Vyzerá rovnako, ale je úplne iné. Subaru Forester má novú verziu, ktorá je iná ako tie predtým a prináša toľko vylepšení, že aj napriek nenápadným vylepšeniam vzhľadu je vlastne možné ju nazvať novou generáciou. Ale to najhlavnejšie sa udialo pod kapotou. Subaru je elektrifikované.
Práve Forester patrí medzi tých, ktorí sa postarali o rozvoj kombi so zvýšenou svetlou výškou. Ale od začiatku výroby modelu, čo bolo v roku 1997 sa trochu zmenila podstata auta. Už to nie je kombi s dobrou priechodnosťou. Z Forestera sa časom stal terénny automobil. Niekto by povedal, že SUV, lenže práve Forester má lepšie schopnosti mimo spevnených ciest ako 80 percent konkurentov v triede, kde ide v prvom rade o dizajn.
Rovnaký, ale iný
Tvary Forestera sa za posledných 8 rokov veľmi nezmenili, ale to, čo je osvedčené asi meniť netreba. Všetky úžitkové vlastnosti má výborné, tak načo experimentovať so samotnou podstatou auta? Najväčšia novinka na vizáži sú zadné svetlá s novým tvarom a čierna lišta spájajúca červené plochy svetiel.
Už prvý pohľad naznačuje, že Forester nie je len autom na vozenie detí do školy a presúvanie sa po meste, ale dokáže viac. Veď svetlá výška 220 milimetrov patrí k tým naozaj najväčším medzi porovnateľne veľkými a porovnateľne pozicovanými autami. Odhodlanosť zvládnuť aj niečo mimo cesty predvádzajú aj nárazníky s plastami pripomínajúcimi ochranu spodných častí auta.
Forester síce patrí medzi SUV a tie terénnejšie, ale odkaz na pôvodnú koncepciu zvýšeného kombi je badateľný tiež. To je pozitívum s prihliadnutím na vnútorný priestor v aute. Je veľmi pravdepodobné, že Subaru našlo ideálny kompromis veľkosti medzi bezproblémovým parkovaním v meste a práve vnútorným priestorom na víkendové aktivity pre štyroch pasažierov.
V hnedej vyzerá Forester nenápadne a nie je šokujúcim zjavom. Decentné pohľady však ukazujú detaily ako svalnaté blatníky, či zaujímavo riešené strešné lišty s hliníkovo vyzerajúcimi prvkami. Nosné nie sú, ale efektné áno. K celku sedia aj disky. Nemajú príliš veľký priemer, stále dokážu pneumatikami odfiltrovať menšie nerovnosti. Toto auto je taký ideálny pomer medzi cestou a terénom.
Vynikajúci výhľad
Priestor je len jeden z atribútov, ktorý podporuje pohodu v interiéri. Dôležité je aj to, koľko sa dostane do interiéru svetla. A v tomto Forester naozaj hviezdi. Kým niektoré autá patriace medzi stredné SUV majú obrovskú plochu plechu na bokoch, Subaru zachováva dostatočne veľké okná aj pre pasažierov vzadu. Ocenia to najmä tí nižšieho vzrastu. Dobre, ocenia to hlavne deti. Aj presklené otváracie strešné okno. Má jednu z najrýchlejších roliet. Je totiž manuálna, ale otváranie okna je elektrické.
Priestorovo je na tom tento bojovník tiež dobre. Vpredu je miesta nadmieru, na zadných sedadlách tiež a skrátka neprichádza ani kufor. Menší priestor je aj pod podlahou, ale hlavný je nad ňou. Nie je príliš hlboký, ale šírka a dĺžka predvádzajú, že objem je dostatočný a dobre využiteľný. Sklopenie zadných sedadiel je možné aj priamo zo zadnej časti auta.
Návrat do prednej časti znamená zoznámenie s viacerými displejmi. Ten hlavný je v strede prístrojovej dosky a zobrazuje informácie z informačno-zábavného systému. Treba uznať, že Subaru ho vylepšilo a už perfektne a rýchlo reaguje na dotyk a zároveň je logickejší ako kedykoľvek predtým. Jasné, musíte si naň zvyknúť, ale je to jednoduchšie ako kedykoľvek v minulosti.
Možno na prvý pohľad pôsobia veci zložito, ale vôbec to tak nie je. Druhý displej na vrchu má buď určitú formu palubného počítača s aktuálnou spotrebou, alebo zobrazuje toky energií, alebo dokáže informovať o stave asistentov. Slúži aj na zobrazovanie teplôt klimatizácie. V momente ako si zvyknete na tieto rozdelené polia, tak budete rozmýšľať, či to takto náhodou nie je omnoho lepšie. A funkcie si prepnete na príjemne veľkom volante s veľkým množstvom tlačidiel. Až toto vyžaduje zvyk a učenie.
