Škoda spravila krok správnym smerom. Oživila línie, s ktorými začala pri Favorite v deväťdesiatych rokoch. Pre Superb je aj vďaka tomu dostupná verzia Sportline, ktorá je, povedzme to hneď na začiatok, asi najlepšia v ponuke. Teda slovo asi je vo vete naviac.
Ako manažér na vyššej pozícii máte možno nejaké modely vozidiel na výber v prípade kúpy služobného vozidla, tak prečo riešiť sivé nenápadné autá? Vozidlá Škoda sú síce z najbežnejších vozidiel na cestách, ale Superb Sportline s farbou Dragon Skin nezanikne asi nikdy. Bude žiariť všade, kde zaparkujete a keď pôjdete, bude vytáčať krk viac ako hociktorý iný Superb.
Niekedy netreba ísť úplne hore
Superb Sportline má v ponuke viacero motorov. Lenže nakoniec musíte dôjsť k tomu istému, čo my a aj k tomu, čo ten, kto konfiguroval tento kus. Najlepším motorom pre auto je dvojliter TSI. Nie ten najvýkonnejší so štvorkolkou, ale ten s pohonom prednej nápravy.
Štvorvalcový motor poháňajúci iba predné kolesá je spojený výlučne s dvojspojkovým automatom DSG so šiestimi stupňami. Lenže práve prevodovka je najslabší článok celého pohonného systému. Pre bežné pomaly vyzerajúce kusy je v poriadku, do nafty nemusíte nič iné riešiť. Ale tu proste potrebujete niečo viac, potrebujete buď lepší automat, alebo manuál. Práve manuál v ponuke chýba.
Pozitívom pohonu prednej nápravy nie je samozrejme trakcia na shenu a ľade. Nie, je to niečo iné. Subjektívne Superb bez štvorkolky pôsobí omnoho ľahšie. Nepôsobí vôbec ťažkopádne. Je s ním radosť predchádzať zákruty. Vďaka veľkosti je naviac celkom príjemne rozložená hmotnosť, čiže aj vzadu je jej dosť na to, aby veľký liftback pôsobil veľmi dlho neutrálne. Na hrane zistíte, že by mu možno sedel ešte samosvor. Samosvor a manuál ako sme mali v teste Octavie RS230.
Prvá zákruta, pridáte plyn zabliká kontrolka stabilizácie, na zimných určite, auto sa chytí a prejdete tak rýchlo ako by ste ani nečakali. Musíte však adaptívny podvozok nastaviť na športový setup, lebo ostatné sú všetky plavné. Vlastne musíte si pravdepodobne nastaviť režim Individual. Volant a podvozok Sport, motor stačí na Normal a klimatizácia na Eco. Z tohto režimu sme ani neprepli po celý týždeň. Pri športovom nastavení DCC (Dynamic Chassic Control) nepociťujete žiadne problémy komfortu. Podvozku nevadia ani 19-palcové disky. Tie odporúčame.
Lenže firemné tabuľky nepustia a dokladovanie spotreby už vonkoncom nie. Občas nebudete jazdiť za 12 litrov, ktoré sú pri silnom využívaní 162 kW (220 k). Finálne máte spotrebu tesne nad 8 litrov. Ale ak máte naozaj ľahké topánky a nohy, tak zvládnete kľudne aj pod 7,5 litra na sto kilometrov jazdiť. Ešte raz pripomíname, že auto má benzínový dvojliter s výkonom z hothatchu. Teda vlastne on je aj v hothatchi, v Golfe GTI. Bonusom k relatívne nízkej spotrebe je dostatočne veľká nádrž. Má 66 litrov.
Od Superbu pôvodne agresívnu jazdu nečakáte, ale táto kombinácia vám predvedie, že to naozaj možné je. Cit vo volante nebudete mať, ale vlastne, ktorý konkurent ho reálne ponúka?
Iný Superb nechcete
Máte v hlave, že TDI je najlepší motor? Nie je. A takisto ani strieborná nie je najlepšia farba. Za ňou sa nikto neotočí a vzhľadom na tuctovosť bude prvá na parkovisku, čo bude niekto chcieť ukradnúť. Pri dohadovaní, tom prvotnom, Sportline na test sme očakávali červenú zo základného vzorkovníka, ale importér nás prekvapil. Auto má dokonalú farbu Dragon Skin.
