Škoda Superb sa za tri generácie zaradila do koloritu ciest a do firemných vozových parkov ako fixný bod. Preto automobilka musela splniť výrazné očakávania, ktoré by mali auto predurčiť aj na ďalší podobný úspech. Najnovšia štvrtá generácia preto vyráža do boja s tradičnými hodnotami a nie príliš šialeným dizajnom. Vlastne dizajn je skôr konzervatívny, triezvy a predstavuje evolúciu tvarov minulého Superbu, toho tretej generácie.
V ponuke bude novinka s dvomi druhmi karosérie, z ktorých som si najskôr skúsil prevedenie Combi s obrovským batožinovým priestorom, praktickým usporiadaním a zároveň s jednou z najžiadanejších kombinácií motora a výbavy. Toto je výbava Selection doplnená o dvojlitrový naftový motor s výkonom 110 kW (150 k), ktorý je spojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami a s pohonom všetkých dvoch predných kolies. Presne takéto vozidlo má veľkú šancu stať sa súčasťou vozových parkov firiem.
Elegancia a priestrannosť
Ktoré auto je synonymom priestoru tak ako Superb? A preto nemôže zostať nič opomenuté ani pre štvrtú generáciu. Už prvý Superb vynikal priestorom na nohy vzadu a každá generácia len pridávala a pridávala. Aj kvôli tomu sa automobil dostáva na celkovú dĺžku 4902 mm a rázvor 2849 mm. Šírka je tiež extrémna, takže Superb je možné považovať za obrovské auto, s ktorým sa bude možno aj trochu ťažko parkovať vďaka tej dĺžke a šírke. Jednoducho autá rastu, ale parkovacie miesta vôbec.
Superb Combi vyzerá takmer ako keby z oka vypadol tretej generácii. Bočný štýl je príjemný a zmenila sa maska, je trochu širšia, kapota má dva prelisy pod znakom a svetlá zase disponujú možnosťami adaptívnych lúčov v maticovom systéme s vykrajovať nimi jednotlivé vozidlá. Fungujú veľmi príjemne a nie je sa pri nich na čo sťažovať. Pre Škodu sú perfektné, za Passatom musia trochu zaostávať.
Bočný profil odhalí tradičnú siluetu kombi, ktorá v tomto prípade využíva iba 18-palcové zliatinové disky. Našťastie nevyzerajú až také malé, ako by sa mohlo zdať z ponuky až 19-palcových kúskov za príplatok. Aj tieto sú za príplatok, ale trochu menší.
Vzadu Superb predvádza znova evolúciu, ale tu je trochu k horšiemu. Aspoň podľa mňa. Zadná časť stratila logo už dávnejšie faceliftom a oproti predchodcovi sa už nemôže popýšiť chrómovou lištou prepájajúcemu elementy svetiel. Svetlá sú vynikajúce s perfektnými svetelnými podpismi, ale to nestačí. Na mňa pôsobia trochu lacnejšie ako by Superb pôsobiť mal. No a schovaná koncovka výfuku tiež hovorí jasnou rečou o šetrení.
Jemné výčitky k zadnej časti nezavážia, lebo Superb je stále dobre vyzerajúcim autom, ktoré s hrdosťou nadväzuje na svojich úspešných predchodcov. Príplatková výbava a modrá farba s metalickým povrchom model ozvláštňujú a zároveň mu robia lepšie meno ako klasické odtiene od bielej po čiernu. No a čo tie disky? Disky sú priam skvostné. Je to návrat ku štandardným strieborným kolesám bez akýchkoľvek brúsení a šialenstiev. Toto je prototyp ako by malo vyzerať firemné auto zvonka.
Lounge v Superb Combi
Pri interiéri je asi najdôležitejšie začať od zadnej časti. Kufor má štandardný objem 690 litrov a po sklopení zadných sedadiel sa dostáva až na neuveriteľných 1 920 litrov. Lenže aj tu je jeden háčik. Podlaha po sklopení sedadiel nie je úplne rovná a do väčšej výšky si neviete dať ani dno batožinového priestoru. Musíte teda rátať so schodom, ktorý vám bude vadiť asi najmä pri prevoze dlhých skríň zo švédskeho obchodu s nábytkom, alebo vám bude vadiť pri spánku na festivale.
Určite vám ale nebudú vadiť Simply Clever riešenia s háčikmi, s ovládaním sedadiel z kufra a tiež stabilizátory nákupu, prípadne rôzne sieťové veci. A nebude vám vadiť ani priestor na zadných sedadlách. Je obrovský. Iným slovom sa ani popísať určite nedá. Superb Combi pokračuje v tradícii a zlepšuje ju aj pre budúcnosť. Na nohy by som mal dosť priestoru, aj ak by som mal cez 2 metre. Rovnako je priestoru aj nad hlavou.
V rámci interiéru, hlavne so špecifickým šedým čalúnením alcantarou spojeným s rôznymi dekoračnými prvkami, prichádza do výbavy aj multifunkčná zadná lakťová opierka. Tu vyklopíte, má držiaky na nápoje, ale zároveň ukazuje výklopný držiak na mobilný telefón, prípadne na tablet. K tomu sú ešte vzadu aj viaceré USB-C konektory na nabíjanie.
