvádza, že auto je mohutnejšie ako napovedajú rozmery. Vážne, táto RAVka nemusí vyzerať krajšie, ale určite vyzerá tak, že je schopná aj prejazdu väčších terénnych nerovností ako sú obrubníky pri parkovaní v meste.

Výbava Selection je trochu špecifická. Má mnoho prvkov v základe. Na vonkajšom vzhľade sa to prejavuje najmä štandardným dvojfarebným lakovaním a tiež čiernymi zliatinovými diskami kolies. Tie ladia so strechou. Inú ako čiernu farbu mať nemôže, teda v tomto prípade, iné verzie môžu mať strechu vo farbe karosérie.

Jediné, čo trochu podlamuje nohy praktickosti v teréne je lakovanie spodných lemov okolo kolies a spodných častí nárazníka čiernou farbou. Pre mestské SUV to je parádne z vizuálneho hľadiska, ale ak chcete s autom robiť výlety mimo spevnených ciest, tak by bol obyčajný plast odolnejší. Avšak ak má RAVka pohon prednej nápravy, tak ná jasné predurčenie.

Technológie, ale len s mierou

Toyota RAV4 ponúka väčšinu asistentov, ktorých moderné autá, z nejakého dôvodu, musia mať. Má teda sledovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, či udržiavanie v pruhoch. Všetko funguje dobre a akosi z toho máte pocit trvácnosti, pocit, že to vydrží stále. A taký pocit máte aj z displeja v strede prístrojovej dosky.

Automobilka siahla po tabletovom štýle a dotykovom ovládaní. Všetko je fajn, tlačidlá veľké, ovládanie logické, akurát… Akurát tento informačno-zábavný systém, aj napriek neodškriepiteľnej funkčnosti a prehľadnosti, sprostredkúva výlet do minulosti. Dizajn by si zaslúžil refresh. My sme tri dni so sklamaním pozerali na inak dobre fungujúci aparát a potom sme si akosi zvykli a znova to bolo v poriadku. Až do momentu zaradenia spiatočky. Zaradenie spiatočky, podľa očakávania, aktivuje obraz z cúvacej kamery. Ten je však zrnitý a pôsobí ako z počiatkov mobilných telefónov s farebným displejom.

To je ale asi všetko, čo sa reálne dá interiéru vytknúť. Sedadlá sú pohodlné a majú pekné modro-čierne čalúnenie, priestoru vpredu je akurát, vzadu až veľa a stále ostáva aj dostatočne veľký kufor. Do kufra sa dostanete cez elektricky ovládané veko kufra. Otvoríte ho aj mávaním nohou pod nárazníkom. Elektromotory by však mohli byť aj rýchlejšie. Pri otváraní a zatváraní batožinového priestoru si trochu počkáte.

Tvary prístrojovej dosky sú moderné a príjemné, takmer na úrovni Lexusu. Toyota nechala samostatne umiestnenú klimatizáciu. Malý displej, tlačidlá a dva okrúhle ovládače. Čo môže byť lepšie? Gumový povrch koliesok je veľmi príjemný na dotyk, veríme, že bude tento druh aj trvácny. Celkový pocit z interiéru je veľmi dobrý, taký, ktorý máte, keď viete, že niečo je postavené tak, aby vydržalo.

Hybridná doba

Toyota RAV4, táto najnovšia nechala naftové motory minulosti. Je to celkom logické, neboli zlé, ale nové normy a príkazy ich jednoducho z ponuky vytlačili. Ich adaptácia by stála príliš veľa financií a Toyota sa predsa sústreďuje na hybridné alternatívy. Ani RAVka nie je výnimkou, ale to už v dvoch generáciách.

Hybridné ústrojenstvo je, v testovanom kuse, spojené len s pohonom prednej nápravy. Ak by to bola štvorkolka, zadná náprava by bola pod taktovkou elektromotorov. Takto sa všetko sústredí na predné kolesá. Pohonná sústava pozostáva z 2,5-litrového štvorvalca a elektromotora. Prvý dojem, ktorý z auta budete mať je ticho.

V momente naštartovania sa spaľovací motor neprebudí, systém čerpá energiu z batérií a aj prvé metre sú na elektrickú energiu. Naučíte sa jazdiť tak, že občas zapnete aj režim úplne EV, kedy sa systém o zapnutie benzínového štvorvalca nesnaží až kým nie je vybitá batéria. Dochádzanie k domu nikdy nebolo takto tiché. Určite nie so športovými verziami áut ako napríklad Hyundai i30 N Performance. Susedia budú nadšení z vašej hybridnej motorizácie. A budete aj vy. Pokiaľ nebudete uháňať 190 po nemeckých diaľniciach, ale budete jazdiť s rozumom, tak sa dostanete so spotrebou do 6 litrov.

Jazdné vlastnosti mimo spevnených ciest sú limitované len svetlou výškou. Tá je 190 milimetrov, čo znamená, že pribudlo pár milimetrov oproti predchádzajúcej generácii. Nie je nám úplne jasné načo je v tomto aute potrebný režim Sport. Toto auto je hlavne o Eco nasadení, na športovanie sú iné vozidlá.

Dobrá hodnota za slušnú sumu

Toyota si za takto vybavený model pýta 36 590 eur. Za štvorkolku si priplatíte ešte dve tisícky. Dobre, trochu viac ako dve tisícky, ale určite choďte rovno po ňu. Nikdy neviete kedy sa môže hodiť, kedy budú veľké mláky v meste, prípadne kedy bude namrznutý výjazd z obchodného centra. Teraz vážne, ak nepotrebujete hybridné ústrojenstvo, tak Toyota je jedným z posledných výrobcov, čo do takéhoto auta montuje benzínový atmosférický agregát. V rýchlosti nám napadá len Dacia s 1,6 SCe v Dustri, dokonca aj Honda to s CR-V a atmosférou vzdala. Len odporúčame manuálnu prevodovku, nakoľko CVT nám príliš nesedia. Toyota vyrobila RAVku, ktorá má šancu zbaviť sa povesti auta do nákupných centier, má na to dosť drsný vzhľad.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid e-CVT

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 2500 cm3
Výkon 160 kW (218 k) pri 5700 ot/min
Krútiaci moment  Nm pri  ot/min
   
Prevodovka e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4600 mm
Šírka 1855 mm
Výška 1685 mm
Rázvor osí kolies 2690 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1700/2135 kg
Batožinový priestor 580/1633 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,4 s
Spotreba (WLTP komb) 4,5-4,6
Emisie g CO2/km 102-105