Test Škoda Octavia iV: Elektrifikovaný etalón triedy

Ku značke Škoda neodmysliteľne už dlhé roky patrí model Octavia. Aktuálna generácia ale ponúka formu pohonu, aká tu v minulosti na výber nebola. Ide samozrejme o plug in hybrid, nenápadne označovaný ako iV. Kto má ale v nových škodovkách prehľad vie, že táto skrátka je už dobre známa aj z iných modelov. My sme mali možnosť jazdiť Octaviou iV v prevedení liftback vo vyššej ponúkanej výbave Style.

Samotná Octavia poslednej generácie je vzhľadovo mimoriadne decentné a vkusné auto. Nerazí žiadnu avantgardnú cestu, je ale vynikajúco proporčne vyvážená a uhladená. Samotná Octavia bývala najmä v starších generáciach neraz posmešne označovaná ako “manažérsky sedan snov”, avšak v aktuálnom prevedení ide vážne o reprezentatívne auto, ktoré v dobrej výbave, na pekných kolesách a vo vhodnej farbe vonkoncom neurobí hanbu žiadnemu strednému manažérovi v korporáte. Náš testovaný kus bol odetý do sivej metalickej farby Quartz a jazdil na mnoholúčových 18” kolesách Perseus. Kombinácia viac než dobrá a dôstojne pôsobiaca. Predná maska novej Octavie, v tomto prípade čierna s chrómovým lemovaním, je dominantou prednej časti. Zväčšovanie predných masiek je novodobým trendom, nie každej značke sa však podarí túto snahu pretaviť do vydareného konca. Octavia je však príkladom toho auta, u ktorého to vyšlo na výbornú. Predné LED svetlá samozrejme pripomínajú Superb, to však nie je výčitka ale dôkaz toho, že unifikovaný dizajn našiel svoje uplatnenie aj u Škody a esteticky funguje na viacerých modeloch. Zadná časť zasa zaujme vystúpenou hranou piatych dverí a nápisom ŠKODA. Elegantnému dojmu napomáha aj chrómové lemovanie okien. Takto nejako má vyzerať moderný reprezentatívny sedan strednej triedy.

Kabína sa nesie v tmavej čiernej farbe kombinovanej so sivou. To je skôr konzervatívna kombinácia bez snahy pútať pozornosť, avšak tvarovo a ergonomicky je interiér Octavie skvelý. Látkové sedadlá sú plne elektricky nastaviteľné a tvarovane úplne ideálne, únava nehrozí ani na dlhých trasách. Dvojramenný volant je azda najextravagantnejším prvkom interiéru. Drží sa výborne, má veľmi intuitívne multifunkčné ovládanie a jeho dizajn má iskru originality. Celkovo je prístrojová doska akoby rozdelená na dve časti a v strede zalomená do U, kde na vrchole tróni displej infotainmentu s hlasovou asistentkou Laurou. Apple aj Android konektivita nechýba, naviac je bezdrôtová. Samotná grafika aj odozva je na veľmi slušnej úrovni, chválime aj dobre spracovanú navigáciu a parkovacie kamery. A keďže v tomto prípade ide o elektrifikovanú verziu IV, má infotainment aj vlastnú podsekciu zobrazujúcu údaje o stave batérie a štatistikách jazdy. Mimoriadne pekným prvkom je minimalistický volič automatickej prevodovky, ktorý je esteticky krásny a nerušivý a zároveň neutrpela funkčnosť. Levitujúce kľučky dverí chválime pri nových škodovkách stále, výnimkou nie sú ani tie v Octavii. Obloženie palubnej dosky textíliou je stále relatívne inovatívne a nám sa tu páči. Čo sa týka vnútorného priestoru, ide jednoznačne o najštedrejšiu Octaviu v histórii. Vpredu by to človek očakával, vzadu je ale miesta na nohy toľko, že by sa s zaň úplne nemusel hanbiť snáď ani väčší Superb. Kolená sa vskutku sťažovať nebudú a aj priestor na hlavu je úplne v poriadku. A kufor? K dispozícii je stále veľmi slušných 450 litrov.