USB-C konektor na nabíjanie môžete nájsť aj vpredu, kde sú dva schované v stredovej konzole. Je tam aj kvádrik s látkovým povrchom na preleštenie displejov. Celkovo je stredová konzola dobrým miestom na odloženie čohokoľvek. Podporuje všetko potrebné, vrátane štuplíkov na otváranie fliaš. Dáte sem všetko, otvoríte akúkoľvek pollitrovú fľašu. Lenže kde bude prevodovka? Kde bude páka? Nikde.
Manuálna prevodovka už v tomto aute nemá miesto, má tu pôsobisko iba automatická. A automat dostal radenie na páčke vpravo pod volantom, po vzore elektrických vozidiel Volkswagenu, pričom s týmto prišiel model ID.Buzz.
Predné svetlá sú nadpriemerné, volant sa drží dobre a ľahko sa na ňom prepínajú funkcie štandardnými tlačidlami. Škoda má veľké uznanie za to, že použila pre Superb Combi ovládanie Smart Dails. Sú to 3 malé displeje s tromi prstencami, ktorý je možné stlačiť a upravujú klimatizáciu, vyhrievanie a vetranie sedačiek, ale aj hlasitosť a navigačné atribúty.
To znamená, že displej s veľkou uhlopriečkou nepotrebuje zobrazovať tieto údaje a môže sa venovať plne tomu, na čo je určený. Pred vodičom je ďalší displej, ktorý je vsadení pod klasický šilt. Niektorí naň nadávajú, kritizujú ho, mne osobne až tak veľmi nevadil. Vlastne mi nevadil vôbec. Celkový dojem z interiéru Superbu je totiž výborný, aj napriek tomuto, pre niekoho neprekusnteľnému začleneniu.
Dvojliter TDI je osvedčená klasika
Čo by ste očakávali pod kapotou Škody Superb Combi? Málokto povie, že jeho voľba by bola dvojlitrové TSI s výkonom 195 kW (265 k). Väčšina by aj tak skočila do dvojlitrového TDI s výkonom 110 kW (150 k), ktoré bude mať v modeli Superb Combi najväčšie zastúpenie. Bude to nielen bestseller pre fyzické osoby, ale aj pre firemné flotily, keďže tento motor je optimálnou kombináciu nákupnej ceny, nízkej spotreby a dostatočnej dynamiky.
Dvojliter má klasickú charakteristiku, tu netreba nič riešiť. Výkon je dostatočný, mohol by byť vyšší, ale prevodovka radí jemne, rýchlo a hladko, takže ho trochu skrýva. Toto auto nie je stavané na maximálne rýchlosti prejazdov, toto auto má byť stavané na nízku spotrebu počas dlhých trás. A to Škode Superb Combi sedí. Možno bude mať nízku spotrebu aj na krátke trasy, ale to trochu kontrastuje s palivom spaľovaným vo valcoch.
Veď spotrebu viete držať na absolútne nízkych číslach. Aj s diaľnicami sa viete spoliehať na hodnoty do 5,3 litra, a keď auto budete namáhať a naháňať, tak si stále cucne do 6 litrov. Ak naopak pôjdete s ľahkou nohou, viete očariť svoje ekonomické zmýšľanie hodnotami okolo 4,5 litra. Ak to s skombinujte s obrovskou nádržou, tak vám možno, ako mne, po prejdení 250 km bude stále svietiť dojazd 1 100 km. To znamená, že prejsť do Livorna na trajekt na Korziku zvládnete na jednu nádrž.
Akúkoľvek cestu zvládnete v úplnom komforte. Môže za ňu plavný podvozok, niekedy až príliš. Ak máte špecifické priečne nerovnosti, tak viete auto trochu rozkolísať. Náplasťou by mohlo byť DCC Pro, ale z rôznych zdrojov viem, teda aj z vlastných skúsenosti, že niekedy tento podvozok viac počuť. Asi ho treba ešte trochu doladiť, čo sa vraj už stalo.
Zatiaľ skladám klobúk pred prevedením, ktoré má šancu zaujať veľa zákazníkov a priniesť im tú správnu formu jazdy.
Ceny sú stále vyššie
Koľko si myslíte, že stojí takýto Superb? Superb Combi začína na 37 940 eurách, ale to je so základným 1,5-litrovým štvorvalcom. Dvojliter na naftu stojí trochu viac a toto prevedenie, ktoré vidíte na fotkách, aj s balíkom Lounge za takmer dvetisíc eur, stojí 48 000 € a ešte k tomu pár stoviek.
Ceny áut išli totiž rapídne hore a preto je prekvapenie pri pohľade do cenníka úplne neopodstatnené. Veď si skúste pozrieť konkurenciu, stojí rovnako, prípadne aj omnoho viac. Veď základným konkurentom je Volkswagen Passat Variant a Peugeot 508 SW. Renault už zástupcu v tomto segmente nemá, rovnako ho vypustil aj Ford. Nízke kombi majú budúcnosť, Superb je excelentným príkladom, ale niektorí výrobcovia na takéto autá zanevreli.
Škoda Superb Combi Selection TDI 150 DSG
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 110 kW/150 k pri 3000-4200 ot/min |
Krútiaci moment | 360 Nm pri 1600-2750 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová DSG |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4902 mm |
Šírka | 1849 mm |
Výška | 1482 mm |
Rázvor osí kolies | 2841 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1678/638 kg |
Batožinový priestor | 690/1920 l |
Palivová nádrž | 66 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 222 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Spotreba (WLTP) | 5,0-5,4/100 km |
Emisie g CO2/km | 130-143 |