Môžete ju nazvať zeleno-zlato-žltou. Na fotkách to reálne nezachytíte, ale naživo je práve táto farba tá, pri ktorej aj zo Superbu budete mať padnutú sánku a otáčať sa, keď pôjde okolo. Za iným Superbom sa už nikto neotočí. Naviac Sportline musíte mať ako liftback aj keď je v ponuke aj ako kombi.
Zvonka sa na Sportline pomenilo pár detailov. Všetky pochrómované diely ako maska chladiča a niektoré lišty nahradilo to isté, len v čiernej lesklej. Takisto je lakované krídlo, či skôr odtrhová plocha na kufri. No a rovnaké sú aj spätné zrkadlá. Je to stále ten istý Superb, len je akýsi iný. Vzadu v nárazníku vlastne chróm zostal. Lišta imitujúca koncovky výfukov musí byť. Reálne sú koncovky schované za nárazníkom.
Sportline má bežne osemnástky, ale výrazne odporúčame priplatiť za o palec väčšie disky. Veď aj tie vyzerajú celkom malé. Auto by vizuálne zvládlo aj o palec viac. Lenže to už by ste príliš hazardovali s komfortom aj na plavných režimoch.
Už sme videli Kodiaq, aj novú Octaviu naživo. A? A Superb Sportline je najkrajšou Škodou súčasnosti. Najmä s farbou Dragon Skin.
Šport aj vnútri
Sportline prináša zmeny aj vnútri. Auto má športovo vyzerajúci interiér so zrezaným volantom, konkrétne zrezaným zospodu, nie zvrchu. Zrezanie však nepotrebujete, bočnice sedadiel nie sú až tak vysoké. Ani inak funkčne nie je zrezanie výrazným prínosom. Je to len vizuálna záležitosť.
Omnoho lepšou správou sú vynikajúce športové sedačky. Ani po dlhej jazde na nich nie je utrpenie cestovať. Sú fakt vynikajúce. Len nám nesedel jeden prvok výbavy. Testovaný Superb mal v rôznych odkladacích priestoroch rozobraný držiak tabletu pre zadných pasažierov. Upevňuje sa na tie tyče držiace predné opierky hláv. No a keďže na športových sedadlách sú opierky hláv integrované, tak môžete tablet umiestniť len na zadné sedadlá, smerujúc von z auta. Tak ako majú svetelnú rampu policajné undercover autá.
Rozmerovo naozaj nemáte Superbu čo vyčítať. A športová verzia vôbec nie je v tomto smere odlišná. Vpredu úplne kráľovsky, vzadu ešte kráľovskejšie, úplne vzadu najkrálovskejšie. Batožinový priestor je fakt obrovský a v tomto prípade mu sedí aj elektrické otváranie.
Vlastne ešte jedna zmena pre Sportline nastala. Je skrytá v infotainmente. Po klikaní sa dokážete dostať k ukazovateľom aktuálneho výkonu, tlaku turba a bočného preťaženia. Plus môžete zaznamenávať čas okruhu. Blbosti, ale potešia. Naozaj je Superb Sportline s kombináciou čalúnenia koža/alcantara tým najlepším aj v tomto ohľade. Len možno ten volant zrezaný nepotrebujete.
Naozaj naj!
Za Škodovku viac ako 40 tisíc eur? Po konci testu musíme konštatovať, že to je úplne bez problému. Za dané peniaze je noazaj veľa auta, prekvapivo aj zábava a pozornosť. Reálne by sme priplatili ešte za parkovaciu kameru, ale nie je to nutné. Ak však zvažujete Superb, tak skočte rovno do Sportline, verte, je najlepší. S DCC určite. A s benzínom, musíte nám veriť, je lepší, len nie so štvorkolkou. Ešte lepší by mohol byť s manuálom, len ten v ponuke nie je.
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Škoda Superb Sportline 2,0 TSI
Motor | R4 benzín |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 162 kW (220 k) pri 4500-6200 ot/min |
Krútiaci moment | 350 Nm pri 1500-4400 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4861 mm |
Šírka | 1864 mm |
Výška | 1468 mm |
Rázvor osí kolies | 2841 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1505/2075 kg |
Batožinový priestor | 625/1760 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 245 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,0 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,8/5,3/6,2 |
Emisie g CO2/km | 143 |