Pod kapotou pracuje kombo tvorené benzínovým štvorvalcom 1.4 TSI s výkonom 110kW/150 koní a 250 Nm. K nemu sa pripája elektromotor s 85 kW/115 koňmi, ktorý berie energiu z batérie uloženej v kufri. Tá ma 13kWh kapacitu, využiteľných je ale iba 10 kWh. Dojazd čisto na batériu by sa mal pohybovať medzi 55 a 79 km. Nám sa pri príjemných jarných teplotách podarilo dosiahnuť v kombinácii mesta a okresky métu 51 km. Spomínaných 79 km sa nám nejaví ako úplne nereálnych, avšak muselo by ísť o jazdu v meste pri ideálnej letnej teplote a za ideálnej konštalácie počasia, dopravy a ďalších faktorov. Tak či onak je však niečo ľahko cez 50 km stále fajn aj na každodenné mestské jazdenie. V kombinovanom hybridnom režime sme jazdili za 4,8 litra a 6,7 kWh. S vybitou batériou dokázala Octavia aj napriek vyššej hmotnosti stále jazdiť do 6 litrov. Tá druhá hodnota je stále príjemná, tá prvá je super. Berme do úvahy, že toto auto má kombinovaný výkon 150kW/204 koní a 350 Nm a váži zhruba 1,7 tony. Napriek tomu je dynamika veľmi príjemná a pružná, na stovke je auto za 7,7 sekundy. V športovom móde je reakcia na plyn skvelá, boost elektromotora je neopakovateľný a celkom citeľný. Nejde o žiadne športové náradie, ale najmä na diaľnici s dostatočne nabitou batériou zrýchľuje IV veľmi svižne a ochotne. Vzhľadom k tomu je teda hospodárnosť pohonnej jednotky super. Ak niečo zamrzí, je to rýchlosť nabíjania, keďže palubnou nabíjačkou s výkonom 3,7 kW sa auto nabíja niečo cez tri hodiny. Na krátke a rýchle dobitie počas nákupu to úplne nie je, na nočné nabitie doma či vo firemnej garáži počas pracovného dňa je to ale v pohode. Takže, ako pri každom plug in hybride, aj tu extrémne záleží na tom, aké sú vaše možnosti a logistika nabíjania.

Treba tiež uznať, že šesťstupňový automat tu radí mimoriadne hladko a bez zaváhaní a je možné mu dopomôcť pádlami pod volantom. Pocit z jazdy je až šokujúco jemný a pohodlný, Octavia iV pláva cez nerovnosti a hrboly slovenských ciest s úplnou gráciou. Od podvozka sa neozývajú žiadne rušivé zvuky, iba príjemne utlmené tupé a tiché ozveny. Auto pôsobí až plavne a vláčne, lenže v zákrutách sa žiadno extrémne nenakláňa a na 18” kolesách sú prejazdy zákrut dostatočne sebaisté. V prípade novej Octavie sa teda Škode podarilo vytvoriť mimoriadne príjemný podvozok na každodenné jazdenie aj na dlhé diaľkové trasy. Testovali sme už aj verziu kombi na 16” kde bola plavnosť ešte výraznejšia, preto v prípade Octavie rozhodne schvaľujeme príplatok za väčšie 18” kolesá. Takmer vôbec neuberajú z komfortu ale pridávajú ten potrebný kus jazdnej istoty a stability a vyzerajú proste lepšie.

Škoda Octavia aktuálnej generácie je výborné auto. S citom a vkusom navrhnuté, čo platí pre karosériu aj kabínu. Vlastne, Octavia nikdy nebola taká dobrá a pekná ako aktuálne. No a verzia iV je špecifickým prevedením, ktoré pre niekoho dáva extrémne dobrý zmysel a pre iného vôbec. Ak máte dostatok príležitostí nabíjať a nie je pre vás problémom pravidelne nechať auto na nabíjačke zhruba tri hodiny, berte ju. V meste môžete jazdiť na elektrinu za úplne minimálne náklady. V hybridnom móde máte zasa dostatok výkonu a nadpriemernú dynamiku. Tak či onak, stále za viac než priaznivé prevádzkové náklady. Dokonca aj pri jazde čisto na benzín je spotreba stále úplne v norme. Avšak, hybrid by si mal kúpiť iba ten, kto zvládne jeho nabíjaciu logistiku, inak nedáva veľa zmyslu. Všetko toto je doplnené o slušný balík výbavy v úrovni Style, skvelú ergonómiu a spracovanie a tiež o udržanie trvalej hodnoty, keďže ide o jeden z najpopulárnejších modelov našich ciest. A toto si Škoda cení na vcelku rozumných 34 090 eur s DPH.

Škoda Octavia iV

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 1395 cm3
Výkon 150 kW (204 k)
Krútiaci moment 350 Nm
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová DSG, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4689 mm
Šírka 1829 mm
Výška 1477 mm
Rázvor osí kolies 2680 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1608 kg/2040 kg
Batožinový priestor 450/1405  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7 s
Spotreba (WLTP) 5,2-6,7
Emisie g CO2/km 118-152