Nová doba prenikla pod kapotu
Nie je boxer ako boxer. Motor s protibežnými piestami a štyrmi valcami má Subaru ako charakteristický druh už poriadne dlho. Ale teraz je iný, už nie je taký ako bol. Je hybridný. Dokonca dokáže ísť kúsok aj výlučne na elektrickú energiu. A naviac sa dvojlitru spaľujúcemu benzín znižuje spotreba. Win-win situácia. Môžeme skončiť, alebo nie?
Základom je teda dvojliter bez prepĺňania dosahujúci 110 kW (150 k) a 194 Nm. Tomu pomáha elektromotor s výkonom 12,3 kW (16,7 k) a krútiacim momentom 66 Nm. Prechod medzi nimi a prepájanie nie je ľahko spozorovateľné, teda ak nerátame zvuk a zobrazenie na displeji. Motory spolupracujú s automatickou prevodovkou CVT a s pohonom všetkých kolies Symmetrical AWD. Je to predsa Subaru.
V praxi je motor na relatívne veľkú karosériu tak akurát. Neoslní výraznou dynamikou, ale nie je ani slimákom. Zrýchlenie na stovku za 11,7 sekundy hovorí za všetko. Po prudkom zmačknutí plynu prevodovka vystrelí otáčky do vysokého spektra a motor sa prejaví aj zvýšenou hlučnosťou, ktorá neustáva, lebo sa mení len prevodový pomer a to kontinuálne, nie postupne ako pri iných systémoch radenia. Na CVT treba zvyk.
Akonáhle si zvyknete, tak budete dosahovať spotreby okolo 8 litrov. Tu nepoteší 48-litrová palivová nádrž, ktorá ponúka dojazd necelých 500 kilometrov, ak rátame do úvahy aj časť vyhradenú ako rezerva. Jazda je však príjemná a môžete si zvoliť aj jeden z dvoch režimov prejavu pomocou tlačidla S/I na volante. Ďalšie režimy sa dajú nastaviť na stredovom paneli kolieskom systému X-Mode. Celý týždeň sme čakali na sneh a nič, takže Snow a Deep Snow sme nemohli využiť. Ale užívali sme si komfortné a pohodové cestovanie.
Terén ani cesta nie sú problémom
Subaru Forester je auto, ktoré bude fungovať vo väčšine prostredí kam ho umiestnite. Terén? Bez problému! Cesta? Bez problému! Pretekársky okruh? Tu by sme boli opatrnejší. Záleží na tom, čo s ním tam budete vystrájať. Pohon všetkých kolies je výborný, ale na športové vyžitie mu chýbajú kone. Darmo, Subaru už nie je tá šialená značka vyhrávajúca rally. Kedysi sa Volvo pozicovalo ako bezpečná značka. Teraz to hrá na prémiu a pozícia bezpečnej značky s ľudovou cenou ostala prázdna. A preto tu je Subaru s novou stratégiou a novým EyeSight, monitorovaním vodiča. To je fakt brutálne. Pozriete na mobil a vytáčate číslo? To je nelegálne a auto vás za nepozornosť odmení nepríjemným pípaním. EyeSight zase združuje funkcie adaptívneho tempomatu, núdzového brzdenia, udržiavania v pruhoch. Fakt, toto má Subaru vymakané a funguje ešte lepšie ako v Outbacku a XV pri predchádzajúcich testoch. Pri tom všetkom je aj cena veľmi prijateľná. Veď základ je za 32-tisíc a nami testovaný kus stojí 42-tisíc. Nemá síce bezdrôtové nabíjanie, ale iné technológie túto absenciu ľahko prebijú.
Subaru Forester e-Boxer 2.0i-S MHEV Premium
Motor | R4 benzín |
Objem | 1995 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 5600-6000 ot/min elektromotor: 12,3 kW (16,7 k) |
Krútiaci moment | 194 Nm pri 4000 ot/min elektromotor: 66 Nm |
Prevodovka | Automatická bezstupňová CVT |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4625 mm |
Šírka | 1815 mm |
Výška | 1730 mm |
Rázvor osí kolies | 2670 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1760/2185 kg |
Batožinový priestor | 509/1179 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 188 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,8 s |
Spotreba (WLTP) | 8,1 |
Emisie g CO2/km | 185 |